معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران از نحوه تخصیص بودجه پژوهش‌های قرآنی 90 می‌گوید
کد خبر: 3379377
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
در گفت‌وگو با ایکنا؛

معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران از نحوه تخصیص بودجه پژوهش‌های قرآنی 90 می‌گوید

گروه دانشگاه: معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران با بیان اینکه در دوره مسئولیت وی برای یک میلیارد و صد میلیون تومان بودجه پژوهش‌های قرآنی برنامه‌ریزی شده است، گفت: جزئیات هزینه‌کرد بودجه پژوهش‌های قرآنی دانشگاه تهران به مسئولان مربوط ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در سال 90، شورای توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی از بودجه نیم درصد دستگاه‌ها که برای فعالیت‌های قرآنی تعیین شده بود، اعتباری در حدود 2 میلیارد تومان را برای پژوهش‌های قرآنی به دانشگاه تهران اختصاص داد.

اما به گفته حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس این مرکز به دلیل نیامدن گزارش کار از دانشگاه‌ها و بعضاً هزینه‌کرد آن در مواردی غیر از پژوهش‌های قرآنی، این روند تخصیص بودجه تغییر پیدا کرد و در حال حاضر مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌های قرآنی کشور که در وزارت علوم مستقر است با تعیین طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی برنامه‌ خود را برای اختصاص مستقیم اعتبارها به طرح‌ها تنظیم کرده است.

در مورد 2 میلیارد تومان بودجه پژوهش‌های قرآنی که به دانشگاه تهران اختصاص پیدا کرده است، گفت‌وگویی با سیدحسین گلدان‌ساز، معاون اداری ـ مالی این دانشگاه داشتیم که از نظر می‌گذرد.

سیدحسین گلدان‌ساز، معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران در گفت‌‌وگو با ایکنا، در رابطه با 2 میلیارد بودجه پژوهش‌های قرآنی دانشگاه تهران، گفت: ‌ حدود 900 میلیون تومان از این بودجه که حدود دو میلیارد تومان بوده تا سال 92 هزینه شده بود. خاطرم هست اواخر سال 92 که این سمت را بر عهده گرفتم بحث یک میلیارد و حدود صد میلیون تومان باقی‌مانده مطرح بود.

وی درباره 900 میلیون تومانی که قبل از مسئولیت ایشان هزینه شده است، اظهار کرد: اینکه آن مبلغ 900 میلیون تومان را چگونه هزینه کرده‌اند، هیچگاه به سراغ اسناد آن نرفته‌ام که ببینم چه شده است؛ چون سؤال و ابهامی هم در آن نبوده است. هیچ کس آن را مطرح نکرد ما هم فرصت نکردیم که نگاه کنیم.

معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران در مورد مابقی مبلغی که مانده بود، گفت: معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه مأمور شد تا برای مابقی مبلغی که مانده بود، پیشنهادات و طرح‌های تحقیقاتی‌ واحدهای دانشگاه، دانشکده‌ها، پردیس‌ها و مراکز دانشگاهی که برای پژوهش‌های قرآنی بود را جمع‌آوری کند؛ چون این مبلغ برای پژوهش‌های قرآنی آمده بود. قرار شد طرح‌ها به معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه برود آن‌ها جمع‌بندی کنند و این اعتبار را به تناسب طرح‌ها یا پیشنهادات توزیع کنند، همین اتفاق هم افتاد.

جمع‌بندی طرح‌ها در نیمه اول سال 93

وی افزود: در سال 93، فکر می‌کنم نیمه اول 93 و شاید حدود تیر یا مرداد بود که برنامه‌ها را معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه جمع‌بندی کرد و یکسری طرح‌هایی ارائه شد. تأکید ما بر این بود که این بودجه برای پژوهش‌های قرآنی است. خیلی‌ها طرح‌هایی برای فعالیت‌های قرآنی داده بودند که هیچ کدامشان پذیرفته نشد و آن‌هایی که صرفاً در مورد پژوهش‌های قرآنی بودند پذیرفته شدند.

گلدان‌ساز عنوان کرد: حدوداً نیمه اول سال و تیر و مرداد بود که این نهایی شد. می‌دانید پژوهش اگر بخواهیم واقعاً یک پژوهش درست و با مبانی صحیح باشد و نتایج خوب از آن بگیریم، نمی‌شود زود از آن انتظار داشت؛ لذا هنوز در جریان نیستم که آیا نتایج این پژوهش‌ها آمده است یا نه؟. معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه بودجه‌ها را ابلاغ کرده‌اند و در جریان کم و کیف طرح‌ها، مدتشان و ... هستند.

