جزئیات مناسک حج و اربعین سال جاری/ کاهش قیمت حج و عتبات عالیات
کد خبر: 3335781
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
اوحدی تشریح کرد:

جزئیات مناسک حج و اربعین سال جاری/ کاهش قیمت حج و عتبات عالیات

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های حج تمتع و مراسم اربعین حسینی سال جاری پرداخت و اعلام کرد: قیمت حج ۵ درصد و قیمت عتبات عالیات ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح روند اعزام زائران حج تمتع، اقدامات ستاد اربعین و برنامه‌های پزشکی زائران حج تمتع امروز، دوشنبه پنجم مرداد ماه، با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت و سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این نشست خبری، رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این مطلب که اعزام زائران حج تمتع از 19 ایستگاه پروازی از اول شهریور ماه تا 26 شهریور ماه انجام می‌شود، گفت: پس از مناسک حج از ششم مهر ماه تا 26 مهر ماه نیز حجاج به کشور باز می‌گردند.

مسن‌ترین زائر کشورمان 93 سال سن دارد

وی با اشاره به اینکه 53 درصد زائران حج تمتع را بانوان تشکیل می‌‌دهند، عنوان کرد: 255 پرواز زائران را به عربستان می‌برد و متوسط سن زائران نیز 57 سال بوده مسن‌ترین زائر کشورمان 93 سال سن دارد.

اوحدی از اجرای طرح توسعه پل هوایی ویژه عبور زائران حج تمتع در فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: امیدواریم این طرح تا آغاز مناسک حج آماده بهره‌برداری شود.

10 هزار زائر از ایستگاه پروازی تهران راهی مناسک حج می‌شوند

وی افزود: اولین پرواز شامل سه کاروان از ایستگاه پروازی تهران عازم مدینه می‌شود و 10 هزار زائر نیز از ایستگاه تهران راهی مناسک حج خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت از اجرای 100 درصدی انطباق پزشکی حج تمتع خبر داد و گفت: بر اساس این طرح بانوان زائر توسط پزشکان متخصص و فوق تخصصی خانم معاینه و درمان می‌شوند که در سال گذشته این طرح 90 درصد در حج اجرا شد اما در سال جاری با افزایش 20 درصدی پزشکان خانم طرح انطباق پزشکی 100 درصدی برای زائران انجام خواهد گرفت.

اقامت 22 تا 24 روزه زائران در مکه مکرمه

وی به مدت اقامت 22 تا 24 روزه زائران در مکه نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل این اقامت طولانی 70 درصد تنوع غذایی و 30 درصد افزایش کیفیت هتل‌‌های اسکان را در حج امسال اجرا می‌کنیم.

ارائه 2 بسته بیمه تکمیلی به زائران حج تمتع

اوحدی از ارائه دو بسته بیمه تکمیلی به زائران حج تمتع خبر داد و گفت: 100 درصد گذرنامه زائران جمع‌آوری شده و از امروز اطلاعات زائران در سامانه حج عربستان وارد خواهد شد و از 15 شوال نیز شاهد صدور روادید حج خواهیم بود.

جلسه سوم دادگاه متعرضان به 2 نوجوان ایرانی برگزار نشده است

وی در خصوص تعلیق عمره و آخرین اتفافات مربوط به پرونده دو زائر ایرانی که در فرودگاه جده مورد تعریض قرار گرفتند، گفت: در جلسه اخیر که ماه رمضان با وزیر حج عربستان داشتیم این موضوع پیگیری شد؛ دو جلسه دادگاه این دو متهم برگزار شده اما جلسه سوم آن هنوز برگزار نشده است و پس از برگزاری این جلسه ما جلسه‌ای کارشناسی با مسئولان حج عربستان برگزار و پس از حصول اطمینان از امنیت زائران ایرانی، در خصوص آغاز دوباره عمره تصمیم خواهیم گرفت.

