بررسی هنری ضریح‌های امام رضا(ع) در موزه مرکزی آستان قدس
کد خبر: 3365552
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
در نشست تخصصی صورت گرفت؛

بررسی هنری ضریح‌های امام رضا(ع) در موزه مرکزی آستان قدس

گروه هنر: نشست تخصصی با عنوان «بررسی ضریح‌های امام رضا(ع) از منظر طرح، نقش، کتیبه و مفاهیم آن» در موزه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، نشست تخصصی با عنوان «بررسی ضریح‌های امام رضا(ع) از منظر طرح، نقش، کتیبه و مفاهیم آن» در موزه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست که با حضور دکتر علی سوزن‌چی، معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و کارشناسان برگزار شد، اسراء صالحی، فارغ‌التحصیل رشته پژوهش هنر، به ارائه دستاوردهای خود در پایان‌نامه‌ای با همین عنوان پرداخت.

وی ضمن تشریح تاریخچه ضریح‌های مرقد مطهر امام رضا(ع)  و همچنین ضریح حضرت ابوالفضل(ع) در عراق، این ضریح‌های مطهر را به ویژه از منظر طرح، نقش، کتیبه و مفاهیم آن‌ها بررسی کرد.

صالحی با اعلام اینکه در طول تاریخ، پنج ضریح برای مرقد مطهر امام رضا(ع) ساخته شده است، اظهار کرد: اولین ضریح، اهدایی شاه طهماسب اول صفوی در سال 957 قمری است که از جنس چوب و پوششی از صفحات طلا و نقره ساخته شده است که کتیبه‌های طلای به جامانده از آن در موزه مرکزی در معرض نمایش قرار دارد.

این کارشناس رشته پژوهش هنر با بیان اینکه «ضریح فولاد جوهری»، متعلق به دوره صفوی، دومین ضریح این مرقد مطهر که در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار، طلاکاری و نقره‌کاری شده است، افزود: این ضریح تا سال 1338 بر مضجع مطهر نصب بوده و اکنون در موزه تاریخ حرم رضوی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی از سومین ضریح مرقد مطهر امام رضا(ع) یاد کرد و ادامه داد: «ضریح فولادى مرصع»، معروف به «نگین‌نشان» در سال 1160 قمری توسط شاهرخ ‌میرزا، وقف مرقد امام رضا(ع) شده است. این ضریح که حدود دو هزار قبه یاقوت و زمردنشان در آن به کار رفته بود، جمع‌آوری و با توجه به کتیبه وقف آن، به سرداب مطهر امام رضا(ع)  منتقل شد.

صالحی با اشاره به اینکه چهارمین ضریح به نام ضریح طلا و نقره (ملمع) معروف به «شیر و شکر» در سال 1338 شمسی بر مضجع مطهر نصب شده است، ابراز کرد: این ضریح که زیر نظر سید ابوالحسن حافظیان و توسط استاد محمدتقی ذوفن اصفهانی ساخته شده است، به دلیل آسیب دیدگی، در سال 1379 به خزانه و سپس به موزه مرکزی آستان قدس رضوی منتقل و در معرض نمایش قرار گرفت.

صالحی همچنین به ضریحی که هم اکنون بر مرقد مطهر امام رضا(ع) قرار دارد، اشاره و اظهار کرد: پنجمین ضریح مطهر امام رضا(ع) معروف به سیمین و زرین است که استاد محمود فرشچیان، کار طراحی آن را به عهده داشته و قلم‌زنی آن نیز زیر نظر وی و توسط استاد خدادادزاده اصفهانی انجام شده است.

captcha