عناوین حدیثی مقطع کارشناسی علوم قرآن تجمیع و بازنگری شدند
کد خبر: 3351628
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
در کارویژه ویرایش سرفصل دروس حدیثی؛

عناوین حدیثی مقطع کارشناسی علوم قرآن تجمیع و بازنگری شدند

گروه دانشگاه: کارویژه ویرایش دوم سرفصل دروس رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث با موضوع ویرایش عناوین سرفصل‌های حدیثی پیشنهادی مقطع کارشناسی، با حضور اساتید این رشته در مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کارویژه ویرایش دوم سرفصل دروس رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث با موضوع ویرایش عناوین سرفصل‌های حدیثی پیشنهادی مقطع کارشناسی، با حضور اساتید حوزه علمیه، ابوالفضل خوش‌منش، رضا سلامت‌پناه، احمد عابدی، سیدکاظم طباطبایی، احمد غلامعلی و شادی نفیسی در مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور برگزار شد.

در این جلسه ابوالفضل خوش‌منش، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با اعلام این خبر اظهار کرد: در طرح تدوین رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث که پیشینه‌ای حدود سه سال دارد مجموعه‌ای گسترده از شخصیت‌های علمی و دانشگاه‌های مرتبط همکاری دارند و نخستین تجربه تدوین برنامه درسی در نظام آموزش عالی قرآنی در این سطح است.

وی افزود: در این جلسه که با حضور جمعی از خبرگان حوزه حدیث‌پژوهی تشکیل شد عناوین و برخی سرفصل‌های حدیثی مشترک و گرایش حدیث رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث بررسی شد.

خوش منش در ادامه گفت: در این رشته که ان‌شاءالله جایگزین تمامی رشته‌های موجود قرآن و حدیث خواهد شد حدود 100 واحد پایه به‌طور مشترک ارائه خواهد شد که از این مجموعه 24 واحد حدیثی موجود است. همچنین در این رشته طی 6 بسته پیشنهادی در حوزه‌های مطالعات قرآن، مطالعات حدیث، آموزش قرآن، تربیت مربی قرآنی کودک، تلاوت و هنرهای قرآنی و فرهنگ و رسانه، هر بسته به ارزش 25 واحد درسی ارائه می‌شود.

رئیس کمیته تحول در مطالعات قرآن و حدیث بیان کرد: مشی این کمیته بر این است که از تمامی پیشنهادها برای غنا‌بخشی به محتوای دروس رشته تجمیعی مطالعات قرآن و حدیث استقبال کند.

بنا بر این گزارش،‌ کمیته تحول مطالعات قرآن و حدیث با عضویت اساتید دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حضور سایر صاحبنظران از جمله متخصصان تألیف متون آموزشی، طراحی برنامه درسی، مدیریت آموزشی و با عضویت معاونت برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری تشکیل شده و بیش از دو سال است که در حال بازنگری نظام‌مند آموزش عالی قرآنی و تدوین رشته تجمیعی قرآن و حدیث با مشارکت جمعی اساتید این رشته است.

captcha