اوحدی تصریح کرد: تا زمان حصول اطمینان از امنیت زائران هیچ برنامه مشخصی را برای عمره نمی‌توانیم تعیین کنیم.

وی در خصوص سیم‌کارت‌های تلفن همراه ارائه شده به زائران در حج، گفت: طی هفته جاری با یکی از اپراتورهای تلفن همراه به توافق می‌رسیم تا همه زائران بتوانند از امکانات مناسب ارتباطی در حج برخوردار شوند.

کاهش قیمت 5 درصدی قیمت حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش نرخ ارز، گفت: به دلیل حضور به موقع در قراردادهای حج تمتع، قیمت حج تمتع پنج درصد نسبت به سال گذشته و 15 درصد نسبت به دو سال گذشته کاهش قیمت داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این نشست خبری به تشریح برنامه‌های اربعین سال جاری پرداخت و اظهار کرد: برنامه اعزام تابستانه عتبات عالیات از 23 تیر ماه آغاز شده و تا 26 شهریور ماه ادامه خواهد داشت. البته قیمت‌های عتبات عالیات که در سال گذشته هفت تا هشت درصد افزایش داشت در سال جاری با کاهش 10 درصدی روبه‌رو بوده و امیدواریم طی این مدت 60 هزار زائر به عتبات عالیات مشرف شوند.

هشدار نسبت به حضور زائران در کاروان‌های غیر مجاز

وی با هشدار نسبت به حضور زائران در کاروان‌های غیر مجاز، گفت: در برخی شهرستان‌ها افرادی با تبلیغات گسترده و اعلام قیمت‌های بسیار کم نسبت به جذب زائران اقدام و مشکلات بسیاری را در عراق برای زائران ایجاد می‌کنند، مثلاً با دریافت 600 هزار تومان زائران را به عراق برده و در آنجا اعلام می‌کنند که این قیمت بدون احتساب غذا بوده و یا به دلیل عدم آشنایی زائران را از مسیرهای خطرناک منتقل می‌کنند.

اوحدی تصریح کرد: طی سال گذشته حتی یک کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت دچار مشکل امنیتی نشده است و افزود: 60 هتل در کربلا و نجف از گردونه ارائه خدمات به زائران ایرانی خارج شده و کیفیت خدمات اسکان را تا 30 درصد افزایش داده‌ایم.

اجازه نمی‌دهیم هیچ ماشینی در مهران پارک شود

وی اعلام کرد: امسال 100 گیت گذرنامه در مرز مهران ایجاد شده (افزایش سه برابری نسبت به سال گذشته) و در سال جاری اجازه نخواهیم داد هیچ ماشینی در مهران پارک شود و مسیر مهران تا مرز نیز دو بانده شده و موکب‌ها نیز جانمایی شده تا صرفاً تمرکز موکب‌ها در مرزها نباشد.

اوحدی با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود جوهر مردمی مراسم اربعین حفظ شود، گفت: کمیته مردمی ستاد اربعین توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکیل و شماره حساب 561844444405 شعبه استاد نجات‌الهی را برای دریافت مشارکت‌های مردمی اعلام کرده است.

وی از افتتاح زائرسرای بزرگ شهدای طریق‌القدس در منطقه محروم چزابه در اربعین سال جاری نیز خبر داد و گفت: در شرایط عادی پنج هزار و در شرایط تراکم زائر این زائرسرا میزبان هفت هزار زائر خواهد بود. در خصوص زائرسرای مهران نیز به دلیل اینکه زمین این زائرسرا دیر به ما تحویل داده شد، عملیات ساخت آن به اتمام نرسیده است اما امیدواریم از بخشی از این زائر سرا در اربعین سال جاری بتوانیم برای اسکان زائران استفاده کنیم.

اوحدی اعلام کرد: تمامی زائران حج، عتبات عالیات و اربعین تحت پوشش بیمه خواهد بود.

captcha