دولت انگلیس با ساخت بزرگترین مسجد بریتانیا مخالفت کرد
کد خبر: 3399463
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

دولت انگلیس با ساخت بزرگترین مسجد بریتانیا مخالفت کرد

گروه بین‌الملل: دولت انگلیس با پایان دادن به یک کشمکش ۱۶ ساله، درخواست جنبش «جماعت تبلیغی» برای ساخت بزرگترین مسجد بریتانیا را رد کرد.

به گزراش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه انگلیسی «تلگراف»، جنبش «جماعت تبلیغی» مدت‌ها در پی آن بود که در نزدیکی پارک المپیک لندن بزرگترین مسجد بریتانیا را تأسیس کند.

قرار بود این مسجد با مناره‌هایی به ارتفاع 58 متر، سه برابر کلیسای «سنت پال» لندن باشد.

در صورت ساخت این مسجد گنجایش 10 هزار نمازگزار را دارا می‌بود.

طرح ساخت این مسجد در سال 2012 میلادی از سوی شورای منطقه «نیوهام» لندن به دلیل بزرگی بیش از حد این مسجد و امکان ایجاد مشکل برای همسایگان با مخالفت مواجه شد.

سال گذشته جنبش «جماعت تبلیغی» درخواست تجدیدنظر کرد.  یک تیم بازرسی به بررسی این مسئله پرداختند و گزارش نهایی خود را در ماه ژانویه امسال به دولت انگلیس دادند.

وزرای انگلیسی به دلیل حساسیت سیاسی این پرونده مدت زیادی آن را نگه داشتند تا اینکه سرانجام مخالفت خود را با ساخت این مسجد اعلام کردند.

به گزارش این روزنامه، دولت انگلیس به دلیل اتهامات موجود علیه جماعت تبلیغی مبنی بر افراط‌گرایی با ساخت مسجد توسط آن‌ها مخالفت کرد.

روزنامه تلگراف در این گزارش نوشت: ارتباط جنبش «جماعت تبلیغی» با افراط‌گرایی و تروریسم بسیار مورد بحث است هر چند که عده‌ای از متخصصان این گروه را صلح‌آمیز و غیرسیاسی می‌دانند.

این روزنامه در پایان نیز اسامی تعدادی از کسانی که در عملیات‌های تروریستی شرکت داشته را عنوان و بیان کرد که این تروریست‌ها با جماعت تبلیغی در ارتباط بوده‌اند.

جنبش «جماعت تبلیغی» یکی از جنبش‌های اسلام‌گرای معاصر است که در سال 1323 شمسی توسط فردی به نام «محمد الیاس» در منطقه‌ای به نام «میوات» در نزدیکی دهلی هند تأسیس شد و به تدریج به سراسر هند و بعدها به شبه‌قاره و دیگر کشورها گسترش یافت.

captcha