توافق هسته‌ای ایران متعلق به همه شیعیان و برگرفته از ایثار اهل بیت(ع) است
کد خبر: 3345991
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
سیدعباس عراقچی:

توافق هسته‌ای ایران متعلق به همه شیعیان و برگرفته از ایثار اهل بیت(ع) است

گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت: این توافق دستاوردی متعلق به ملت بزرگ ایران و همه شیعیان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، شب گذشته، 27 مردادماه در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اظهار کرد: تقریباً یک ماه پیش توافقی بین ایران و کشورهایی که در ظاهر 6 قدرت بزرگ دنیا هستند، صورت گرفت و این توافق هم‌اکنون در مراجع قانونی ایران و کشورهای 1+5 در حال بررسی است.

وی افزود: این توافق‌نامه ممکن است توسط این مراجه تصویب شود، ممکن است نشود اما در هر صورت چه تصویب شود، چه نشود، این توافق نقطه درخشانی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، دستاورد بزرگی برای همه شیعیان دنیا و تجربه‌ای بسیار ارزشمند و گران‌قیمت محسوب می‌شود.

عراقچی افزود:تجربه اینکه می‌شود در مقابل بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا ایستاد، مقاومت کرد و روی خواسته‌های برحق خود پافشاری کنیم و با درایت، عقلانیت و هوشمندی به نتیجه برسد و خواسته‌های خود را محقق کنیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه این تجربه ثمره قریب به 12 سال مقاومت مردم ایران است، گفت: نباید این تجربه از دید دستاورد تیم مذاکره‌کننده نگاه کرد، بلکه این دستاوردی است که متعلق به ملت بزرگ ایران و همه شیعیان است که قریب به 12 سال در مقابل همه فشارها و تحریم‌ها ایستادگی و مقاومت کردند.

وی خاطرنشان کرد: 12 سال پیش این دعوا بین ایران و کشورهای غربی بر سر موضوع غنی‌سازی شروع شد؛ وقتی برنامه هسته‌ای ایران شروع کرد به پیشرفت کردن، کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا خواهان توقف غنی‌سازی شدند در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران حاضر به تعلیق و توقف برنامه غنی‌سازی نشد.

عراقچی با بیان اینکه این دعوا در طول مسیر خود به نبرد اراده‌ها بین ایران و کشورهای غربی تبدیل شد، اظهار کرد: آنها می‌گفتند ایران نباید غنی‌سازی کند چرا که آنها می‌خواستند و نگران بودند و ما می‌گفتیم باید غنی‌سازی کنیم چون حق ماست.

معاون وزیر امور خارجه افزود: غنی‌سازی یک امر مهم و صنعت پیشرفته است اما اهمیت آن در این دعوا به این خاطر بود که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواست زیر حرف زور و سلطه کشورهای غربی برود.

وی یکی از اصول انقلابی اسلامی ایران و تفکر شیعه را زیر بار زور نرفتن عنوان کرد و گفت: ما غنی‌سازی خود را ادامه دادیم چون نمی‌خواستیم زیر حرف زور کشورهای غربی برویم.

عراقچی خاطرنشان کرد: آنها تمام توان خود را به کار بردند تا ایران را مجبور به پذیرش کنند تا غنی‌سازی خود را متوقف کند؛ به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کردند که شورای امنیت 6 قطعنامه ذیل بند 7 علیه ایران صادر کرده است که همه آنها از ایران می‌خواهد غنی‌سازی خود را متوقف کند.

وی با بیان اینکه ایران به هیچ‌یک از قطعنامه‌ها به دلیل غیر عادلانه بودن و غیر منطقی بودن توجه نکرد، گفت: تمامی تحریم‌های یک‌جانبه خود را در شدیدترین شکل ممکن علیه ایران اعمال کردند تا ایران را به زانو در بیاورند اما جمهوری اسلامی ایران مقاومت کرد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ملت بزرگ ایران به تبعیت از دستورات شیعه و اهل بیت(ع) مقاومت کردند و حاضر نشدند حرف زور را بپذیرند.

وی با اشاره به تهدیدات نظامی دشمن طی سال‌های گذشته گفت: همانطور که می‌دانید از سوی دشمن این حرف مطرح بود که گزینه‌های نظامی روی میز است با این حال مردم ایران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب به آنها می‌گفتند «نه».

معاون وزیر امور خارجه افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران به قدرت‌های بزرگ بگوید «نه»، قدرت ایران است؛ قدرتی است که از تفکرات شیعه برآمده و درسی است که امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) به ما دادند که در برابر زورگویی دیگران بایستیم و بگوییم «نه».

