میزان کل بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ مشارکت بخش غیردولتی بیشتر می‌شود
کد خبر: 3337390
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
در نشست خبری عنوان شد؛

میزان کل بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ مشارکت بخش غیردولتی بیشتر می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر بیست‌و‌سومین نمایشگاه قرآن با اعلام میزان کل بازدیدکنندگان گفت: در برخی شب‌ها ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر و برخی شب‌های دیگر نیز تا ۱۸۰ هزار نفر از نمایشگاه قرآن بازدید داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ نشست نقد و بررسی بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز دهم مردادماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور برزین ضرغامی، ‌دبیر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. برزین ضرغامی در ابتدای این نشست خبری ضمن گرامی‌داشت روز خبرنگار و تلاش آنها برای اطلاع‌رسانی و کیفیت بخشی به فعالیت‌ها، به بیان اهداف این نشست پرداخت و گفت: این نشست برگزار شد تا مشکلاتی که در نمایشگاه بیست و سوم وجود داشته است معرفی شود تا از بروز آنها در ادوار آینده جلوگیری شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه افزود: البته ما قبول داریم که بحث جابجایی و اضافه شدن باغ کتاب به نمایشگاه امسال و دور بودن این فضا از بخش باغ موزه در بحث استقبال بازدیدکنندگان تأثیر گذاشته بود.
ضرغامی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی توسط بخش‌های دانشگاهی، ‌حوزوی، آموزش و پرورش،‌ هنری، ‌بین‌المللی، بانوان و که در باغ کتاب اسقرار یافته بودند، در نمایشگاه امسال ارائه شد، تصریح کرد: به خاطر فاصله نسبتاً دور این بخش‌ها از مرکز نمایشگاه قرآن و آشنا نبودن مردم با این بخش از نمایشگاه قرآن انتظار بیشتری برای ورود بازدیدکننده به این بخش وجود نداشت.


دبیر بیست سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه در نیمه دوم زمان نمایشگاه قرآن شاهد حضور جمعیت بسیار بیشتری در نمایشگاه بودیم، اظهار کرد: اگر بخواهیم یک تقسیم بندی را در مورد بازدیدکننده‌های نمایشگاه قرآن داشته باشیم باید نمایشگاه را به دو بخش روزهای ابتدایی و سایر روزها تا پایان نمایشگاه قرآن تقسیم کرد. البته در دوره اول بخش باغ موزه با اقبال خوب بازدیدکننده‌ها همراه بود.
وی در ادامه به بحث در مورد محتوای این دوره از نمایشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: نمایشگاه امسال نه تنها نسبت به دوره گذشته بلکه حتی نسبت به ادوار قبل از آن نیز به لحاظ محتوایی حرکت روبه جلویی داشت و این امر طبیعی بود؛ چرا که تجربه ادوار گذشته را پشت سر داشتیم و انتظارها هم چیزی غیر از این نبود.
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: فضای نمایشگاه قرآن در بیست و سومین دوره نسبت به سال گذشته با توجه به در خدمت گرفتن باغ کتاب در این دوره افزایش چشمگیری داشت. امسال تجربه خوبی از کم شدن تعداد روزها داشتیم و سال آینده نیز نمایشگاه قرآن 20 روزه خواهد بود. در زمینه هزینه‌ها نیز امسال صرفه‌جویی‌های خوبی صورت گرفت.
ضرغامی با تأکید بر اینکه در این دوره تعداد نهادهای مشارکت کننده در نمایشگاه قرآن افزایش یافته بود،‌ افزود: امسال شاهد مشارکت خوبی از سوی نهادهای همکار بودیم و به همین دلیل در تلاش هستیم تا هر سال تعداد مشارکت کننده‌ها را افزایش دهیم و حضور بخش غیر دولتی در نمایشگاه قرآن بیشتر شود.

