جایگاه عکس سلفی در سبک زندگی اسلامی چیست؟
کد خبر: 3332774
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

جایگاه عکس سلفی در سبک زندگی اسلامی چیست؟

گروه اجتماعی: رواج عکس های غیر اسلامی و مغایر با آموزه های دینی در شبکه های اجتماعی مغایر با زندگی به سبک اسلامی است و ناخوشایندی تب سلفی را دوچندان می کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با روند رو به رشد مصرف گوشی‌های هوشمند و با در نظر گرفتن وسواس افراد برای خودنمایی از طریق عکس گرفتن از خود و به نمایش گذاشتن آن به روی صفحات رسانه های اجتماعی در اینترنت مانند فیسبوک، اینستاگرام، گوگل، توییتر و... ارتباط این موضوع با سلامت روانی افراد و تمرکز به روی آن باعث شد که پژوهشگران به تحقیقات بیشتری در این زمینه دست بزنند.

امروزه در همه کشورها مردم سعی می کنند با زبانی تازه به نام عکس‌های سلفی با هم ارتباط برقرار کرده و دیگران را از وضیعت خود مطلع کنند. خاطرات و اتفاقات خوب و بد روزانه مردم به جای بیان شدن به تصویر کشیده می شوند و هر روز هم تعدادشان افزایش پیدا می کند. تا جایی که تبِ گرفتن عکس سلفی به معضلی در جهان تبدیل شده تا جایی که برخی حتی جان خود را در این راه از دست می‌دهند!اما نکته قابل تامل این است جایگاه گرفتن عکس سلفی در زندگی به سبک اسلامی و در میان خانواده های ایرانی چیست.

این روزها عکس‌های سلفی رواج زیادی پیدا کرده است، در زمان های گذشته برای یادگاری عکس دسته جمعی انداخته می‌شد تا خاطرات زیبایی برایمان از طریق دوربین ثبت شود و امروز برای اینکه توجه به ما در بین اطرافیان و دنیای مجازی بیشتر شود، این عکس‌ها انداخته می‌شود. تا جایی که همه چیز در قالب یک هنرنمایی مدرن جای می گیرد اشکالی ندارد اما مشکل اینجاست که طی ماه های اخیر، سلفی گرفتن به یک بیماری در میان برخی از مردم تبدیل شده است.

تب سلفی گرایش به خودشیفتگی

سمانه اسماعیل زاده، کارشناس روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار ایکنا گفت: ماهیت سلفی به گونه‌ای است که بیشتر مورد توجه جوانان در سرتاسر دنیا قرار گرفته و آنها دوست دارند با ثبت سلفی‌های عجیب و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی قدرت و استعداد خود را به دوستان خود نشان دهند.

وی این حرکات را ناشی از نوعی روحیه نیاز به جلب توجه عنوان کرد و افزود: این افراد خودشیفته‌ معمولا معمولا اعتماد به نفس پائینی دارند و این ضعف باعث می‌شود که دست به هرکاری بزنند تا از نظر دیگران مورد توجه قرار گیرند.

این کارشناس روانشناسی عکس سلفی را جدیدترین شکل خودنمایی در فضای مجازی دانست و تاکید کرد: با بالا رفتن تب سلفی به زودی اعتیاد به این کار در گروه اختلالات روانی قرار خواهد گرفت که فرد عملا خود را در معرض گرایش به خودشیفتگی قرار می‌دهد.

سلفی میهمانی ناخوانده یا خوانده؟

بهاره حقیقی فر، کارشناس جامعه شناسی نیز در خصوص تب تند عکس های سلفی میان جوانان به خبرنگار ایکنا گفت: امروزه در دنیای مجازی، جای عکس روی پروفایل‌ها را به جای طبیعت و گل، عکس‌هایی پر کرده که در هر حالت و شرایط انداخته شده و آن را روی فضای مجازی که مخصوص همه است قرار می‌دهند.

وی افزود: عکس سلفی به اتفاق روزمره زندگی خیلی افراد بخصوص جوانان تبدیل شده است و اینکه دیگران چه نظری در مورد عکس خواهند داشت، در اولویت زندگی شخص قرار گرفته است و امروزه تبدیل به یک مد در بین گروهی از افراد شده است.

این کارشناس جامعه شناسی ادامه داد: سلفی هم مثل هر اتفاق دیگری در دنیای امروز، به سرعت تبدیل به موج شده و خیلی ها را که هنوز از چرایی‌اش چیز خاصی نمی دانستند، با خود برد، زمانی نه چندان دور، همه در دنیای اینترنت دوست داشتند ناشناس باشند ولی امروزه ناشناس ماندن عجیب شده است، متاسفانه در برخی موارد شاهد رواج عکس های غیر اسلامی و مغایر با آموزه های دینی در شبکه های اجتماعی هستیم که ناخوشایندی تب سلفی را دوچندان می کند.

حقیقی فر با اشاره به اینکه در قدیم معنی جمع شدن، دور هم بودن عده‌ای از آدم‌ها بود، افزود: امروزه آدم‌ها با مهمان خوانده ای باخود به همراه دارند به نام مونوپاد که گوشی مدل جدید خود را روی آن نصب کرده اند و تند تند عکس سلفی می گیرند.

وی با بیان اینکه چشم دوربین های سلفی مهم ترین ناظر در میهمانی ها و جمع دوستان شده است، بیان کرد: پدیده سلفی به صورت یک سونامی عظیم، دنیا و زندگی شخصی مردم را فراگرفته است. کسانی که بیش از اندازه روی شبکه های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام عکس سلفی منتشر می کنند، با برخی مشکلات همراه هستند.

captcha