ادعاها پیرامون قرآن بیرمنگام در مجامع علمی جایی ندارد/ حضور ۱۳۰ استاد باستان‌شناسی در دانشگاه تهران
کد خبر: 3382824
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
حسین عزیزی:

ادعاها پیرامون قرآن بیرمنگام در مجامع علمی جایی ندارد/ حضور ۱۳۰ استاد باستان‌شناسی در دانشگاه تهران

گروه دانشگاه: دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان در مورد اینکه آیا موضوع قرآن بیرمنگام در همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: ادعاها پیرامون قرآن بیرمنگام در مجامع علمی باستان‌شناسی جایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست رسانه‌ای با موضوع تشریح برنامه‌های همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان با حضور هادی عسگری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مرتضی خانیکی، دبیر اجرایی همایش و حسین عزیزی، دبیر علمی این همایش در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

حسین عزیزی، دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد اینکه با توجه به استقبالی که از این همایش می‌شود آیا موضوع بررسی قرآن بیرمنگام (نسخه‌ای از قرآن که در بریتانیا کشف شد و با آزمایش‌هایی ادعا شد که قدیمی‌ترین نسخه قرآن است، بعد از چندی نیز ادعا شد که تاریخ نگارش این قرآن به پیش از تولد پیغمبر(ص) برمی‌گردد)، به عنوان موضوعی حائز اهمیت مورد توجه قرار می‌گیرد و پنل خاصی به این موضوع اختصاص می‌یابد؟ گفت: رویکرد ما صرفاً علمی است. فراخوان اعلام می‌کنیم یکسری محورهای کلی داریم که در مورد باستان‌شناسی ایران مطرح می‌شود؛ در مورد باستان‌شناسی میدانی، باستان‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای و ... . بر اساس مقاله‌هایی که دریافت می‌کنیم پنل می‌گذاریم نه اینکه پنل بگذاریم بعد بخواهیم مقاله برای آن پیدا کنیم.

وی افزود: این موضوعی که شما می‌گویید بیشتر موضوع خبری است و خیلی در مجامع علمی باستان‌شناسی این موضوع جایی ندارد.

در این همایش مقاله در مورد قرآن بیرمنگام نداریم

عزیزی عنوان کرد: ما به آن مطالب دسترسی نداریم. قرآن آنجاست و آن‌ها خودشان آزمایش می‌کنند ما در ایران دسترسی نداریم و به ما اجازه نمی‌دهند. یک بخش اسلامی داریم که در آن باستان‌شناسان ایرانی و خارجی که در مورد دوره اسلامی کار می‌کنند مقاله می‌آورند و ارائه می‌دهند و سخنرانی می‌کنند. ولی در این همایش مقاله در خصوص این موضوع نداشته‌ایم.

وی همچنین گفت: از بریتانیا کسی نمی‌آید و کسی ویزا نگرفته است. اینهایی که می‌آیند بیشتر دانشگاهی هستند و اصلاً وارد مباحث اینچنینی نمی‌شوند این مباحث بیشتر ژورنالیستی است، یک چیزی را برجسته می‌کنند بعد چیز دیگری را برجسته می‌کنند.

آزمایشگاه کربن 14 را در ایران نداریم

دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان اظهار کرد: باستان‌شناسی خیلی روی علوم میان‌رشته‌ای و آزمایشگاهی تأکید دارد. باستان‌شناسی رشته‌ای مبتنی بر مواد فرهنگی است مثلاً به سفال ماده فرهنگی می‌گوییم. یک بخش توصیف این‌هاست که گام اول باستان‌شناسی است یک بخش هم تحلیل است که نیاز به آزمایش دارد. ما خیلی از آزمایشگاه‌ها و امکانات را در ایران نداریم موضوع کربن 14 یکی از آن‌هاست. ما سعی کردیم بخش مطالعات میان‌رشته‌ایمان را تقویت کنیم که جوانانمان با این نوع آزمایش‌ها آشنا شوند که بدانند وقتی ماده‌ای را بررسی می‌کنند از این جهت هم می‌توانند به آن نگاه کنند، و فقط صرفاً توصیف و جمع‌آوری نیست.

در ادامه هادی عسگری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه به بیان کلیتی از این اداره‌کل پرداخت و گفت: این اداره یکی از ادارات باسابقه دانشگاه تهران است که متولی برنامه‌ریزی فرهنگی در سطح این دانشگاه است.

وی افزود: آن چیزی که ما ذیل سند دانشگاه اسلامی دنبال می‌کنیم تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه بر اساس معارف قرآنی و اهل بیت(ع) است. محور دیگر روزآمد، کارآمد و کارآفرین ساختن گروه‌های آموزشی است. به جد به دنبال اسلامی‌سازی دانشگاه هستیم و تلاش برای جلب مشارکت دانشگاهیان برای رفع ناهنجاری‌ها داریم.

