21 آبان‌ماه؛ زمان برگزاری مراسم اربعین محسن حاجی‌حسنی‌کارگر
کد خبر: 3399387
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
در دومین جلسه ستاد بزرگداشت حاجی‌حسنی عنوان شد:

21 آبان‌ماه؛ زمان برگزاری مراسم اربعین محسن حاجی‌حسنی‌کارگر

گروه فعالیت‌های قرآنی: زمان برگزاری مراسم اربعین محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در دومین جلسه ستاد بزرگداشت مهاجر الی‌الله، 21 آبان ماه اعلام شد، اما مکان و سخنران قطعی و سایر برنامه‌های این مراسم در جلسات آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دومین جلسه ستاد بزرگداشت مهاجر الی‌الله محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری و نخبه بین‌المللی قرآن کریم، ظهر امروز، 5 آبان‌ماه، در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمد تقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر، برادر مرحوم محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، حجت‌الاسلام محمدحسین جمال‌زاده، نماینده سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد در این ستاد و مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد، حمید صمدی، سرپرست اداره تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علی‌اصغر کمالی، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این ستاد، محمد علیزاده، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این ستاد، احسان کفشدارطوسی، دبیر ستاد مردمی حاجی‌حسنی‌کارگر، محمدجواد اعلمی، نماینده و مسئول روابط عمومی جامعه قاریان قرآن مشهد حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیاتی از سوره قاف توسط محمد علیزاده، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این ستاد، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، عنوان کرد: مراسم تدفین و تشییع محسن حاجی‌حسنی با حضور پرشور مردم و همکاری و همیاری ارشاد،‌ اوقاف و دارالقرآن آستان قدس رضوی برگزار شد که خوشبختانه با تشکیل ستاد، بعضی از مصوبات اجرا و پیکر این مرحوم در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این بود که شخصیت ایشان را به جهانیان معرفی کنیم، ادامه داد: لذا به صورت مجازی پوسترهایی را تدوین کردیم که به دو زبان انگلیسی و فارسی در سایت‌ها و فضای مجازی قرار گرفت.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در آن جلسه مطرح شد سی‌دی تلاوت‌های حاج محسنی‌حسنی‌کارگر به شکل فنی طراحی که در مراسم چهلم این قاری و نخبه قرآنی کشورمان رونمایی خواهد شد.

پیگیر چاپ کتابی درباره شخصیت و ویژگی‌های محسن حاجی‌حسنی هستیم

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد که پیگیر چاپ کتابی درباره شخصیت و ویژگی‌های این مرحوم هستیم تا ان شاءالله همزمان با مراسم اربعین این قاری مهاجر الی الله رونمایی شود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، هدف اصلی برگزاری دومین جلسه را درباره مسائل اجرایی مراسم اربعین این قاری، مکان و زمان آن و برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم بزرگداشت این قاری در چهلمین روز تدفینش دانست و عنوان کرد: باید بتوانیم از ظرفیت‌ها و توانمندی دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی در معرفی مرحوم حاجی‌حسنی و برگزاری با شکوه مراسم چهلم استفاده کنیم.

سپس مصطفی حاجی‌حسنی‌کارگر، برادر مرحوم حاجی‌حسنی و مدیر موسسه انوارالمصطفی(ص) العالمیه مشهد با تشکر از نهادهایی همچون ارشاد، سازمان تبلیغات، اوقاف، آستان قدس و ... گفت: مراسم چهلم برادرم با محاسبه روز تدفین، 21 آبان‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده از سوی ستاد مردمی حاجی حسنی‌کارگر ابراز کرد: در این راستا اگر هر گونه اقدامی شود بهتر است با محوریت خانواده و با هماهنگی موسسه انجام شود زیرا این افراد با علایق و خواسته‌های این شهید بیشتر آشنا هستند.

وی در خصوص تغییر محتوای سنگ قبر برادرش، عنوان کرد: لفظ قاری بین‌المللی، اشاره‌ای به فاجعه منا و شهید از جمله مواردی است که پیشنهاد می‌شود با پیگیری مسئولان مربوطه تا روز چهلم بر روی سنگ قبر درج شود تا آیندگان که بعدها بر سر مزار وی حاضر می‌شوند، از فاجعه منا و اتفاقی که برای وی افتاده مطلع شوند.

