مسجد بهترین پایگاه مبارزه با فتنه نرم است/لزوم مدیریت مساجد با محوریت امام جماعت
کد خبر: 3355771
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام عباسیان:

مسجد بهترین پایگاه مبارزه با فتنه نرم است/لزوم مدیریت مساجد با محوریت امام جماعت

گروه اجتماعی: مدیرکل اداره اوقاف استان مرکزی گفت: امروز هجمه فرهنگی سنگینی بر فضای جامعه حاکم است و جوانان با جنگی تمام عیار دست و پنجه نرم می‌کنند، در حال حاضر که تشخیص دشمن از دوست کار دشواری است مساجد بهترین سنگر جوانان برای مبارزه با فتنه‌های نرم به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان مرکزی شامگاه گذشته، 9 شهریور در همایش هم‌اندیشی هیئت امنای مساجد با فرماندهان پایگاه‌ها، امامان جماعت و مسئولان کانون فرهنگی-هنری مستقر در مساجد که در امامزاده عبدالله(ع) اراک برگزار شد، تمامی عوامل فعال در مساجد را به همدلی و اتحاد توصیه کرد.

مسجد؛ اولین پایگاه‌ شکل‌گیری نظام اسلامی

وی مساجد را یکی از اولین و مهمترین پایگاه‌های نظام اسلامی بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه شکل‌گیری حکومت اسلامی از مساجد آغاز شده؛ لذا بسیار لازم است نسبت به فعالیت این اماکن مقدس اهتمام ویژه داشته باشیم، مساجد اولین پایگاه برای تبلیغ، ترویج و اداره حکومت اسلامی از صدر اسلام تا کنون بوده‌اند و فعالیت مساجد در دوران قبل از انقلاب و تأثیر آن در پیروزی نظام جمهوری اسلامی گواهی براین ادعاست.

مسجد بهترین فرصت ترویج فرهنگ تشیع است

این مقام مسئول محور و مکان ترویج معارف دینی و اسلامی را در مساجد دانست و اظهار کرد: مساجد در حال حاضر دارای کارکردهای مختلفی هستند که اگر برنامه‌های اجرایی در این اماکن به درستی برنامه‌ریزی و اجرا شود قطعاً شاهد حضور هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان در مساجد خواهیم بود، مساجد بهترین اماکنی هستند که می‌تواند به عنوان پایگاه‌هایی برای ترویج فرهنگ شیعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد و طبق نظر سنجی و تحقیقات به عمل آمده مسجد تنها مکانی است که این قابلیت را دارد.

مسجد پایگاه خادمان انبیاء الهی است

حجت‌الاسلام عباسیان مساجد را پایگاه خادمان انبیاء الهی خواند و اظهار کرد: تمامی مسئولان و مردم باید تلاش کنند تا مساجد را به محیطی امن و جذاب برای حضور نوجوانان و جوانان فراهم آورده و به واسطه برنامه‌های اجرایی در تقویت مبانی دینی در روح و روان آنان بکوشند.

شرایط جوانان امروز دشوارتر از نسل گذشته است

وی در بخشی از سخنان خویش شرایط حال حاضر نوجوانان و جوانان را بسیار دشوارتر از جوانان دوران دفاع مقدس نامید و گفت: در دوران نبرد دشمن به طور کامل شناخته شده و روبه رو بوده و این امر مبارزه را آسان‌تر می‌کرد؛ اما در حال حاضر که تمیز دادن دشمن از دوست کار دشواری است باید از این اماکن مقدس استفاده کرده و اصول مبارزه با فتنه‌های نرم را به نوجوانان و جوانان آموخت.

حجت‌الاسلام عباسیان اضافه کرد: امروز هجمه فرهنگی سنگینی بر فضای جامعه حکم‌فرما بوده و افراد جوان نظام با جنگی تمام عیار دست و پنجه نرم می‌کنند که مبارزه در این میدان نیازمند این است که تمامی افراد برای جنگ با دشمنان دین و مکتب تشیع برنامه‌ریزی دقیق و مدون داشته باشند.

نوع مدیریت در مسجد مدیریت بر قلب‌هاست

وی در ادامه سخنان خویش به برخی از مشکلات موجود در مساجد نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از مساجد با عدم وحدت بین اداره کنندگان مسجد روبه رو هستند که این مهم باید با محوریت امام جماعت و حضور پیشکسوتان و جوانان فعال رفع شود، مدیریت در مساجد باید منطبق با مدیریت بر قلوب باشد، زیرا مدیریت حاکمیتی در این نوع مدیریت جوابگو نبوده و ممکن است باعث دوری و ایجاد شکاف بین نوجوانان و جوانان از مساجد شود.

به گزارش ایکنا؛ ابوالفضل عزیزآبادی، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز در این همایش گفت: با توجه به این مطلب که صرفه جویی یکی از دستورات دینی ماست؛ لذا عوامل اجرایی مساجد باید به این امر مهم اهتمام ویزه‌تری داشته باشند.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف برق مساجد

وی ضمن اشاره به این مطلب که استفاده از خدمات برقی در مساجد به صورت رایگان است، اضافه کرد: امید است نحوه مدیریتی در مساجد به گونه‌ای باشد که دچار تورم در مصرف انرژی نباشیم؛ بنابراین اصلاح الگوی مصرف و توجه به مبانی دینی می‌تواند به ما برای ارائه خدمات بهتر به مساجد کمک کند.

عزیزآبادی در پایان، گفت: امید است با مدیریت هرچه بهتر در مساجد شاهد رشد و رونق این اماکن مقدس باشیم؛ چراکه اگر این مکان‌ها از پویایی بیشتری برخوردار باشند قطعاً فساد در جامعه از بین خواهد رفت.

captcha