ممانعت از حضور بیش از یکبار در حج/ برگزاری حج با مشارکت کشورهای اسلامی
کد خبر: 3384000
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی خواستار شد:

ممانعت از حضور بیش از یکبار در حج/ برگزاری حج با مشارکت کشورهای اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه:آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به ابعاد مختلف واقعه منا گفت: باید برگزاری موسم حج با مدیریت صحیح و مشارکت کشورهای اسلامی شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، این مرجع تقلید امروز 19 مهر در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: این رویداد فاجعه بزرگی برای مسلمانان بود و باید فکری کرد که دیگر چنین حوادثی تکرار نشود و امیدواریم که مسئولان عربستان و کشورهای دیگر در خصوص حج برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: باید کسانی که یک بار به حج مشرف شده‌اند دیگر حضورشان در سرزمین وحی در ایام حج تکرار نشود و در این خصوص روایت است که وقتی امام عصر(عج) ظهور کنند این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهند.

این مرجع تقلید مدیریت صحیح از سوی مسئولان برگزار کننده حج و توجه به دستورات شرعی در برگزاری این مراسم را ضروری دانست و افزود: این حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود و ما نیز باید در این خصوص مدیریت لازم را داشته باشیم.

وی با آرزوی توفیق برای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کشورهای اسلامی در خصوص برگزاری مراسم حج باید به وحدت نظر رسیده و ارتباطات خود را بیشتر کنند.

آیت الله صافی با اشاره به مفقود بودن برخی از حجاج بیان کرد: برای حجاجی که در سرزمین وحی جان باخته اند طلب آمرزش و مغفرت می کنیم.

همچنین دکتر هاشمی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به سخنان راهگشای رهبر معظم انقلاب بیان کرد: پس از حضور و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان عربستانی قرار بر تحویل جنازه‌های جانباختگان شد و بیش از 300 نفر بازگشته است و جنازه 90 نفر دیگر نیز به زودی به کشور باز می‌گردد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ابعاد مختلف این حادثه بیان کرد: متاسفانه زائران ایرانی در شرایط نامطلوبی قرار گرفتند و این حادثه تبعات خاصی داشت.

وی با اشاره به اینکه استقبال مسلمانان برای حضور در مناسک حج روز افزون است اظهار کرد: به نظر می رسد حجی که امسال با دو میلیون نفر برگزار شد سال های آینده با ازدحام بیشتری روبه رو خواهد شد و در این خصوص باید دقت نظر های لازم صورت گیرد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مراجع تقلید در این خصوص باید رهنمودهای لازم را ارائه دهند اضافه کرد: در خصوص مسائلی نظیر استطاعت بدنی هم باید مراجع تقلید نظرات خود را بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه آیت الله فاضل لنکرانی فتوا دادند که از طبقه سوم نیز امکان طواف وجود دارد اظهار کرد: این فتوا بسیاری از مشکل را در خصوص طواف حل کرد.

captcha