آیت‌الله خزعلی الگوی حفظ قرآن برای جامعه شدند/ پیامی به قرآن‌خوانان در نیمه‌شب
کد خبر: 3363361
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
سلیمی:

آیت‌الله خزعلی الگوی حفظ قرآن برای جامعه شدند/ پیامی به قرآن‌خوانان در نیمه‌شب

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک استاد و پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله خزعلی به این دلیل که در میانسالی حفظ قرآن و نهج‌البلاغه را انجام دادند بی‌شک باید الگویی برای جوانان و حتی افراد مسن باید باشند.

عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم آیت‌الله خزعلی اظهار کرد: آشنایی و ارادت من با استاد خزعلی به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی می‌رسد؛ در آن سالها به ویژه در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد حضور یک روحانی شجاع و پرشور در منابر و مجالس سخنرانی بودیم که با تبحر و تسلط خاص درباره اسلام و قرآن با دو محور ولایت‌مداری حضرت امیرالمومنین(ع) و توجه به اصل مهدویت سخنرانی می‌کرد.

سلیمی افزود: مرحوم آیت‌الله خزعلی از همان سال‌های قبل از انقلاب با استناد به آیات قرآن کریم سخنرانی‌های خود را انجام می‌داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور ایشان در صحنه‌ها و مسئولیت‌های مختلف گسترش یافت و ایشان به دلیل فعالیت‌های گسترده قرآنی که داشتند در سال 1365 در عین حال که در یک جایگاه رفیعی از علم و روحانیت قرار داشتند به خاطر عشقی که به قرآن داشتند در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که در حسینیه ارشاد برگزار شد، شرکت کردند.

کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی در سال 65
وی افزود: مرحوم آیت‌الله خزعلی با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن در عین حال که بسیاری از شرکت‌کنندگان، جوانانی از کشورهای عربی و غیرعربی بودند و مسلط به حفظ قرآن بودند رتبه دوم این مسابقات را به دست آوردند.

سلیمی در ادامه گفت: بعد از اینکه مرحوم آیت‌الله خزعلی در مسابقات بین‌المللی رتبه دوم رشته حفظ را به دست آوردند، فرمودند در نظر دارند حفظ نهج‌البلاغه را نیز آغاز کنند؛ با عنایت به نوع عبارات و ادبیات نهج‌البلاغه، به نظر می‌رسید حفظ نهج‌البلاغه سخت‌تر است اما بعدها شاهد بودیم که آیت‌الله خزعلی علاوه بر حفظ قرآن، نهج‌البلاغه را حفظ کردند.

وی ادامه داد: فعالیت مرحوم آیت‌الله خزعلی بعدها به خاطر ارادتی که به امیرالمومنین(ع) و فرزندانشان داشتند بنیاد بین‌المللی غدیر را راه‌اندازی کردند.

در سن بالا هم می‌توان قرآن را حفظ کرد
این پیشکسوت قرآنی عنوان کرد: علاوه بر سخنرانی‌ها و منبرهایی که آیت‌الله خزعلی داشتند، ایشان در فعالیت‌های قرآنی و مسابقات قرآن می‌توانند الگوی مناسبی برای جوانان، نوجوانان و حتی افراد مسن در جامعه ما باشد تا ببیند که در سن بالا هم می‌توان با عشق و علاقه و توکل به خدا در زمینه حفظ قرآن ورود پیدا کرد.

وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: گاهی اوقات در مجالس سخنرانی ایشان در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) شهرری  و سخنرانی‌های ایشان در محافل رسمی حضور پیدا می‌کردم؛ البته یکبار هم توفیقی نصیب بنده شد که در برنامه تلویزیونی «صبح امید» که به معرفی حضرت ولی‌عصر(عج) اختصاص داشت با آیت‌الله خزعلی در استودیو جام‌جم برنامه داشتیم و یکبار هم به منزل ایشان برای ضبط برنامه رفتیم.

سلیمی ادامه داد: باورهای مرحوم آیت‌الله خزعلی درباره حضرت مهدی(عج) باورهای خاصی بود و ایشان فوق‌العاده با صلابت و محکم و با اعتقاد راسخ سخن می‌گفتند.

خداوند قرآن کریم را از جنس نور آفریده است
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: در زمان ارتحال مرجع عالیقدر گلپایگانی، جلسه‌ای در منزل ایشان در قم برگزار شد و بنده نیز توفیق داشتم در آن جلسه خدمتگزار باشم و بعد از پایان برنامه در خدمت مرحوم آیت‌الله خزعلی بودم که ایشان با بیان محکمی به بنده فرمودند «به دوستان عزیز قرآنی خود بگو اگر در نیمه شبی مشغول تلاوت قرآن بودند و از دهان آنها نور خارج شد تعجب نکنند چرا که خداوند آیات قرآن را از جنس نور آفریده است.»

این استاد و پیشکسوت قرآنی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله خزعلی این مطلب را به نحوی به بنده منتقل کردند که گویی آن صحنه را به وضوح با چشم خود می‌بیند و توصیف می‌کند. مرحوم آیت‌الله خزعلی به قرآن و ولایت عشق می‌ورزید و بعد از انقلاب اسلامی در تبعیت و پیروی و فرمانبرداری امام امت و رهبر انقلاب و دفاع از اصل ولایت فقیه، با مجاهدت خاصی فعالیت‌های خود را دنبال کرد.

captcha