مجتهدی که برای وحدت مراجع تقلید از هیچ تلاشی دریغ نکرد
کد خبر: 3428210
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
به مناسبت سالروز وفات آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی؛

مجتهدی که برای وحدت مراجع تقلید از هیچ تلاشی دریغ نکرد

گروه حوزه‎های علمیه: امروز بنابر تقویم قمری، سالروز وفات آیت‌الله العظمی علی صافی گلپایگانی، برادر بزرگ آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی است؛ کسی که در کنار تلاش‌های علمی از هیچ تلاشی برای وحدت میان مراجع تقلید در دوره قبل از انقلاب فروگذار نکرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی علی صافی گلپایگانی در سال 1332 هجری قمری در گلپایگان پا به عرصه وجود گذاشت و کودکی و جوانی‌اش صرف دانش‌اندوزی شد. تا سن 18 سالگی نزد پدر و دایی بزرگوارشان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آخوند ملا ابوالقاسم قطب (ره) به تحصیل پرداخت، سپس برای ادامه تحصیل به قم هجرت و دروس سطح را در محضر مرحوم آیت‌الله آقا میرزا محمد همدانی تکمیل کرد.

درس خارج را نزد عالمان بلندآوازه عصر از جمله حضرت آیت‌الله حجت(ره) و حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) به پایان برد. هوش، ذکاوت و نیروی استدلال وی در جلسه درس حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) و تجلیل این استاد از شاگرد خود موجب شهرت این فقیه وارسته شد. آیت‌الله علی صافی گلپایگانی(ره) آثار ارزشمندی به نظم و نثر عربی و فارسی دارد.

شرح استدلالی بر عروة الوثقی، منتخب‌الاحکام، مناسک حج، در انتظار وصال، رساله عملیه توضیح المسائل فارسی، تقریرات اصول مرحوم حضرت آیت‌الله حجت به نام المحجة فی تقریرات الحجة، راز دل (دیوان اشعار در بیش از هزار صفحه)، الدلالة الی من له الولایة، تاریخ تحول فقه شیعه، اصول الفقه و تقریرات درس مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی از جمله آثار این عالم ربانی است.

مرحوم آیت‌الله حاج آقا علی صافی افزون بر کارهای تحقیقاتی، مطالعاتی و توجه عمیق به اهمیت تالیف و درس و بحث در زمینه‌های گوناگون، هرگز از حضور موثر در اجتماع و توجه به مسائل زمان غافل نماند؛ درس و بحث‌های اصولی و کلامی و فقهی او را به گونه‌ای سرگرم نساخت تا جامعه و مردم را رها کند و فقط به بحث های حوزوی بپردازد.

این مجتهد در زمان حکومت ستمشاهی با خطابه‌های رسا و صراحت لهجه که با همه وجودش آمیخته بود با شجاعت، پایمردی و استقامت در مسیر آزادی، اشاعه عدالت و انضباط اجتماعی، احیای حق، سرکوب کردن باطل و مبارزه با ایادی استعمار و استکبار گام برداشت و در این راه متحمل سختی‌ها، فشارها و تبعیدها شد.

از جمله کارهای آن مرجع بزرگ و شخصیت علمی در جریان به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران، پیوند و وحدت میان مراجع تقلید بود. وی این وحدت و یگانگی را وسیله نجات و موفقیت می‌دانست از این رو به مذاکرات زیادی در این مورد پرداخت. مرحوم آیت‌الله حاج آقا علی صافی در تحقیقات فقهی، ادبی و تاریخی صاحب نظر و با مشاهیر زبان و ادبیات فارسی و عربی و سخنوران این رشته از گذشته تا اکنون الفتی خاص داشت.

از جنبه های روحانی و خصوصیات اخلاقی این عالم بزرگ احساسات شورانگیز و جوش و خروشی است که در مجالست و مراودت با وی می توان یافت. آیت‌الله علی صافی سرانجام در نخستین ساعات روز 18 محرم، دهم دی‌ماه در 99 سالگی بر اثر کهولت سن در گلپایگان دار فانی را وداع گفت.

همان طور که در سطور بالا نگاشته شد یکی از تلاش های ایشان در این عرصه، وحدت میان مراجع تقلید در دوره انقلاب اسلامی بود ضرورتی که در همیشه تاریخ تشیع توجه و اهتمام به آن لازم است و امروز نیز که نظام ولایت فقیه بر کشور حاکم است این ضرورت دوچندان می‌نماید، اما با شکل و شمایلی متفاوت، امروز آنچه بیش از همه در عرصه فقاهت نیازمند وحدت است رسیدن به وحدتی نسبی در خروجی فتاوا درباره موضوعاتی است که بیشترین تماس با بدنه جامعه و بالاترین کاربرد را دارد و از جمله آنها اعلام ماه رمضان و عید فطر و مقولاتی از این دست است.

captcha