مسمومیت جدید زائران در مشهد خارج از محدوده هتل بوده است/ ادامه پیگیری‌ها برای اظهار نظر نهایی
کد خبر: 3336109
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی:

مسمومیت جدید زائران در مشهد خارج از محدوده هتل بوده است/ ادامه پیگیری‌ها برای اظهار نظر نهایی

گروه اجتماعی: رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ابراز کرد: طبق آخرین بررسی‌ها، مسمومیت جدید زائران در مشهد به جهت مصرف غذا در خارج از محدوده هتل بوده است، البته پیگیری‌های تکمیلی جهت اظهار نظر قطعی ادامه دارد.

محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد مسمومیت اخیر زائران در یکی از هتل‌های مشهد ابراز کرد: این مسمومیت جدید طبق پیگیری‌های انجام شده در هتل‌های تحت پوشش و زیر مجموعه ما نبوده است و به جهت اینکه این زائران در نقاط مختلفی خارج از هتل مواد غذایی و خوراکی‌های متنوع مصرف کردند، دچار مسمومیت غذایی شده‌اند، بر همین اساس می‌توان گفت گاهی مواردی پیش می‌آید که مربوط به مصرف غذا بیرون از هتل، تهیه غذا از اماکن دارای مشکل‌ و یا به جهت حساسیت‌های غذایی است.

وی با بیان اینکه در حال تحقیق هستیم و هنوز نتیجه قطعی مشخص نشده زیرا مسئولان بهداشتی در حال بررسی‌های لازم هستند، افزود: در شهر بزرگی چون مشهد که بیش از 200 هتل، 400 هتل آپارتمان، 500 مهمانپذیر، 450 زائرسرا و میهمان‌سرا و شش هزار خانه مسکونی غیرمجاز به پذیرش زائر می‌پردازند و در واقع بیش از 55 درصد ظرفیت اقامتی کشور در این شهر است، شاید سالیانه موارد بسیار انگشت‌شمار از این حوادث پیش بیاید، لذا درصد وقوع بسیار بسیار پایین است.

بروز حتی یک مورد حادثه برای زائران نامطلوب است

قانعی گفت: اما به جهت حساسیتی که در مورد زائران خارجی وجود دارد و بزرگ‌نمایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، ما به حتی یک مورد آن اعتراض داریم در حالی که فقط همان حساسیت باعث بزرگنمایی شده است اما هنوز در حال تحقیق هستیم و به نقطه مشترکی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه مواد غذایی از زمانی که در دامداری تولید و روی میز میهمان در رستوران قرار می‌گیرد یک روند طولانی را طی کرده و حدود 50 نفر با آن در ارتباط هستند، افزود: نوع پرورش و تغذیه دام، نحوه کشتار آن در کشتارگاه‌ها، نگهداری در سردخانه، نحوه انتقال به قصابی، انتقال آن به آشپزخانه و همچنین طبخ غذا در رستوران تا قرار گرفتن روی میز میهمان همگی از مراحلی است که ماده غذایی چون گوشت دچار آلودگی می‌شود لذا یک نفر در این آلودگی سهیم نیست.

مسمومیتی که منجر به بستری شدن شود، نداشتیم

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: از همین رو ما مسمومیتی به آن معنا که فرد بستری شده و تحت درمان قرار بگیرد و یا افرادی از این امر شکایت کرده باشند را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث ورود مسافران خارجی به ایران و شهر مشهد در آن طرف مرز تبلیغات منفی انجام می‌شود که این امر گاهی می‌تواند مسئله‌ساز باشد، ابراز کرد: به خصوص در مورد زائران عربستانی با توجه به حساسیتی که وجود دارد به شکل جدی مکان‌های مورد اسکان آن‌ها را زیر نظر و ارزیابی قرار می‌دهیم.

قانعی افزود: از طرفی مسئولان و کارشناسان بهداشت در این زمینه همکاری خوبی با ما دارند، به خصوص مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و مواد پروتئینی که از مبادی مختلف به هتل‌ها وارد می‌شود را به شدت کنترل می‌کنند از همین روز در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد اما همیشه موضوع حساسیت‌های غذایی مطرح است.

