نشست «تفسیر در جهان مالایا» در نمایشگاه قرآن برگزار شد
کد خبر: 3322606
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱

نشست «تفسیر در جهان مالایا» در نمایشگاه قرآن برگزار شد

گروه بین‌الملل: بخش مکتوب بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، شب گذشته، ۱۲ تیرماه میزبان نشست مطالعات تفسیری با عنوان «تفسیر در جهان مالایا» با سخنرانی «مجید دانشگر»، استادیار دین‌پژوهی دانشگاه «اتاگو» نیوزیلند بود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بخش مکتوب بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، جمعه‌شب، 12 تیرماه، میزبان نشست مطالعات تفسیری با عنوان «تفسیر در جهان مالایا»، با حضور و سخنرانی «مجید دانشگر»، استادیار دین‌پژوهی دانشگاه اتاگو در نیوزیلند بود.

در این نشست، دانشگر با اشاره به حوزه زبان مالایی گفت: این حوزه از کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند و بخش‌هایی از کشورهای دیگر تشکیل می‌شود.

وی افزود: جنوب تایلند دروازه ورود اسلام به جهان مالایی بود، ولی همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره ورود اسلام به جهان مالایی محل بحث و سخن است.

دانشگر تصریح کرد: اسلام به صورت رسمی در قرن 13 میلادی وارد صحنه زندگی و صحنه سیاسی مردم مالایی شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این مسئله را از آثار تاریخی می‌توان دریافت، مثلاً «ابن بطوطه» ساکنان آنجا را مسلمان خوانده است.

به گفته استادیار دانشگاه اتاگو در نیوزیلند، آنچه از منابع تاریخی می‌توان متوجه شد این است که پس از قرن 19 میلادی جهان مالایا تحت تأثیر اسلام و آموزه‌های آن قرار گرفته است.

دانشگر تاکید کرد: سوماترا مرکز توجه تاجران مسلمان عرب بود و روابط بسیاری بین مردم این منطقه و مسلمانان وجود داشت.

وی گفت: در مقبره‌های آن دوران آیات و اذکار قرآنی بر روی سنگ‌ قبرها نوشته شده است که امروزه به وضوح می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد و تاریخ وجود اسلام در آن منطقه را متوجه شد.

دانشگر با اشاره به اینکه ادبیات تفسیری در جهان مالایی کاملاً متأثر از اهل سنت است، تصریح کرد: گروهی جنبش تفسیری مالایی را به کلاسیک و مدرن تقسیم بندی کرده‌اند.

وی توضیح داد: جنبش تفسیری کلاسیک در این تقسیم‌بندی متعلق به قرن 17 تا 19 میلادی است و دوران پس از آن در بخش مدرن جای می‌گیرد.

مجید دانشگر تصریح کرد: تفسیرهای قبل از قرن 17 جهان مالایی به زبان «جاوا» نوشته شده‌اند که متعلق به دوران پیش از استقلال اندونزی است.

استاد دانشگاه نیوزلند اظهار داشت: مردم مالایی از قدیم توسط عربستان حمایت می‌شدند و معمولاً آنان برای تحصیل به عربستان می‌رفتند.

وی به تفاوت تفسیرهای کلاسیک و مدرن جهان مالایی اشاره کرد و گفت: «محمد النووی الجاوی» از علما ومفسران مالایی بود که با نهضت اصلاح‌طلبان دینی مصر همزمان بود، ولی با توجه به روابط صمیمانه با عربستان از ورود به این نهضت وحشت داشت اما در کل آنچه تفسیرهای کلاسیک را از مدرن جدا می‌کند، پیروی کلاسیک‌ها از عربستان و پیروی مدرن‌ها از مصری‌ها است.

دانشگر در ادامه اظهار داشت: هیچ کدام از این تفسیرها تحت تاثیر شیعه نبوده است و در جهان مالایی به جز تفسیر جدید «المصباح» که در آن به آراء علامه طباطبایی ارجاع داده شده است، هیچ تفسیر متأثر از شیعه را نمی‌توان یافت.

گفتنی است، نشست «تفسیر در جهان مالایا» جمعه‌شب، 12 تیرماه، ساعت در بخش مکتوب بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

captcha