۱۳ حج اولی در قالب کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام می‌شوند
کد خبر: 3337339
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
سرابی:

۱۳ حج اولی در قالب کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان در نشست توجیهی اعزام قاریان به حج تمتع با اشاره به اینکه امسال نیز ۲۰ نفر در کاروان قرآنی حضور دارند، اظهار کرد: ۱۳ نفر حج اولی در قالب کاروان قرآنی اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) هفتمین دوره آموزشی ـ توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع پیش از ظهر امروز، 10 مردادماه طی برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی شاهرودی و برخی از اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع در سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد.
محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در ابتدای این جلسه اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که برگزاری این دوره‌های آموزشی توجیهی به ویژه برای حج اولی‌ها بسیار اثرگذار بوده است و همین که از طریق این دوره‌های آموزشی یک آشنایی خوبی بین اعضای کاروان قرآنی صورت می‌گیرد و هماهنگی‌های جزئی خوبی انجام می‌شود بسیار خوب بوده و برکات زیادی داشته است.

13 نفر حج اولی در قالب کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام می‌شوند
وی با بیان اینکه امسال 20 نفر در قالب کاروان قرآنی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، افزود: 14 نفر از اعضای کاروان، اساتید و قاریان قرآن هستند، یک نفر حافظ کل قرآن و یک گروه تواشیح پنج نفره در قالب کاروان قرآنی به حج تمتع سال 94 اعزام خواهند شد.
میرزاجانی ادامه داد: 13 نفر از اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج، حج‌اولی هستند، هفت نفر از قاریان عضو کاروان نیز از قاریان صاحب عنوان و رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن هستند که امیدواریم این اعضا در کنار هم بتوانند برنامه‌های کیفی خوبی را ارائه کنند.
در این بخش از افتتاحیه دوره آموزشی توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع، سیدعلی سرابی، دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن با بیان اینکه کاروان قرآنی با یک مأموریت ویژه، باارزش و پربرکت به سرزمین وحی اعزام می‌شود، گفت: پرثواب‌ترین و پربرکت‌ترین کاری که اعضای کاروان قرآنی می‌توانند انجام دهند اجرای احسن و مطلوب مأموریت‌های قرآنی محول شده به آنها در سرزمین وحی است.
وی افزود: در این شرایط و مقطع زمانی، کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع، تبلور و سمبل بازگشت قرآن و سمبل ارادت مردم ما به قرآن است و فعالیت قرآنی خوب و اثرگذار اعضای این کاروان قرآنی در جمع میلیونی مسلمانان می‌تواند راه را برای بازگشت جامعه اسلامی به قرآن باز کند.

قاریان و حافظان علاوه بر قرائت به آداب قرآنی هم ملبس باشند
سرابی با بیان اینکه مشکل جامعه اسلامی دوری از قرآن است، عنوان کرد: افراد منتسب به قرآن از جمله؛ قاریان، حافظان و حاملان قرآن کریم باید علاوه بر قرائت قرآن به آداب قرآنی هم ملبس باشند تا بتوانند تأثیرگذاری خوبی در جامعه اسلامی داشته باشند. کم‌کاری اعضای جامعه قرآنی در پیاده کردن آداب قرآنی در کارکرد سال‌های آتی جامعه قرآنی و فعالیت‌های قرآنی اثرگذار خواهد بود.

دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم با بیان اینکه در سال‌های نخست اعزام کاروان قرآنی به حج این کاروان با اعضای 100 نفره اعزام می‌شد، عنوان کرد: به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای اعزام به حج تمتع، تعداد اعضای کاروان قرآنی نیز از 100 نفر به 20 نفر رسیده است اما خوشحالیم که این 20 نفر کار 100 نفر را انجام می‌دهند و کار مضاعفی را در طول مأموریت خود در حج تمتع دنبال می‌کنند. در زمان حضور اعضای کاروان قرآنی در مکه مکرمه و مدینه منوره ممکن است هر یک از اعضای کاروان قرآنی روزانه پنج یا شش اجرا نیز داشته باشند که این بسیار خوب و ارزشمند است.
وی با بیان اینکه مسئول کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال 94 آقای صالح اطهری‌فرد است، گفت: همچنین افراد با تجربه و خوش سابقه‌ای در کاروان قرآنی امسال حضور دارند و البته مجموعه کاروان قرآنی باید این آمادگی را داشته باشد تا کاملا در اختیار گروه قرار گیرد.
سرابی در این بخش از سخنان خود با تأکید بر اینکه قاریان و حافظان قرآن باید ملبس به شئونات قرآنی و رفتار قرآنی باشند، عنوان کرد: نه تنها در کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع بلکه در تمامی عرصه‌ها نیاز است که قاریان، حافظان و حاملان قرآن ملبس به رفتار قرآنی باشند و بتوانند الگویی برای جوانان و اقشاری باشند که در عرصه فرهنگ و نشر ارزش‌های اسلامی فعالیت می‌کنند.

عنایت رهبر معظم انقلاب به قرآنیان به کمتر گروهی وجود داشته است
وی ادامه داد: اعضای جامعه قرآنی به دو دلیل باید ملبس به رفتار قرآنی باشند که اولین دلیل انتساب به قرآن و دومین دلیل نیز انتساب جامعه قرآنی به رهبر معظم انقلاب است؛ چرا که عنایتی که رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته به جامعه قرآنی داشته‌اند شاید به کمتر گروهی وجود داشته است و این دو انتساب اقتضا می‌کند که جامعه قرآنی از جهات مختلف در بالاترین شرایط باشد و از امتیازات اجتماعی در بالاترین سطح برخوردار باشد.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی شاهرودی در این بخش از دوره آموزشی توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع با اشاره به کاهش سهمیه کشورهای اسلامی در حج تمتع از سوی عربستان طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: تمام شعار قرآن کریم و تمام مدال افتخاری که قرآن به پیامبر اکرم(ص) داده است «اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ» است و قاریان، حافظان و حاملان قرآن به هر مقدارکه می‌توانند باید از این خلق عظیم بردارند و تحویل مسلمانان دیگر بدهند.
وی افزود: زمانی که مسلمانان به حج تمتع و سرزمین وحی مشرف می‌شوند در واقع میهمان خانه خدا هستند که کسی که به میهمانی می‌رود باید قبل از میهمانی خود را از هر نظر آراسته و آماده کند و نمی‌تواند در خانه میزبان خود را آراسته کند پس مسلمانانی که به خانه خدا می‌روند نیز باید قبل از این سفر خود را به آداب و اخلاق قرآنی بیارایند تا دیگر نیازی نباشد در خانه خدا توبه کنند.

گزارش تصویری دوره آموزشی ـ توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج

captcha