دبیر بیست وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد فضاهای نمایشگاهی موجود در تهران پرداخت و تصریح کرد: در سطح شهر تهران اماکنی همچون مصلای تهران، محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باغ موزه دفاع مقدس، بوستان گفت‌وگو و ....برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن مناسب هستند که در بین اینها مصلای تهران اگر میزبان نماز جمعه نباشد اولویت اول ما برای برگزاری است.
وی با بیان اینکه سال آینده نیز نمایشگاه قرآن در باغ موزه و باغ کتاب برگزار می‌شود، افزود: بنابراین و با توجه به برگزاری نماز جمعه در مصلای تهران بهترین گزینه باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب بود. اگر فاز دوم این مجموعه راه‌اندازی شود از این فضا بهتر می‌توان اضافه کرد.
ضرغامی در این بخش از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد اینکه مسئولان باغ کتاب، از عدم میزبانی این موجموعه از نمایشگاه قرآن در دوره آینده خبر داده‌اند، گفت: البته اظهاراتی شده است که حتی نمایشگاه کتاب نیز در این مکان برگزار شود،‌ مدیران فرهنگی به دنبال راهکارهایی هستند که چگونه می‌توان بازدیدکننده‌های بیشتری را در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و قرآن به این مکان آورد.
دبیر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید نگاه کرد و دید این صحبت‌ها توسط کدام مقام بیان شده و چه جایگاهی دارد، تأکید کرد: در مورد میزبانی باغ کتاب از دوره آینده نمایشگاه بین‌المللی قرآن توضیحات و تصمیمات مقامات شهرداری برای ما حائز اهمیت است.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی در مورد برگزاری چندین نمایشگاه قرآن در شهر تهران همزمان با نمایشگاه بین‌المللی،‌ گفت: به اعتقاد ما برگزاری چندین نمایشگاه همزمان، باعث موازی کاری نخواهد بود، چرا که شهری به گستردگی تهران نیازمند برپایی چندین نمایشگاه است،‌ هر کسی بتواند در ماه مبارک رمضان فعالیت نویی را انجام دهد حرکت خوبی است و باعث خواهد شد تا شهروندان حق انتخاب داشته باشند.
ضرغامی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در زمینه تشکیل دبیرخانه دائم نمایشگاه قرآن اظهار کرد: با توجه به صحبت‌هایی که در گذشته در این زمینه صورت گرفته است،‌ تلاش خواهد شد تا شورا و یا دبیرخانه‌ای تشکیل شود تا بیشتر در مورد فعالیت‌ها و نوآوری‌هایی که می‌توان در نمایشگاه قرآن شاهد آن بود بپردازد. پیگیر بحث دبیرخانه و یا شورای نمایشگاه قرآن هستیم که تا یک یا دو ماه آینده اطلاع‌رسانی در این مورد صورت خواهد گرفت.
دبیر بیست سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد میزان بازدیدکننده‌ها در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: نمایشگاه امسال 20 شب شاهد حضور بازدیدکننده‌ها بود و برخی شب‌ها نمایشگاه قرآن به علت استقبال مردم تا ساعت یک بامداد تمدید می شد که این امر در شب‌های پایانی بیشتر نیز شده بود. بر اساس آماری که دریافت شده است تعداد بازدیدکننده‌ها در نمایشگاه قرآن در برخی شب‌ها حدود 40 تا 50 هزار نفر و در برخی شب‌ها نیز تعداد این بازدیدکننده‌ها به 180 هزار نفر هم می‌رسید. در ارائه آمار سعی شده است تا آمار غیرواقعی منتشر نشود بر همین اساس در مجموع 20 شب برپایی نمایشگاه قرآن شاهد حضور یک میلیون و 500 تا دو میلیون نفر بوده‌ایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست نقد و بررسی نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن در مورد بخش فروش و با اشاره به اینکه بر اساس آمار دریافت شده از بانک عامل، از فروش خوبی برخوردار بوده‌اند، عنوان کرد: معمولاً دوستانی که در بخش فروش نمایشگاه قرآن حضور دارند انتظاراتی فراتر از انتظارات ما دارند، در بحث فروش و کم بودن آن تنها یکی از مؤلفه‌ها بازدید کننده ها هستند.


وی با بیان اینکه بخش فروش نمایشگاه قرآن از موقعیت مکانی خوبی بهره‌مند بود، گفت: این بخش همیشه یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن بود و آمارهای دریافت شده از بانک عامل نشان دهنده فروش خوب کتاب در این بخش بوده که این رقم کمتر از سال گذشته نبوده است.
ضرغامی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد برگزاری همایشی با عنوان «اسلام رحمانی» و بیانات مقام معظم رهبری در مورد استفاده نکردن از چنین واژه‌هایی، بیان کرد: ما در شعارها چندان به اسلام رحمانی نپرداختیم و تنها یک مؤسسه غیر دولتی نشستی را با همین موضوع برگزار کرد که بیشتر نقدی بر جریان تکفیری داشت.
دبیر بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد میزان تغییرات صورت گرفته در نمایشگاه قرآن که قرار بود نزدیک به 30 درصد باشد، گفت: تغییرات بیشتر از 30 درصد بوده است، امسال شاهد بخش‌هایی همچون دبیرخانه دانشجویی و تجلیل از هنرمندان بودیم ضمن اینکه در بخش‌های هنری، خانواده و ... نیز تغییرات زیادی را شاهد بودیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن در روزهای آتی اشاره کرد و افزود: خادمان قرآن انتخاب شده‌اند،‌ با توجه به دیدار رئیس جمهور با جامعه قرآنی‌ در ماه مبارک رمضان امکان اینکه در زمانی نزدیک به همان دیدار همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار شود وجود نداشت لذا آن دیدار صورت گرفت و بعد از آن مکاتبات با نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت تا در آینده نزدیک این همایش برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پایان صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤالی در مورد دلایل برگزار نشدن مراسم اختتامیه در نمایشگاه قرآن گفت: بخش‌هایی همچون بخش دانشگاهی، حوزوی، نهادها و سازمان‌ها  و ... اختتامیه‌های مفصلی گرفتند،‌ لذا ما نیازی به برگزاری مراسم اختتامیه احساس نکردیم.

گزارش تصویری نشست خبری ارزیابی نمایشگاه قرآن

captcha