عسگری با بیان اینکه نیازمند نظام توسعه‌گرا و تصمیم‌ساز هستیم، اظهار کرد: مدیریت دانشگاه و معاونت فرهنگی، حمایت ویژه‌ای از این برنامه‌ها دارند و امیدواریم با توانمندسازی دانشجویان بتوانیم این برنامه‌ها را دنبال کنیم. به دین و اخلاق پایبند و اهتمام ویژه به اجرای قانون داریم.

وی در رابطه با همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان، گفت: یک سلسله همایش‌های باستان‌شناسی در این دانشگاه برگزار شده است. لازم بود تمهیداتی فراهم شود که دانشجویان جوان بتوانند ایده‌های خود را در معرض ارائه قرار دهند.

حضور 130 استاد در این همایش

عسگری زمان برگزاری این همایش را 19 تا 21 مهرماه و مکان آن را تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران عنوان کرد و افزود: 130 استاد در این همایش حضور خواهند داشت. استقبال خوبی از این سلسله همایش‌ها می‌شودد. فضای گفت‌وگو برقرار می‌شود، کثرت دانشجویان رشته باستان‌شناسی را داریم و باید محلی برای ارائه پژوهش‌هایشان فراهم شود.

وی گفت: 624 چکیده مقاله به این همایش ارسال شده است. 253 چکیده مورد موافقت قرار گرفته است. این همایش دوسالانه برگزار می‌شود. تا 10 خرداد مهلت ارسال چکیده مقالات بود.

حسین عزیزی، دبیر علمی این همایش اظهار کرد: پنجمین دوره این همایش را داریم. امیدواریم جوانان باستان‌شناس بتوانند آخرین دستاوردهایشان را ارائه کنند. از باستان‌شناسان مطرح دنیا برای شرکت در این همایش دعوت کرده‌ایم. از بیش از 10 کشور مهمان دعوت کرده‌ایم. 60 نفر استاد و دانشجو ویزا گرفته‌اند، 40 دانشجو و 20 استاد خارجی خواهند آمد.

وی گفت: از تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران که گروه باستان‌شناسی دارند به عنوان کمیته علمی دعوت شده است. 65 کمیته علمی داریم. حدود 40 سخنران ایرانی و 20 جوان خارجی و 15 پیشکسوت خارجی سخنرانی خواهند داشت.

دبیر علمی این همایش اظهار کرد: چهار کارگاه خواهیم داشت؛ کارگاه گیاه باستان‌شناسی، کارگاه ژئوفیزیک که با بررسی مغناطیس‌سنجی نشان می‌دهد آیا در آن منطقه بقایایی از گذشته هست یا نه؟، کارگاه انسان‌شناسی که دلایل مرگ، تغذیه و ... گذشتگان را بررسی می‌کند و کارگاه شیوه‌های تولید سفال در گذشته را داریم. همچنین نمایشگاه کتاب و صنایع دستی را در کنار آن خواهیم داشت.

وی افزود: دانشگاه تهران برگزار کننده اصلی این همایش است. میراث فرهنگی، انجمن باستان‌شناسی ایران و تقریباً تمام گروه‌های باستان‌شناسی دانشگاه‌ها در این امر مشارکت دارند.  از اساتید شاخصی که بیش از 50 سال در باستان‌شناسی کار کرده‌اند دعوت کرده‌ایم.

عزیزی عنوان کرد: علاقه‌مندان به باستان‌شناسی و میراث فرهنگی می‌توانند در این همایش شرکت کنند. افتتاحیه مراسم از ساعت 9 تا 12، یکشنبه 19 مهرماه خواهد بود. دوشنبه و سه‌شنبه سخنرانی‌ها را داریم و سه‌شنبه از ساعت 15 مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: قریب 50 نفر از اندیشمندان خارجی و صاحب‌نظر وارد کشور می‌شوند باید فضاهایی فراهم کنیم که دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بتوانند در زمینه مراوده علمی بین ایران و خارج از کشور تلاش کنند.

بنا بر این گزارش، در ادامه عسگری از برگزاری برنامه دیگری خبر داد و گفت: از 18 تا 20 آبان‌ماه میزبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با هدف ترویج تفکر علمی و فراهم کردن زمینه‌های ورود آن به سطح جامعه و ایجاد فضای علمی مناسب برای ارتباط و گفت‌وگو میان بدنه دانشجویی دانشگاه، استادان و مسئولان به منظور پیشبرد هدف مشترک علمی خواهیم بود.

captcha