وی با بیان اینکه البته حساسیت غذایی با مسومیمت غذایی متفاوت است و نیاز به بستری طولانی ندارد، گفت: ولی در عین حال به جهت آنکه مشهد مقدس هر سال پذیرای نیمی از جمعیت کشور بوده و هر سه سال کل جمعیت کشور به این شهر می‌آیند، حتی گردشگران و زائران خارجی که به ایران اسلامی وارد می‌شوند مدت زمان بیشتری را در مشهد می‌گذرانند لذا توجه به سلامت زائران در این محیط ضرورت دارد.

ایجاد حساسیت در مورد زائران به جهت حادثه هتل توحید مشهد

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته حدود یک و نیم میلیون زائر به مشهد وارد شدند که خوشبختانه اتفاق خاص برای آنان رخ نداد، اما امسال به جهت حادثه هتل توحید که آن هم یک اشتباه انسانی ناخواسته بوده، حساسیت‌هایی ایجاد شد.

وی در مورد اقدامات هتلداری استان برای جلوگیری از تکرار این حوادث افزود: ما به شکل ویژه و جدی‌تر بحث آموزش را پیگیری می‌کنیم، اگرچه قبلا هم این آموزش‌ها صورت می‌گرفت، لذا در این راستا با دعوت و همکاری کارشناسان بهداشت، آموزش‌های بهداشتی با دقت بیشتر در حال انجام است، حتی آموزش دیدن و داشتن گواهی‌نامه بهداشت و سلامت برای کارکنان هتل و رستوران‌ها الزام است.

قانعی با بیان اینکه اولویت‌دادن به بحث آموزش بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: بخش هتلداری در این زمینه موفق بوده به گونه‌ای که در حال بازنگری در حوزه آموزش‌های مورد نیاز هستیم تا با روش‌ها و متد جدید آموزش‌های مورد نظر در دستور کار قرار گیرد.

ادامه روند پیگیری بازرسی‌ها در حادثه هتل توحید مشهد

وی در مورد سرانجام حادثه مسمومیت زائران خارجی در هتل توحید مشهد ابراز کرد: به تشخیص قوه قضائیه در این جریان پنج نفر به جهت سهل‌انگاری و کوتاهی مجرم شناخته شده و دستگیر شدند که بازجویی‌های لازم از آنها درحال پیگیری و انجام است.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: همچنین تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و ظاهرا به این نتیجه رسیدند که حادثه کاملا یک خطای انسانی و صددرصد غیرعمد بوده و افراد خاطی در یک تصمیم نادرست از سم ممنوع برای مقابله با حشرات موذی استفاده کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع توسط قوه قضائیه در حال پیگیری نهایی است، عنوان کرد: طی شدن مراحل دادگاه برای رسیدن به سرانجام و نتیجه روال خاص خود را دارد، البته در این مورد، خوشبختانه زائران آسیب‌دیده بنا به تشخیص خودشان کار را غیرعمد دانسته و شاکی نبودند، اما قوه قضائیه بنا بر وظیفه خود در حال پیگیری موضوع است و در آینده نزدیک احکام و رای نهایی صادر می‌شود.

قانعی با اشاره به اینکه تشخیص قوه قضائیه در تصمیم‌گیری نهایی این حادثه مهم است، ‌افزود: از آن جهت که مصدومان این حادثه خارجی بودند، ابعاد بین‌المللی این قضیه نیز مطرح است و حساسیت بیشتری وجود دارد، لذا قوه قضائیه در پیگیری خود رعایت جنبه‌های حقوقی و قانونی موضوع را در نظر گرفته است.

وی عنوان کرد: البته کارشکنی‌هایی درآن طرف مرزها برای عدم حضور زائران و شیعیان در ایران به جهت معنوی و تأثیرگذار در منطقه و جهان انجام می‌شود که به نظر می‌رسد که در موارد بسیار به نفع ماست و محبوبیت ایران را بیشتر می‌کند، اما اگر اقدامات اجرایی برای این عدم حضور صورت گیرد، مسلما به ضرر ایران خواهد بود.

captcha