گزارش ایکنا از افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان
کد خبر: 3332533
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸

گزارش ایکنا از افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور در بخش پسران عصر جمعه، دوم مردادماه با حضور مسئولان قرآنی کشور در سالن ورزشی عترت دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور در بخش پسران عصر جمعه، دوم مرداد‌ماه در سالن ورزشی عترت دانشگاه شیراز برگزار شد.
این مراسم با حضور 980 دانش‌آموز نخبه قرآنی سراسر کشور و همچنین، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، علی‌اصغر افشانی، استاندار فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور،  لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و همچنین، جمعی از مدیران ارشد این استان اجرا شد.
آغازبخش این مراسم رژه دانش‌آموزان قرآنی بود که در جای خود مستقر می‌شدند و در ادامه آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط سیدعلی سجادیان، از قاریان نوجوان برجسته استان فارس تلاوت شد و سپس حمیدرضا آذری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس به خوشامدگویی به میهمانان پرداخت.
وی با یادآوری اینکه 2 هزار و 300 دانش‌آموز قرآنی برگزیده به همراه مربیان آن‌ها در این مسابقات شرکت می‌کنند، گفت: برای این دانش‌آموزان برنامه‌های متنوعی همچون شبی با قرآن زیارت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و بازدید از مراکز دیدنی سعدیه، حافظیه، باغ ارم و تخت جمشید پیش‌بینی شده است. 

نیاز اساسی جامعه امروز، حاکم شدن فرهنگ قرآن است
بنا بر این گزارش، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه آنچه نیاز اساسی جامعه ماست حاکم شدن فرهنگ قرآن در زندگی است، گفت: جامعه ما به حاکمیت و فرهنگ قرآن امروز، دیروز و فردا نیازمند بوده و هست؛ پرده‌های تاریک فتنه و گرفتاری‌هایی که دشمنان برای انحراف انسان ایجاد می‌کنند به برکت قرآن کنترل و هدایت می‌شود به همین جهت به ما گفته‌اند نوجوانی که از دوران نوجوانی با قرآن آشنایی پیدا می‌کند سلول‌ها و یاخته‌های وجود او با قرآن مأنوس می‌شود و از تیررس وسوسه‌ها و خناسان در دوران حیات و زندگی محفوظ می‌ماند.


وی خطاب به دانش‌آموزان قرآنی عنوان کرد: نوجوانان و جوانانی که از آغاز نوجوانی و آشنایی با قلم و کتاب با قرآن آشنا شدند قطعاً به برکت قرآن و حاکم شدن فرهنگ آن مصونیت لازم را به دست آورده و خواهند آورد.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری همچنین، بر لزوم پیوند و همراهی قرآن و عترت تأکید کرد و گفت: آن زمان که در کنار قرآن، عترت قرار بگیرد و مفسر قرآن در کنار آن واقع شود، آن هنگام است که جامعه از هر جهت مصونیت لازم را به دست می‌آورد.
به گزارش ایکنا، ادامه‌بخش این مراسم رونمایی از کتاب «رهیافتی نشانه» درباره شناختی به نکات قرآنی شعر حافظ نوشته عبدالرسول صادق‌پور بود که این کتاب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و همچنین آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس رونمایی شد.

برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان منحصراً در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت
این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این مراسم به مصوبه  اخیر ستاد عالی مسابقات سراسری قرآن کشور اشاره کرد و گفت: در این مصوبه برگزاری مسابقات قرآنی در حیطه سنی دانش‌آموزی منحصرا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و سایر دستگاه‌ها همکاران این وزارتخانه خواهند بود.
وی با ابراز خرسندی از اینکه دولت یازدهم به خصوص شخص وزیر آموزش و پرورش با اهتمام بسیار ویژه در مسیر اعتلای قرآن کار می‌کند، افزود: امروز دولت با پشتیبانی خود پرچم برافراشته قرآن را در سراسر کشور به اهتزاز درآورده است.
محمدی با تأکید بر اینکه نیاز امروز جوانان کشور به فهم، قرائت، تدبر و طهارت روحی برای لمس حقایق قرآن کریم است، گفت: فهم حقایق ناب قرآن و عرصه معنایی آن نیازمند طهارت و پاکی است و این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه جوان امروز علاوه بر مهارت تلاوت زیبا و توجه به ابعاد جمالی قرآن باید ابعاد محتوایی قرآن را همراه با یک پاکی و نزاهت روحی قرین کند تا بتواند آن حقایق ناب را به چنگ آورد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان با بیان اینکه فرهنگ قرآنی یک مثلث با سه ضلع است، معرفت، ایمان و رفتار قرآنی را اضلاع این مثلث دانست و گفت: رشد متوازن تمام این اضلاح، موجب رشد فرهنگ قرانی کشور می‌شود تا به یاری خدا شاهد تربیت حافظانی حامل و حاملانی عالم و عالمانی خالص برای قرآن کریم باشیم.
بنا بر این گزارش، سخنران دیگر این مراسم محمدعلی افشانی، استاندار فارس بود که به فرازی از خطبه 34 نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آموزه‌های دینی ما و تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت دادن به قرآن و تأکید ایشان به کرات بر روی توسعه قرائت، حفظ و همینطور مفاهیم قرآنی باید قرآن را به‌عنوان والاترین آموزش تلقی کنیم و روی این بخش در آموزش و پرورش بیشترین توجه را داشته باشیم.


