شراب‌؛ سلاح شیطان/فرد شراب‌خوار برای زندگی قابل اعتماد نیست
کد خبر: 3363218
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

شراب‌؛ سلاح شیطان/فرد شراب‌خوار برای زندگی قابل اعتماد نیست

گروه اجتماعی: مردی که انسان می‌خواهد با او پیوند زناشویی ببندند باید شایستگی این پیوند را داشته باشد و بتواند امور خانه و تربیت فرزندان را اداره کند،انسان شراب‌خوار چنین شایستگی را ندارد، زیرا بر اثر شراب‌خواری و گناه از تفکر و اندیشه سالم بی‌بهره است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، از جمله راهنمایی‌های اسلام آن است که دختران و زنان خود را به شراب‌خوار ندهید، زیرا شراب‌خواری یکی از گناهانی است که پی‌آمدهای ناگواری به‌دنبال دارد و فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود برای خود، فرزندان و جامعه زیان‌های غیر قابل جبرانی را به‌دنبال می‌آورد.
رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه شراب‌خوار برای خواستگاری آمد درخواست او رد می‌شود و با او تزویج نمی‌شود» و امام صادق(ع) نیز در این رابطه فرموده است: «شراب‌خوار هرگاه بیمار شد به عیادت او نروید و هرگاه برای خواستگاری آمد به او تزویج نکنید».
در حدیث دیگری از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «هرکس شراب بنوشد، بعد از آن‌که خداوند متعال آن‌را بر زبان من حرام گردانید، چنین شخصی شایستگی ندارد برای ان‌که با او ازدواج شود».

مذمت شراب‌خواری از نگاه قرآن

در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، چنان‌که در آیات 90 و 91 سوره مائده در این رابطه آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ(90) إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ».

خداوند متعال در این دو آیه فرموده است: «اى کسانى‌که ایمان آورده‌‏اید شراب و قمار و بت‌ها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آن‌ها دورى گزینید باشد که رستگار شوید، همانا شیطان می‌‏خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنى و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد پس آیا شما دست برمی‌‏دارید».

همچنین در آیه 219 سوره بقره آمده است: «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ؛ درباره شراب و قمار از تو می‌‏پرسند بگو در آن دو گناهى بزرک و سودهایى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگ‌تر است و از تو می‌‏پرسند چه چیزى انفاق کنند بگو مازاد [بر نیازمندى خود] را این‌گونه خداوند آیات [خود را] براى شما روشن می‌گرداند باشد که بیاندیشید».
علاوه بر آیات و روایات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است. دانشمندان به این واقعیت اعتراف داشته ‌اند که از جمله آثار زیان‌بخش شراب، پیامد سویى است که روى مغز، اعصاب و قوه تعقل می‌‏گذارد و آن را از کار مى‏‌اندازد.

روشن است که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیا دریده می‌‏شود و در نتیجه میدان به دست غرایز حیوانى مى‌‏افتد. از این‌رو در روایات ائمه‌اطهار(ع) این موضوع مورد تاکید بوده است.
در این باره امام صادق(ع) فرموده است: روز قیامت نوشنده شراب را می‌آورند با روی سیاه و زبان درآمده و آب دهانش روی سینه‌اش روان و بر خدا حق است که از چاه فاسد به وی بنوشاند.راوی گوید به حضرت گفتم: چاه فاسد چیست؟ حضرت فرمودند: «چاهی است که در آن چرک زنان زناکار در آن جاری است»؛ و در جایی دیگر از این امام همام نقل شده است که: نوشنده شراب را روز قیامت با روی سیاه می‌آورند که یک طرف بدنش کبود و زبانش بیرون است و داد می‌زند تشنه‌ام، تشنه‌ام».
همچنین از رسول خدا(ص) نقل شده است که ایشان فرمودند: سه کس اهل بهشت نمی شود: نوشنده مکرر شراب، کسی‌که مکرر سحر می‌کند و قاطع رحم. پس هر کس مرتب شراب بنوشد، خداوند از رود غوطه (در جهنم) به وی می‌نوشاند و نیز امام صادق (ع) فرموده است: سه کس اهل بهشت نمی‌شود خونریز سفاک، نوشنده شراب و سخن چین.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‍آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در این رابطه گفت: با توجه به احادیثی که در این زمینه در دست است، کسی که می‌خواهد دختر خود را تزویج کند باید هوشیار باشد که او را به چه کسی می‌دهد، زیرا انسان میوه زندگی‌اش را که سال‌های زیادی را صرف پرورش آن کرده و خوراک، پوشاکف مسکن، تعلیم و تربیت و امور دینی و معنوی او را مراقبت نموده به شراب‌خوار یا به فرد غیر صالح بدهد، همه این زحمات را از بین برده است و به قول امام صادق(ع) خویشی خود را با نور چشم خود کرده است.
وی افزود: مردی که انسان می‌خواهد با او پیوند زناشویی ببندند باید شایستگی این پیوند را داشته باشد و بتواند امور خانه و تربیت فرزندان را براساس عقل و معنویت اداره کند و انسان شراب‌خوار و فرد ناشایست، چنین شایستگی را ندارد، زیرا بر اثر شراب‌خواری و گناه از تفکر و اندیشه سالم بی‌بهره است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که شراب‌خوار قابل اعتماد نیست، ادامه داد: در حالی‌که عامل اساسی در پیوند زناشویی و تداوم زندگی، اعتماد متقابل زن و مرد به یکدیگر است، با از بین رفتن حالت اعتماد، پایه زندگی سست می‌شود و در نهایت به فروپاشی منتهی می‌گردد، انسانی که شراب می‌نوشد نمی‌تواند مورد اعتماد باشد او با شکستن حرمت دین و مخالفت با خداوند متعال به شخصیت دینی و اجتماعی خود لطمه زده است و به‌علت تاثیراتی که شراب بر مغز و روان او می‌گذارد نمی‌توان به او اعتماد کرد.

captcha