افزایش مالیات، به توجیه اقتصادی فعالیت مؤسسات غیرمجاز پایان می‌دهد
کد خبر: 3339348
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
جعفرزاده ایمن‌آبادی:

افزایش مالیات، به توجیه اقتصادی فعالیت مؤسسات غیرمجاز پایان می‌دهد

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان به فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پایان داد، اخذ مالیات چندین برابر است و به نظرم این اقدام، فعالیت آنها را غیراقتصادی می‌کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به افزایش مالیات مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و مشتریان آنها توسط بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام باعث مشروعیت‌بخشی به فعالیت این مؤسسات نمی‌شود؟ اظهار کرد: جریمه و تنبیه کردن، به معنای مشروعیت‌بخشی نیست بلکه یکی از راه‌های متنبه کردن این مؤسسات اخذ مالیات بالا از آنان است.

باید هزینه فعالیت قاچاق افزایش یابد

وی ادامه داد: منظور از تنبیه کردن، این است که ما باید برای این مؤسسات و همچنین مشتریان آنها کار را گران تمام کنیم و بگوئیم کسانی که حاضرند با چنین مؤسساتی اقدامات مالی انجام دهند، باید منتظر مخاطرات آن هم باشند و این فعالیت دیگر برای آنان به صرفه نباشد.

جعفرزاده تأکید کرد: اکنون گرایش برخی از افراد به فعالیت قاچاق به دلیل ارزانی آن است و چنین اشخاصی به دلیل همین فعالیت ارزان، از سیستم‌های قضایی و مالیاتی کشور فرار می‌کنند؛ بنابراین باید قاچاق و کار خلاف قانون را آنقدر گران تمام کنیم که برای این افراد دارای صرفه اقتصادی نباشد.

افزایش مالیات به معنای مشروعیت بخشیدن به فعالیت مؤسسات غیرمجاز نیست

وی اظهار کرد: باید طی کردن مسیر قانونی برای فعالیت اقتصادی افراد ارزان شود اما اکنون در کشور ما این رابطه معکوس است و فعالیت غیرقانونی در جمیع جهات ارزان‌تر تمام می‌شود، بنابراین باید هزینه آن را افزایش دهیم تا مردم در مؤسسات دولتی و دارای مجوز سرمایه‌گذاری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: به همین دلیل است که بنده معتقدم چنین اقدامی از جانب بانک مرکزی، اقدامی درست است و به معنای مشروعیت بخشیدن به فعالیت مؤسسات غیرمجاز هم محسوب نمی‌شود.

مزایای افزایش مالیات مؤسسات غیرمجاز

جعفرزاده ادامه داد: گاهی اگر هم نیاز باشد، چه بسا باید این مؤسسات پلمپ و تعطیل شوند اما باید دقت داشته باشیم که مجازات متناسب با جرم باشد و یکی از راه‌هایی که می‌توان به فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پایان داد اخذ مالیات چندین برابر است و به نظرم این اقدام، فعالیت آنها را غیراقتصادی می‌کند و گمان می‌کنم یکی از بهترین شیوه‌هایی است که توجیه اقتصادی این کار را از آنها می‌گیرد.

نماینده رشت در خانه ملت در پایان گفت: آنگونه که تجربه نشان داده است سیستم نظارتی کشور به هر دلیلی نتوانسته است از رشد مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز جلوگیری کند و هر روز هم تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند اما  اگر آنها بدانند که با این فعالیت، با چنین میزانی از جریمه مواجه می‌شوند چنین وضعیتی قطعا در پایان دادن به فعالیت آنها مؤثر است.

مطالب مرتبط
captcha