وی خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموزی در دوره تحصیل خود با قرآن مأنوس شود در تمام عمر بیمه است و نه تنها خود بیمه است بلکه برای اطرافیانش مصونیتی به مراتب بالاتر ایجاد خواهد کرد.
افشانی با بیان اینکه دانش‌آموزی که از دوره کودکی با قرآن مأنوس شود انسانی فکور است، ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرزندانمان فکور و مصون باشند باید حتماً به آموزش قرآن و مأنوس کردن آن‌ها با قرآن همت گماریم و بیشترین توجه را داشته باشیم.
به گزارش ایکنا، اجرای گروه سرود دانش‌آموزی ناحیه یک شیراز ادامه‌دهنده این مراسم بود و سپس علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش سخنرانی کرد.

در آموزش و پرورش اسلامی، تربیت تک بعدی را قبول نداریم
وی با تأکید بر اینکه ما در آموزش و پرورش اسلامی تربیت تک بعدی را قبول نداریم بلکه تربیت همه جانبه را برای دانش‌آموزان قائل هستیم، گفت: ساحت اول این نوع تربیت، تربیت اعتقادی و اخلاقی است زیرا آموزش و پرورشی پویاست که به تربیت اعتقادی و اخلاقی دانش‌آموزان حساس باشد و آن را دنبال کند.
فانی ادامه داد: ساحت دوم تربیت علمی و فناورانه آموزش و پرورش است که نیاز دارد این سرمایه‌های در اختیار یعنی دانش‌آموزان را در بعد علمی و فناوری تربیت کند و ساحت سوم تربیت حرفه‌ای و اقتصادی است، کسانی که در مدارس ما مشغول به تحصیلند باید بتوانند در آینده بار اقتصادی کشور را حمل کنند و افرادی تربیت شوند که حرفه‌ای را عهده‌دار شوند.


وزیر آموزش و پرورش، ساحت چهارم را تربیت زیباشناختی و هنری دانست و گفت: افراد باید طوری تربیت شوند که نسبت به عواطف هنر و زیباشناختی حساس باشند و در وجودشان نهادینه شود.

دانش‌آموزان باید با مباحث سیاسی و اجتماعی آشنا شوند
به گفته وی، ساحت پنجم تربیت سیاسی و اجتماعی است و دانش‌آموزان باید در مدرسه با مباحث اجتماعی و سیاسی آشنا شوند و تربیت سیاسی اجتماعی پیدا کنند و ساحت ششم نیز تربیت بدنی و جسمانی است و دانش‌آموزان باید طوری تربیت شوند که این نعمت الهی یعنی سلامتی خود را حفظ کنند.
فانی خاطرنشان کرد: در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر این 6 ساحت تربیتی تأکید شده است و آموزش و پرورش در سند تحول به دنبال یک تربیت همه جانبه دانش‌آموزان در این ساحت‌های مذکور است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بخش اعتقادی و اخلاقی احساس می‌کنیم قرآن می‌تواند نسخه شفابخش تربیت اعتقادی و اخلاقی باشد، گفت: روخوانی، روانخوانی، مفاهیم و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و منابعی که از این منشأهای اصلی نشئت می‌گیرد می‌تواند در تربیت اعتقادی و اخلاقی موثر باشد به همین دلیل است که آموزش و پرورش از کلاس اول ابتدایی تا آخر متوسطه به تدریس قرآن و دینی می‌پردازد.
وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه که در سند تحول نظام آموزشی کشور پیش‌بینی شده است، قرآن می‌تواند به ما کمک کند، گفت: برنامه‌هایی که آموزش و پرورش در دولت یازدهم دنبال می‌کند مبحث امام شناسی و آشنایی دانش‌آموزان با معصومین و همچنین، بحث حفظ آیات قرآن به خصوص آیات منتخب که بیشترین کاربرد را در زندگی دانش‌آموزان در آینده خواهد داشت، است.
فانی در ادامه سخنان خود به برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: مسابقات بخش پژوهشی طی روزهای 2 تا 10 مرداد در بخش پسران و دختران در شیراز برگزار می‌شود و بخش‌‌های آوایی نظیر قرائت، اذان و غیره در اوسط مردادماه جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم اجری تواشیح گروه اسوه درباره مباحث قرآنی و همچنین سومین حرم اهل بیت(ع) ایران اسلامی بود.

captcha