حاج محسن نماد یک جوان طراز انقلاب اسلامی است

در ادامه مراسم، احسان کفشدارطوسی، دبیر طرح ستاد مردمی حاجی‌حسنی‌کارگر، اظهار کرد: از روزی که این حادثه اتفاق افتاد با حضور صد نفر و در قالب ده‌ها جلسه، طرح ستاد مردمی مرحوم حاجی‌حسنی‌کارگر را تدوین و مورد بررسی قرار گرفت زیرا حاج محسن نماد یک جوان طراز انقلاب اسلامی است از همین رو این طرح را در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در سطح استانی، با تولید فعالیت سخت‌افزاری، نمادسازی، برگزاری مراسم یادبود و ...، در زمینه کشوری، با تهیه فیلم، کلیپ، ویژه‌نامه و ... و در زمینه بین‌الملل نیز ارتباط با قاریان بین‌المللی، استفاده از حضور آن‌ها در مراسم بزرگداشت و یادبود و ... در دستور کار این ستاد مردمی قرار دارد.

کفشدار طوسی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها تنها مختص به چهلم ایشان نیست و تا سالگرد ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: در مراسم حتما از شخصیت‌های مطرح جهان اسلام کسانی که پیام تسلیت فرستادند، استفاده شود، همچنین پیشنهاد می‌شود در این مراسم از برگزارکنندگان مسابقات مالزی، شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و قرآنی جهان اسلام، مداحان برجسته و قاریان برتر دعوت شود.

ساخت مستند توسط کانون هنرمندان مشهد برای حاجی‌حسنی کارگر

وی با بیان اینکه در این مراسم می‌توان روایتگری عینی هم داشته باشیم، افزود: مستندی را برای چهلم توسط کانون هنرمندان در دسترس کار قرار داده‌ایم، از دیگر برنامه‌ها ایجاد سایتی مختص به آن مرحوم است که شامل صوت، فیلم و سیرت افزایی می‌شود.

مسئول طرح ستاد مردمی حاجی‌حسنی‌کارگر با اشاره به تهیه و تولید لوح فشرده با همکاری فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد، ادامه داد: این لوح می‌تواند شامل فیلم، عکس و صوت باشد، همچنین یک آرم یا لوگو توسط نهضت مردمی پوسترهای عاشورایی، در قالب نمادی طراحی می‌شود تا به صورت تندیس آماده و در مراسم ارائه کنیم.

کفشدارطوسی، تهیه کلیپ کوتاه در فضای رسانه‌ای برای مخاطبان جهان، انجام تبلیغات تلویزیونی و تیزرهای تبلیغاتی در بیلبوردهای شهری، تبلیغ از طریق صدا و سیما و ... را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی ستاد مردمی حاجی‌حسنی‌کارگر برای مراسم چهلم مرحوم حاجی‌حسنی‌کارگر دانست.

حجت‌الاسلام محمدحسین جمال‌زاده، نماینده سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد و مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد، بیان کرد: 30 محفل انس به قرآن، یادبود مرحوم حاجی‌حسنی‌کارگر و دیگر شهیدان منا هر شب در 30 مسجد شهر اجرا می‌شود که تاکنون 10 محفل برگزار شده و سایر محافل تا اربعین مهاجران الی الله برگزار خواهد شد.

وی با ارائه پیشنهادی درخصوص مکان برگزاری چهلم این قاری عروج کرده، ابراز کرد: پیشنهاد می‌کنیم با همکاری فرهنگسرای زیارت این مراسم در عرصه میدان شهدا برگزار شود؛ ضمن اینکه محفل انسی در تاریخ یازدهم آبان ماه با حضور محمود شحات انور در مشهد برگزار می‌شود که مکان این محفل هنوز قطعی نشده است.

اختصاص دیواری برای دلنوشته‌های مردمی نسبت به جان باختگان منا در مراسم چهلم

حجت‌الاسلام جمال‌زاده با بیان اینکه اگر بخواهیم مراسم را تنها محدود به مهدیه کنیم، حضور خانواده‌ها کم رنگ می‌شود، عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود در این مراسم دیواری برای دلنوشته‌های مردمی نسبت به جان باختگان منا در نظر گرفته شود و بعد از همین محتوا می‌توان برای تهیه کتاب استفاده کرد.

مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فاجعه منا نباید فراموش شود، اظهار کرد: در این راستا باید کاری کنیم این فاجعه در اذهان باقی بماند و اثرگذاری بیشتری داشته باشد از همین رو می‌توان از ظرفیت فعالان فرهنگی بین‌المللی که از آسیب دیدگان فاجعه منا هستند، در آئین بزرگداشت حاجی حسنی کارگر استفاده کرد؛ همچنین تدابیری اندیشیده شود تا سخنرانان خارجی به دو زبان انگلیسی و اردو صحبت کرده و به صورت همزمان نیز ترجمه شود.

اصغر کمالی، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این ستاد تصریح کرد: مراسم را می‌توان در جایی سرپوشیده همانند دارالقرآن الکریم و یا رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار کرد؛ برنامه‌ای که جنبه عمومی داشته باشد لذا بهتر است از قاریان، مجری، مداح و سخنرانان برجسته دعوت به عمل آید.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود بودجه‌ای اختصاص یابد و دفتری به همراه خودکار که صفحه اول آن زندگی‌نامه مرحوم و پشت جلد عکس ایشان باشد، به همراه سی دی به تمام افراد در مراسم داده شود و همچنین این بسته در مدارس توزیع شود.

در ادامه مراسم محمد علیزاده، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این ستاد از برگزاری یادواره‌ای در آذرماه امسال همزمان با مسابقات ملی تلاوت و تسنیم در مشهد، خبر داد و افزود: در این مراسم که با محوریت محسن حاجی‌حسنی‌کارگر برگزار می‌شود، 400 نفر از حافظان و قاریان قرآن کریم از سراسر کشور حضور می‌یابند.

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در سالن صبا، اظهار کرد: از تمام شبکه ‌ای مذهبی، کانون مداحان و موسسات قرآنی که تحت نظارت سازمان تبلیغات است در برگزاری این برنامه استفاده خواهیم کرد.

همچنین محمد جواد اعلمی، مسئول روابط عمومی جامعه قاریان مشهد، با اشاره به اینکه مراسم تشییع شهید حاجی‌حسنی‌کارگر دقیقا همانند مراسم شهید کاوه باشکوه برگزار شد، عنوان کرد: همه ما به نام قرآن زنده‌ایم لذا باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و اساتید، نخبگان و پیشکسوتان قرآنی را دریابیم.

کتاب سیر قرائت قرآن؛ روایتی از قاریان گذشته تا امروز

اعلمی با بیان اینکه ما می‌توانیم بسته‌هایی را به نام قرآن و معرفی افراد قرآنی به مناطق محروم، بیمارستان‌ها زندان‌ها بفرستیم، ابراز کرد: همچنین طی پیشنهادی که داشتیم قرار است کتابی تحت عنوان «سیر قرائت قرآن» از گذشته تا زمان محمدحسن زعفرانی و سید محمد عرب و از سیدمحمد عرب تا محسن حاجی‌حسنی‌کارگر تدوین و به چاپ رسد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام محمد تقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به جمع بندی مطالب و پیشنهادات ارائه شده پرداخت و گفت: رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی از حیث امکانات، تشکیلات و فیلم‌برداری مکان مناسبی برای برگزاری مراسم چهلم است که در این خصوص هماهنگی لازم را با آستان قدس رضوی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به تولید فیلمی مربوط به محسن حاجی‌حسنی‌کارگر و جان باختگان منا ادامه داد: با وزارتخانه در این خصوص صحبت شده تا فیلمی اثرگذار که بی‌کفایتی آل سعود را نشان دهد و همگان بفهمند چه اتفاقی افتاده است، تولید کنیم.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تقسیم وظایف این ستاد بین دستگاه‌های حاضر در جلسه، ابراز کرد: تولید سی دی و نرم افزار تلاوت های مجلسی مرحوم حاجی حسنی، دعوت از رسانه‌ها و ... برعهده این اداره کل است.

بر اساس این گزارش، نماینده خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی نیز در جلسه ستاد بزرگداشت مرحوم حاجی حسنی حضور داشت و به ارائه پیشنهاداتی از جمله تهیه ویژه‌نامه این مرحوم تا مراسم چهلم، انتخاب گلچینی از تلاوت های زیبای مرحوم در قالب سی دی و توزیع آن در مراسم چهلم و ... ارائه داد.

یادآور می‌شود، در انتهای این جلسه بنا شد طی هفته‌ آینده نیز نشستی با حضور نمایندگان نهادها و سازمان‌ها برگزار و پیگیری وظایف محوله انجام شود؛ همچنین در این جلسه مکان قطعی مراسم چهلم، سخنران، مداح، مجری و سایر برنامه‌های این مراسم اعلام خواهد شد.

captcha