ادعای مورخان انگلیسی درباره قرآن بیرمنگام کذب است/ لزوم بررسی دانشمندان مسلمان
کد خبر: 3360256
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
آذرتاش آذرنوش:

ادعای مورخان انگلیسی درباره قرآن بیرمنگام کذب است/ لزوم بررسی دانشمندان مسلمان

گروه ادب: مدیر گروه ادبیات عرب مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی با تأکید بر لزوم بررسی نسخه بیرمنگام توسط دانشمندان مسلمان گفت: ادعای مورخان انگلیسی درباره این نسخه قرآن کذب است.

آذرتاش آذرنوش، مدیر گروه ادبیات عرب مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ادعای مورخان انگلیسی مبنی بر اینکه قدیمی‌ترین نسخه کشف شده قرآن در بیرمنگام به پیش از اسلام برمی‌گردد، گفت: چنین موضوعی نمی‌تواند صحت داشته باشد، مگر می‌شود قرآن به پیش از اسلام برگردد؛ چرا که داستان جمع‌آوری قرآن را که توسط حفصه، عمر، عثمان و .... بیان شده را کاملاً می‌دانیم.

وی افزود: قدیمی‌ترین نسخه‌هایی که تاکنون کشف شده، همان نسخه‌های یمنی است که قبل از نسخه‌های بیرمنگام کشف شده بود که به سال 100 هجری قمری بر‌می‌گردد و قبل از آن نیز قرآن‌هایی از سوی لندن و قاهره کشف شد که مربوط به قرن سوم است.

اعتقاد اروپایی‌ها مبنی بر تجمیع قرآن در قرن اول

آذرنوش در پاسخ به اینکه تاکنون این قرآن به عنوان قدیمی‌ترین نسخه از سوی غربی‌ها مطرح شده که کذب است، بیان کرد: ماجرا وسیع‌تر از این حرف‌هاست، بیشتر دانشمندان اروپایی معتقد هستند که قرآن در قرن اول و دوم هجری تجمیع شده و به جمع‌آوری آن توسط حفصه، عمر و عثمان و ... نیز اعتقادی ندارند و حتی برخی به وجود قرآن اعتقاد ندارند و می‌گویند که نمی‌تواند وجود داشته باشد، مگر اینکه جعلی باشد.

وی در ادامه گفت: برخی نیز معتقد هستند که قرآن عربی نبوده و یکی از لهجه‌های سریانی است، اما تعدادی از دانشمندان فرانسوی معتقد هستند که قرآن از قدیم بوده و به فرمان پیامبر(ص) مقداری از آن جمع‌آوری شده و روی استخوان، پوست و یا کاغذهای عجیب و غریب نوشته شده است.

اهمیت آزمایش‌های کربن 14 و خط‌شناسی در قدمت نسخه

آذرنوش تصریح کرد: اینکه اولین کتابت جمع‌آوری شده قرآن به چه دوره‌ای برمی‌گردد، همه مربوط به زمان عثمان به بعد است، البته این به آن معنی نیست که از این دوران نسخه‌هایی را در دست داریم، بلکه همه نسخه‌های این دوران نابود شده و در روایات چنین موضوعی مطرح شده، اما در عمل چیزی در دست نداریم، وقتی قرآن‌های یمن کشف شد، بسیاری از تئوری‌ها را به هم ریخت؛ چرا که دیدند که در یمن قرآن‌هایی هست که بسیار مفصل، اما پراکنده‌اند که تاریخ نگارش آن به سال 100 هجری قمری می‌رسد.

وی در پاسخ به اینکه آزمایش‌های کربن 14 که روی این نسخه‌ها انجام می‌شود، چه اندازه قابل اعتماد است، بیان کرد: نه تنها آزمایش‌های کربن 14 بلکه بررسی‌های خط‌شناسی نیز به این موضوع کمک می‌کند، هم از نظر نوع کاغذ و جوهر و خط می‌تواند نشان‌دهنده قدمت نسخه باشد که یمنی‌ها متأسفانه اجازه بررسی‌های بیشتر را به محققان نمی‌دهند و امیدوارم در این جنگ و جدال‌ها از بین نرود.

ضرورت بررسی قرآن بیرمنگام از سوی محققان

مدیر گروه ادبیات عرب مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی یادآور شد: برخی از دوستان مسلمان‌ها نسخه‌های یمنی را بررسی کرده‌ و همچنین دانشمندان آلمانی روی آنها تحقیق کرده‌اند و لزوم بررسی قرآن بیرمنگام نیز ضروری به نظر می‌رسد تا ابهاماتی که در مورد قدیمی‌ترین قرآن کشف شده وجود دارد، روشن شود. 

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخاطب
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ - ۰۹:۳۸
0
1
این خبر بیشتر ابهام ایجاد کرده و فقط نسبت به ادعای غربی ها اطلاع رسانی کرده به طوری که خواننده دچار سردرگمی می شود که اگر تحقیقات اغاز شود شاید هم ادعای غربی ها درست از اب درای. این ششیوه اطلاع رسانی و گزارش نویسی بسیار مخرب است
captcha