فلسفه غرب با نگاهی مادی بشریت را از عالم توحیدی دور کرده است
کد خبر: 3345793
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
اسلام‌شناس تونسی:

فلسفه غرب با نگاهی مادی بشریت را از عالم توحیدی دور کرده است

شعب خارجی: قاسم شعیب، نویسنده و اسلام‌شناس تونسی در کتاب جدید خود آورده است: فلسفه غرب با نگاهی صرفا مادی، بشریت را از عالم توحیدی و نگرش‌های ارزشی به‌شدت دور کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در تونس، قاسم شعیب، نویسنده و اسلام‌شناس تونسی در جدیدترین اثر خود با عنوان «المفهوم الفلسفی للوجود: مفهوم فلسفی وجود» که توسط انتشارات مجمع افریقیه در تونس در سال 2015 به چاپ رسیده است با نگاهی متفاوت، به مقوله بسیار مهم جایگاه راهبردی عقل پرداخته است.

این کتاب در 236 صفحه و 12 فصل با نگاهی تحقیقی به موضوعاتی همچون ماهیت فلسفه، ویژگی‌های فلسفه، ارزش فلسفه، روش‌شناسی در فلسفه، فلسفه آزاد‌منشی وآزادی‌بخشی، فلسفه و علم، فلسفه و دین، فلسفه اشراق، مکتب حکمت متعالیه، مرحله تجدد و نوگرایی فلسفی، تکامل در معرفت، وظایف عقل، وجود و ماهیت، مشکلات استقراء، مفهوم حقیقت، اصالت وجود، صفات خداوند و اسماء الهی، تناقضات ابن عربی، نظریه انفجار بزرگ و تفسیر فلسفی وجود ماده می‌پردازد.

حرکت از نگاه ارسطو، مفهوم مکان و زمان، نظریه حرکت جوهری، انواع شر، فواید شر، شر مطلق و نسبی، فارابی و نظریه فیض، ابن رشد و جست‌وجوی حل میانه، نظریه کانت و اعلام عجز عقل، فلسفه و حقیقت نبوت، آزادی وجودی برای انسان، وجود روح از نظر سقراط و افلاطون، نفس در نگاه ابن سینا و ملاصدرای شیرازی، رابطه روح با جسم، معاد و جهان دیگر و فلسفه معاد از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

نویسنده که در این کتاب از 68 منبع عربی و فرانسوی از جمله کتب شهید مرتضی مطهری، اسفار ملاصدرای شیرازی و فلسفه ما اثر شهید محمدباقر صدر و بدایه‌الحکمه و نهایه‌الحکمه تألیف علامه طباطبایی استفاده کرده؛ بر این اعتقاد است که فلسفه غرب با نگاهی صرفا مادی، بشریت را از عالم توحیدی و نگرش‌های ارزشی به‌شدت دور کرده؛ به‌گونه‌ای‌ که قدرت تعقل از انسان مادی غرب سلب شده است.

این کتاب تلاش می‌کند با نگاهی نقادانه مبانی نظری شناخت از دیدگاه مکاتب غربی و اسلامی را مورد بررسی دقیق قرار داده و بر این اساس نگرشی ارزشی بر مبنای خرد و عقل برای هدفمند بودن خلقت و انسان ارائه کند.

یادآور می‌شود، قاسم شعیب، نویسنده، متفکر، فیلسوف و اسلام‌شناس تونسی در سال 1968 میلادی در استان صفاقس تونس متولد شد.

تحریر‌ العقل‌ الاسلامی، فتنه‌الحداثه، العقل السیاسی الاسلامی و تکوین النص القرآنی از جمله تألیفاتی است که این نویسنده تونسی در کارنامه خود دارد.

captcha