تبیین عوامل موفقیت در تبلیغ دین از منظر قرآن/ مبارزه با نفوذ دشمنان؛ از مهم‌ترین وظایف امروز مبلغّان
کد خبر: 3384612
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
آیت‌الله ایمانی تشریح کرد:

تبیین عوامل موفقیت در تبلیغ دین از منظر قرآن/ مبارزه با نفوذ دشمنان؛ از مهم‌ترین وظایف امروز مبلغّان

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به ۳۹ سوره مبارکه احزاب، چهار مطلب را از عوامل موفقیت در تبلیغ دین دانست و گفت: اخلاص، قاطعیت و تنها از خداوند حساب بردن، مبارزه با سنت‌ها و بدعت‌های غلط اجتماعی و هدایت مردم از عوامل موفقیت در تبلیغ دین هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 20 مهرماه در همایش «پرچم‌داران عاشورا» که در سالن امام علی(ع) سپاه فجر این استان برگزار شد، با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه احزاب «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت می‌کند»، گفت:‌ قرآن کریم در این آیه به این نکته اشاره می‌فرماید که آنانی که وظیفه رساندن رسالت‌های پروردگار را عهده‌دار هستند، باید دارای سه ویژگی باشند.
وی افزود: این افراد باید خشیت و حساب و کتاب آن‌ها از خداوند باشد و از دیگران حسابی نبرند و در هر حال خداوند را پناهگاه خود بدانند و به او تکیه کنند و هر سه مورد به یک نکته بازمی‌گردد که خشیت از کسی حساب بردن است در حالیکه برای او احترام قائل است و او را بزرگ می‌داند.
آیت‌الله ایمانی با یادآوری اینکه این آیه خطاب به پیامبر اسلام(ص) دارد که مبلغ دین است، گفت: آیه مذکور در مجموع آیاتی است که به رسول مکرم اسلام نکاتی را یادآور می‌شود و آن هم در عرصه شکستن سنت‌های غلط اجتماعی است که کار بسیار مشکل و سختی به‌ویژه برای کسانی که با مردم مرتبط هستند، است.
امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه برای کسانی که مستقیماً با مردم ارتباط دارند، برخورد با سنت‌های غلط و بدعت‌های موجود جامعه بسیار سخت است،‌ گفت: برعکس کسانی که با مردم ارتباط خاصی ندارند و از دیدگاه حاکمیتی و قاهریتی به مردم نگاه می‌کنند، می‌‌توانند سنت‌ها را زود بشکنند و با آن‌ها برخورد کنند اما پیامبران و مبلّغان کسانی هستند که با مردم در ارتباط هستند و می‌خواهند از قدرت مردم استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه آیه مذکور عملاً موفقیت در تبلیغ را در چند عرصه برای ما بیان می‌کند که اگر یک مبلّغ بخواهد در عرصه تبلیغ فعالیت تبلیغی او اثرگذار باشد چه کاری انجام دهد و چه نکاتی را رعایت کند، گفت: اولین نکته این است که یک مبلّغ رسالات الهی، اخلاص و احساس پیوند عمیق با خداوند در آغاز و انجام و اثنای سخن و بحثش و در مواضع مختلف داشته باشد.
آیت‌الله ایمانی سر پایداری مبلغان به‌نام اسلام در طول تاریخ را میزان اخلاص، صفای نفس و مبارزه‌ای دانست که در عرصه تبلیغ دین انجام داده‌اند و گفت: هر قدر در این عرصه ما توفیق پیدا کنیم حتی اگر نتیجه کار ولو با کندی باشد، اما قطعاً نتیجه حاصل می‌شود و جامعه از سخنان فردی که این ویژگی را دارد بهره‌مند می‌شود.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، نکته دوم را قاطعیت برشمرد و افزود: یعنی انسان باید در مواضع و مسائلی که عنوان می‌کند مؤمن بدان باشد و قاطعانه آن را بیان کند؛ طبیعتاً حساب از کسی نبردن و تنها از خدا حساب بردن معنایش این است که انسان بتواند با قطعیت و جزمیت سخن و موضع خود را در عرصه‌های مختلف بیان کند؛ برخی جاها انسان باید نه بگوید و برخی مکان‌ها هم باید سکوت را بشکند و در اینجاها دیگر تأمل نمی‌تواند کارگشا باشد.
به گفته وی، نکته سوم شرایطی که یک مبلّغ باید رعایت کند تا موفق باشد، مبارزه با سنت‌های غلط و بدعت‌ها در جامعه است که این همان پیمانی است که خداوند از دانشمندان و مبلغان دین گرفته است حتی اگر مبارزه او اثر نکند.
آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: در برخی مواقع انسان احساس می‌کند مسئله شکستن سنت‌های غلط و برخورد با بدعت‌ها در جامعه به دست نمی‌آید اما نفس اینکه با بدعت مبارزه شده و منکر بودن آن مسئله برای جامعه در دل تاریخ ثبت می‌شود، خود باارزش است.
وی با طرح این سؤال که در تبلیغ دین به دنبال چه هستیم و هدف از تبلیغ چیست؟ افزود: همه ما دنبال هدایت و راهنمایی هستیم تا ولو یک نفر را از گناه نجات دهیم و این همان سخنی است که پیامبر فرمود که هدایت یک نفر دارای چه ارزشی است.
امام‌جمعه شیراز با اشاره به فرارسیدن ایام ماه محرم و صفر و برپایی محافل سوگواری حسینی گفت: این محافل و مجالس و دهه محرم و احیای ارزش‌ها همه برای این است که ولو یک نفر از دامن گناه نجات یابد و در این صورت بالاترین خدمت را داشته‌ایم.
آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب یک دیده‌بان است که مسائل مختلف کشور را رصد می‌کند، گفت: معظم‌له واقعاً دیده‌بانی دقیق، عمیق، بصیر و هوشیار هستند و تمام مطالبی که بر دیگران مخفی مانده است را می‌بینند و این نکته مربوط به امروز نیست و سال‌هاست که این ویژگی در رهبر معظم انقلاب ملاحظه شده است.
وی با بیان اینکه معظم‌له در جنگ فرهنگی کلماتی داشتند که باید آن‌ها را مرور کنیم، گفت: این دیده‌بانی به شهادت دوست و دشمن در همه زمینه‌هاست یعنی دشمنان خونین این انقلاب معتقدند که تداوم این انقلاب، گسترش نهضت اسلامی این مملکت در منطقه و جایگاه بلند این کشور در جهان و امنیت داخل کشور به برکت این رصد و دیده‌بانی معظم‌له است.
امام‌جمعه شیراز با یادآوری اینکه غفلت‌های زیادی از دولت‌های مختلف حتی در مسائل اساسی و کلان جامعه وجود داشته است، گفت: اگر این دیده‌بانی نبود یکی از این غفلت‌ها به تنهایی کفایت می‌کرد که کشور را نابود کند.

