مراسم گرامی‎داشت آیت‎الله خزعلی برگزار شد
کد خبر: 3366443
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
با حضور مراجع معظم تقلید؛

مراسم گرامی‎داشت آیت‎الله خزعلی برگزار شد

گروه حوزه‎های علمیه: مراسم بزرگداشت حافظ قرآن و نهج‎البلاغه و از استادان برجسته حوزه و دانشگاه، با حضور علما و مراجع تقلید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیات عظام مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، سبحانی، علوی گرگانی، جوادی آملی و هاشمی شاهرودی، نوری همدانی و نمایندگان بیوت سایر مراجع از جمله آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم که شب گذشته 31 شهریورماه با حضور جمع زیادی از زائران و مجاوران بارگاه کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد حضور داشتند.
همچنین آیت الله علوی بروجردی، تولیت مسجد مقدس جمکران، اعضای دارالقرآن علامه طباطبایی، آیت‌الله امینی و حجج اسلام سعیدی، امام جمعه قم و فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم در مراسم یادشده حضور داشتند.
حاضران با نثار صلوات و قرائت حمد و قرآن کریم برای روح آن مرحوم علو درجات را از خداوند متعال خواستار شدند.
آیت الله سیداحمد خاتمی در این مراسم در سخنانی گفت: یکی از ویژگی‎های آیت الله خزعلی انس او با قرآن کریم و نهج‌البلاغه و حفظ آن‌ها بود.

وی از تاسیس بنیاد غدیر و انجام فعالیت‎های پژوهشی در زمینه ولایت و امام علی(ع) به عنوان دیگر یادگارهای ماندگار آن مرحوم نام برد.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن به دو گروه انسان‎های پاک طینت و سست عنصر اشاره می‏ کنند اظهار کرد: قرآن انسان‎های با ایمان را افرادی معرفی می‏ کند که در سختی و مشکلات و در روزهایی که مشکل آنها حل می‎شود پیوسته در پی جلب رضایت خدا هستند.

عضو جامعه مدرسین  با اشاره به اوصاف مومنین در قرآن با اشاره به آیات شریفه ای از سوره نور و احزاب گفت: این انسان‎ها از نظر قرآن انسان‎هایی هستند که هیچ چیز آنها را از یاد خدا دور نمی‎سازد و همیشه در راه پاک بازی برای دین آماده هستند و به تعبیر قرآن، مصداق مردانی هستند که هیچ تجارت و بیعی آنان را از خدا دور نمی کند و در راه عهدی که با خدا بسته اند نیز وفادار و ثابت قدم مانده اند.

وی گفت: اگر به دنبال قرآنی شدن هستیم باید بدانیم اگر موضوعی ما را از یاد خدا غافل ‎کند با انسان قرآنی تفاوت و فاصله بسیاری داریم و  هیچ چیزی نباید مانع ما و وصل به خدا باشد.

آیت الله خاتمی با اشاره به دغدغه‎مندی مومنان نسبت به دین تصریح کرد: مومنان تا آخر عمر پای اعتقادات و دین خود می‎مانند و هیچ عاملی مانع آنها نیست و این انسان از نظر خداوند در قرآن دارای شخصیت والا و ارزشمند است که می‎توان او را قرآنی نامید.

وی با تمجید از شخصیت آیت الله خزعلی گفت: آیت‎الله خزعلی چنین شخصیتی داشتند و همه عمر خود را صرف فراگیری علوم الهی و قرآنی کردند و در این مسیر نیز همیشه با اخلاق و خلوص نیت از این مسیر دفاع کردند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: آیت‌الله خزعلی عاشق و دلباخته قرآن و عترت بود و به امام علی (ع) عشق می‌ورزید و این ارادت را در همه زمینه‎های علمی و تبلیغی و فرهنگی حفظ کرد و ایشان در این ولایت مداری خالص و بی ریا بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با ذکر این مطلب که ولایت‎مداری شاخصه اصلی زندگی این عالم بزرگ بود، گفت: ایشان عاشق امام خمینی (ره) بود و همان عشقی که به امام راحل داشت یک جا نثار مقام معظم رهبری می‌کرد و تا آخر عمر نیز این عشق را ابراز می‎کرد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله خزعلی همیشه در خط انقلاب و اسلام بود و در شرایط حساس سال های اخیر به خصوص در جریان فتنه نیز همیشه به تبیین ارزش‎های والای انقلاب پرداخت و یک قدم از انقلاب و نظام و خط رهبری عدول نکرد.

خاتمی ادامه داد: نوع مدرن جریان واقفی‎گری که در دوره امام کاظم(ع) ایجاد شد و قایل به امامت امام رضا(ع) شدند و امامت امام کاظم(ع) را رد کردند امروز نیز وجود دارد ولی آیت الله خزعلی یار همراه امام و رهبری در همه شرایط بود.

گزارش از علی فرج‌زاده

captcha