افتتاح دو مدرسه اسلامی در «نانتر» فرانسه
کد خبر: 3337746
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

افتتاح دو مدرسه اسلامی در «نانتر» فرانسه

گروه بین‌الملل: دو مدرسه خصوصی اسلامی شهریورماه امسال در شهر «نانتر» در حومه غربی پاریس افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Morocco World News»، وزارت آموزش فرانسه با افتتاح این دو مدرسه اسلامی که به برگزاری دوره‌های آموزش زبان عربی و کلاس‌های آموزش اسلام خواهند پرداخت، موافقت کرده است.

یکی از این مدارس «ابن بادیس» نام دارد که متشکل از یک مدرسه و یک مسجد خواهد بود که از سوی بنیاد «اورینتیشن» که چند سال قبل در نانتر تأسیس شد، حمایت مالی شده است.

این مدرسه سال جدید تحصیلی را با 8 کلاس و 150 دانش‌آموز در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی آغاز خواهد کرد.

مدرسه دوم «لقمان»، برگرفته از عنوان یکی از سوره‌های قرآن، نام دارد و از سوی گروه توسعه انجمن آموزشی جایگزین (IDEAL) که کار خود را در زمینه توسعه آموزش جایگزین از سال 2014 میلادی آغاز کرده، اداره خواهد شد.

این مدرسه فعالیت‌های آموزشی مختلفی را برای کودکان این منطقه از ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد.

در این مدارس علاوه بر برنامه تحصیلی ملی فرانسه، زبان عربی و دروس اسلامی نیز به کودکان آموزش داده می‌شود.

نخستین مدرسه خصوصی اسلامی در فرانسه با نام «ابن رشد» در سال 2003 میلادی در شهر لیل افتتاح شد. این مدرسه در سال 2013 به عنوان یکی از مدارس نمونه فرانسه انتخاب شد.

در کشوری که به آموزش‌های دولتی سکولار خود افتخار می‌کند، قرار گرفتن یک مدرسه اسلامی در ردیف بهترین مدارس کشور که صد درصد دانش‌آموزان آن در یک سال تحصیلی قبول شدند، یک پیشرفت بزرگ برای مسلمانان فرانسه محسوب می‌شود.

مدارس «تعلیم و تربیت» و «موفقیت» در پاریس و مدرسه «الکندی» در لیون نیز از جمله مدارس اسلامی فرانسه هستند.

مسلمانان حدود 10 درصد جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت مسلمان در میان کشورهای اروپایی هستند.

با وجود تمام فشارها، مسلمانان در فرانسه فعال هستند و ایجاد مسجد و مدرسه نیز در این کشور ادامه دارد. نخستین مسجد فرانسه در سال ۱۹۲۷ میلادی توسط معماران سنتی آفریقای شمالی در پاریس بنا شد. از آن زمان تاکنون مساجد متعددی در سراسر فرانسه ساخته شده‌است.

captcha