آغاز ساخت یادمان فرماندهان شهید ارتش و سپاه در هفته دفاع مقدس
کد خبر: 3365160
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
سردار روشن خبر داد:

آغاز ساخت یادمان فرماندهان شهید ارتش و سپاه در هفته دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: معاون رئیس بنیاد و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران گفت: همزمان با هفتم مهرماه در سی و چهارمین سالگرد سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه، کلنگ احداث یادمان فرماندهان شهید در منطقه دوتویه کهریزک به زمین زده می‌شود.

سردار عبدالله روشن، معاون رئیس بنیاد و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: هفتم مهرماه در سی و چهارمین سالگرد سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه، کلنگ احداث یادمان فرماندهان شهید در منطقه دوتویه کهریزک به زمین زده می‌شود.
سردار روشن یادآور شد: هفتم مهر سال 1360 پنج تن از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه که جهت تقدیم گزارش عملیات ثامن‏‌الائمه(عج) به رهبر معظم انقلاب عازم تهران بودند در نزدیکی تهران (منطقه دوتویه کهریزک) در نتیجه سانحه سقوط هواپیمای هرکولس سی 130 به شهادت رسیدند. این هواپیما با 40 نفر سرنشین و 27 مجروح و پیکر 32 تن از شهدای عملیات ثامن‌الائمه، از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز درآمده بود، اما در 30 کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی کهریزک (منطقه دوتویه) دچار سانحه شد و آتش گرفت.

وی اظهار کرد: در این واقعه 49 نفر از سرنشینان هواپیما از جمله پنج فرمانده ارشد جنگ به نام‌های سرلشکر ولی‏‌الله فلاحی (جانشین ستاد مشترک ارتش)، سرتیپ سیدموسی نامجو (نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده دانشکده افسری)، سرتیپ جواد فکوری (فرمانده نیروی هوایی و مشاور در ستاد مشترک ارتش)، یوسف کلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و محمدعلی جهان‌‌آرا (فرمانده سپاه خرمشهر) جان باختند.
این مقام مسئول همچنین گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل در هفتم مهرماه رونمایی از کتاب «شهروند آسمان» نوشته فاطمه دهقان نیری است. این کتاب خاطرات خلبان محمود انصاری را شامل می‌شود.
وی افزود: این کتاب با حمایت و نظارت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان تهران در 11 فصل و 535 صفحه گردآوری و تدوین شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه امیدواریم در هفته دفاع مقدس کتاب «ژاژیله» نیز آماده رونمایی شود، گفت: کتاب «ژاژیله» نیز مجموعه خاطرات سرهنگ «داود طایفه‌خانی» است که کار مصاحبه و تدوین آن به کوشش حسین خدادادی و نازنین کاظمی در 17 فصل و 385 صفحه انجام گرفته است. این کتاب حاوی خاطرات شخصی است که از دوران نوجوانی درس و تحصیل را رها کرد و با شروع جنگ به جبهه شتافت و تا پایان جنگ به نبرد علیه نیروهای بعثی ادامه داد.‌
به گفته سردار روشن، عنوان کتاب‌ برگرفته از نام منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی در شمال غرب کشور و نزدیکی مرزهای عراق به نام «ژاژیله» است که به نوعی نماد سخت‌کوشی و مجاهدت‌های رزمندگان ایرانی در این مناطق به ویژه در سرمای استخوان‌سوز زمستان است.

captcha