عراقچی اظهار کرد: آنها می‌خواستند جلوی بمب اتم ایران را بگیرند اما ایران با «نه» گفتن هر روز توانمندتر و قدرت‌مند‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه نبرد 12 ساله به نفع جمهوری اسلامی ایران حل شد، گفت: آنها بودند که قطعنامه‌های خود را کنار گذاشتند و پشت میز مذاکره آمدند؛ مقاومت ملت ایران آنها را مجبور کرد که بیایند پشت میز مذاکره بنشینند و آنها را از تهدیدات نظامی و تحریم‌های اقتصادی ناامید کرد.

معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه سیاست آمریکا در طول 12 سال گذشته نسبت به ایران «غنی‌سازی صفر» بود، گفت: بعد از 12 سال مقاومت چه کسی سیاست غنی‌سازی صفر را کنار گذاشت و پای میز مذاکره آمد و قبول کرد که ایران غنی‌سازی بکند؟ چه کسانی قطع‌نامه‌های خود را کنار گذاشت و حاضر شد مذاکره کند و چه کسی بر مواضع خود ایستادگی کرد و با دست پر بیرون آمد؟

وی اولین و بزرگ‌ترین دستاورد بزرگ ایران را در مذاکرات تحمیل اراده جمهوری اسلامی بر شش قدرت اول دنیا عنوان کرد و افزود: خواسته دیگر این بود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط دنیا، شورای امنیت و شورای امنیت به رسمیت شناخته شود و به آن احترام گذاشته شود و این حق در توافقی که حاصل شده به دست آمده است.

عراقچی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل که 6 قطعنامه صادر کرده بود و برنامه هسته‌ای ایران را غیر قانونی و تهدیدی علیه صلح بین‌الملل قلمداد کرده بود، با صدور قطعنامه جدیدی، قطعنامه‌های گذشته خود را باطل کرد و برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفت و از تمام کشورها خواست با ایران همکاری کنند.

معاون وزیر امور خارجه لغو تحریم‌ها و فشارهای ناعادلانه را سومین خواسته جمهوری اسلامی در مذاکرات با گروه 1+5 عنوان کرد و گفت: بیش از 12 سال کشورهای غربی سعی کردند شبکه تحریم گسترده علیه مردم ایران برقرار کنند و امروز در قطعنامه و در توافق اعلام می‌کنند که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران را در روز اجرای توافق برمی‌دارند.

وی در مورد امتیازات غرب در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: جمهوری اسلامی در این مذاکرات به طرف‌های مقابل اطمینان داده است که سراغ سلاح‌های هسته‌ای نخواهد رفت؛ یعنی چیزی که به دنبال آن نبودیم و نخواهیم بود و چیزی که در سیاست‌های امنیتی ایران جایی ندارد و اساساً آن را حرام می‌دانیم را واگذار کردیم؛ بنابراین جمهوری اسلامی امتیازی نداده است.

وی افزود: تیم مذاکره کننده به نمایندگی ملت ایران و تحت رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری در چارچوب اصول و خطوط قرمزی که ایشان ترسیم کرده بودند و با مدیریت رئیس‌جمهور توانست وظیفه‌ای که بر عهده داشت، انجام دهد و اصل دستاورد مقاومتی است که در طول 12 سال انجام شد و این مقاومت ناشی از درسی بود که از ایثارگری و شهادت‌طلبی اهل بیت (ع) گرفتیم.

عراقچی اظهار کرد: در این راه هزینه‌های زیادی دادیم؛ دانشمندان هسته‌ای ما ترور شدند، هزینه‌های سنگین تحریم به ایران تحمیل شد که نتیجه‌اش اقتدار جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه بلکه در کل دنیا بود.

معاون وزیر امور خارجه با طرح این سؤال که چه کسانی از این توافق عصبانی هستند، اظهار کرد: در رأس این افراد صهیونیست‌ها هستند که صراحتاً گفته‌اند میلیون‌ها دلار اختصاص دادند تا جلوی توافق را بگیرند چرا که نتیجه آن یک جمهوری اسلامی مقتدر در منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: این میزان اختلاف و شکاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی و این میزان تلاش برای جلوگیری از یک توافق بی‌سابقه بوده است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما افتخار داریم که اعلام کنیم این توافق متعلق به همه مردم ایران و همه شیعیان است.

captcha