اجرای پژوهش قرآنی در مرکز بیوفیزیک و بیوشیمی دانشگاه تهران

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های بسیار خوب قرآنی‌مان در مرکز بیوفیزیک و بیوشیمی دانشگاه انجام شد. در ظاهر این است که خیلی ارتباط ندارد ولیکن موسوی موحد یک طرح پژوهشی که با مسائل زیست‌شناسی و قرآنی ارتباط داشت، ارائه کرد. طرح خیلی خوبی است ولیکن اینکه نتایج آن طرح و طرح‌های دیگر کی آماده می‌شود را اطلاع ندارم.

معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که آیا خود دانشگاه تهران، بودجه جدایی را برای فعالیت‌ها یا پژوهش‌های قرآنی اختصاص می‌دهد، گفت: ‌دانشگاه تهران با توجه به مشکلاتی که وجود دارد اعتباراتی برای معاونت فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تشکل‌ها تخصیص می‌دهیم که می‌توانند در حوزه قرآن هزینه کنند. مخصوصاً نهاد که کارهایش کارهای مذهبی در دانشگاه‌ است و در زمینه قرآنی و موارد مشابه هزینه می‌کنند؛ معاونت فرهنگی هم همینطور. پس به عبارتی دانشگاه هر سال بودجه ای برای فعالیت‌های مذهبی از جمله فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی در نظر می‌گیرد و اگر واحدی در کارهای پژوهشی توانمند است و می‌تواند پژوهش قرآنی ارائه کند قطع به یقین دانشگاه استقبال می‌کند.

اختصاص بخشی از بودجه برای پایان‌نامه‌های قرآنی

وی عنوان کرد: از محل همین بودجه یک میلیارد و اندی که تقسیم شده، بخشی برای پایان‌نامه‌های مرتبط با پژوهش قرآن در نظر گرفته شده است.

گلدان‌ساز در پاسخ به این سؤال که جمع‌بندی طرح‌ها برای این بودجه باقی‌مانده چه نتیجه‌ای در بر داشت؟ اظهار کرد: برای یک میلیارد و اندی طرح‌ها جمع‌بندی شد. ما از اواخر سال 92 در این حوزه مشغول به کار شدیم و تصمیم به این گرفته شد که پول نماند و هزینه شود. تا طرح‌ها از دانشکده‌ها بیاید به چهارمین و پنجمین ماه‌های سال 93 رسیدیم. از آن زمان هنوز بعید می‌دانم که نتایج روشنی از طرح‌ها آمده باشد، ولی حتماً حوزه معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه برای تکمیل اطلاعاتتان در این زمینه کمک خواهند کرد که آیا نتایج طرح‌ها آمده است یا نه؟ آن موقع می‌توان گفت که آیا محصول خاصی از آن بیرون آمده یا نه؟

بودجه مجزایی به اسم پژوهش‌های قرآنی در هیچ دانشگاهی نداریم

معاون اداری ـ مالی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که از معاونت شما بودجه خاصی به اسم قرآن تخصیص پیدا نکرده است؟ گفت: بودجه خاص به اسم فعالیت‌های قرآنی یا پژوهش‌های قرآنی نه!، ولی وقتی فعالیت‌های فرهنگی را می‌دهیم و در حوزه‌های مختلف اعتبار می‌دهیم، از تشکل‌های دانشجویی تا خود معاونت فرهنگی چه در ستاد دانشگاه و چه در دانشکده‌ها و واحدها، نهاد نمایندگی و تشکل‌های کارکنان و...، اینها اعتباری که می‌گیرند بهرحال طبیعی است که می‌توانند در این زمینه هم هزینه کنند ولی سرفصلی به اسم پژوهش‌های قرآنی فعلاً نه تنها در دانشگاه تهران بلکه در هیچ کدام از دانشگاه‌ها نداریم.

وی در این باره که مشخصاً از دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاهی که هنوز گزارش هزینه‌کرد این بودجه را نداده است، یاد می‌شود، عنوان کرد:‌ برای یک میلیارد و صد میلیون تومان قطعاً ریز و جزئیات طرح‌ها و هزینه‌کرد را داده‌ایم. برای آن نهصد میلیون تومان را نمی‌دانم. خاطرم هست یک بار هم ابوالفضل خوش‌منش که رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌های قرآنی کشور است با من در این مورد صحبت کرد. در مورد جزئیات طرح‌ها یکسری سؤال داشت و صحبت کردیم. مطمئن هستم که ریز آن، عناوین طرح‌ها و مبالغ هر کدام دستشان رسیده است ولی مال دانشگاه‌های دیگر و آن نهصد میلیون تومان قبلی را اطلاع ندارم. در صورتی که باز هم ادعای نبود گزارش مطرح شود ما حاضریم ریز آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار دهیم.

گفت‌وگو از لیلا شرف

captcha