خطر نفوذ دشمن؛ یکی از دیده‌بانی‌های رهبر معظم انقلاب
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: یکی از آن دیده‌بانی‌ها و رصدهای رهبر معظم انقلاب که تقریباً از آغاز سال تا به امروز دائم مورد توجه است، خطر نفوذ دشمن است؛ تمام اتاق‌های فکر استکبار جهانی و اندیشکده‌ها همه به این نتیجه رسیده اند که هر راهی رفتند به نتیجه نرسیدند لذا تلاش می‌کنند تا از طرق دیگر نفوذ کنند که این راه نفوذ باقی مانده است و مربوط به اکنون نیست.
وی با بیان اینکه دشمنان برای ایران نقشه‌ 2025 را کشیده‌اند و قاعده آن‌ها بر پایه صبر و انتظار است، این انتظار را همان 10 یا 15 سالی دانست که در برجام پیش‌بینی شده است و افزود: قطعاً در این مدت لبخند‌ها بیشتر شده و گشایش زیادتری خواهد شد و به ظاهر تحریم‌ها متوقف می‌شود اما دریچه‌های نفوذ دشمنان به اشکال مختلف باز می‌شود که باید ما در این زمینه بسیار هوشیار باشیم و ببینیم دیده‌بان کجا را بیان می‌کند و نقطه آسیب را برطرف کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دیده بان امروز ما با اصرار می‌گوید که خطر نفوذ دشمنان وجود دارد، گفت: یعنی نخبگان ما آمریکایی می‌فهمند و  فکرشان فکر آمریکایی می‌شود و بدون اینکه خود بدانند معنای نفوذ این است؛ چرا که نفوذ ابزار نظامی و درگیری ندارد و مانند موریانه است و زیرپای انسان رشد و در تمام ابعاد پایه‌های ساختمان نفوذ کرده و همه را نابود می‌کند.
آیت‌الله ایمانی ادامه داد: اگر ما سربازان این جبهه هوشیارانه به این مسئله نفوذ  توجه و مصداق‌ها را پیدا نکنیم و نشانه را در عمل نبینیم، قافیه را خواهیم باخت لذا باید به گوش به فرمان ولی امر خود باشیم و همچنین نباید از قلم‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه انجام می شود، غافل بود.
وی گفت:‌این تکلیف امروز ماست و سنتی است که امروز ما باید به آن به عنوان یک سنت غلط اجتماعی مبارزه کنیم و همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند.
امام‌جمعه شیراز در ادامه سخنان خود به بیان نکاتی راجع به سوگواری‌های حسینی پرداخت و گفت: عزاداری امام حسین(ع) باید امروز زنده باشد یعنی مربوط به امروز است و باید درد امروز جامعه را جواب دهد لذا امکاناتی که در این ایام به برکت خون امام حسین(ع) در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد، باید در این راستا استفاده شوند.

captcha