تقویت اهتمام دانشگاهیان و حوزویان به شعار سال؛ هدف جشنواره ملی بهار
کد خبر: 3458509
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
مهدی فیض اظهار کرد:

تقویت اهتمام دانشگاهیان و حوزویان به شعار سال؛ هدف جشنواره ملی بهار

گروه دانشگاه: رییس مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی با اشاره مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی بهار تا پایان آذرماه، افزود: هدف از برگزاری جشنواره ملی بهار تقویت اهتمام دانشگاهیان و حوزویان به شعار سال است.

مهدی فیض، رییس مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مشاور فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پیرامون برگزاری نهمین جشنواره ملی بهار اظهار کرد: جشنواره ملی بهار از سال ۱۳۸۶ در جهاد دانشگاه علوم پزشکی ایران شکل گرفته است که در طول این سال‌ها شکل گرفته و رشد یافته است. هدف کلی جشنواره پرداختن به شعار سال در محیط دانشگاهی است و به عبارتی تقویت اهتمام دانشگاهیان و حوزویان نسبت به اینکه در تحقق شعار سال وظائف خود را شناسایی کرده و در این زمینه اقدام نمایند. عقیده داریم که محیط دانشگاه یکی از محیط‌هایی است که در خصوص شعار سال باید حساس و دغدغه‌مند باشد و شعار سال‌‌ همان‌گونه که رهبری نیز فرموده‌اند اینگونه نیست که منحصر به یک سال باشد، بلکه به عنوان اولویت در آن سال مطرح می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دانشجویی در طول تحصیل با یکی از موضوعات جشنواره که در خصوص شعار سال است درگیر شده و مشارکت فعالی در این زمینه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود در محیط شغلی آینده‌اش نیز این دغدغه را پیش گرفته و نسبت به آن حساس و مسئولیت پذیر گردد؛ جامعه هدف جشنواره بهار دانشجویان، اساتید و طلاب حوزه علمیه‌اند و در ادوار گذشته جشنواره از بین هر سه گروه دانشجویان، طلاب و اساتید برگزیده داشته‌ایم.

بخش‌های جشنواره

فیض اظهار کرد: نهمین دوره جشنواره شامل 7 بخش است؛ بخش اول مسابقه کتاب‌خوانی است و به این منظور کتابی در ۵ گفتار: «گفتار اول: همدلی و همزبانی؛ چیستی، چرایی، ابعاد و مولفه‌ها، گفتار دوم: همدلی و همزبانی در منابع اسلامی، گفتار سوم: همدلی و همزبانی از دیدگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، گفتار چهارم: همدلی و همزبانی؛ موانع و چالش‌ها، و راهکارهای تقویت آن دو، گفتار پنجم: اعتماد سیاسی؛ همدلی و همزبانی» به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران تنظیم شده است و به بررسی موضوع همدلی و هم زبانی بین ملت و دولت به صورت شفاف و دقیق پرداخته است. دانشجویان می‌توانند به صورت حضوری و یا اینترنتی در این مسابقه شرکت کنند.
بخش دوم بخش پژوهشی است که علاقمندان می‌توانند مقالات علمی خود را به این جشنواره بفرستند و این بخش نیز شامل: «مقالات پژوهشی و سمینار علمی (ارائه مقالات بر‌تر)» می‌شود. بخش سوم، نقد تحلیلی و توصیفی است که دانشجویان و طلاب علاقمند می‌توانند یک متن نقد جدی نسبت به عملکردهایی که در درون کشور صورت می‌گیرد و اینکه این نقد‌ها تا چه اندازه با شعار سال سازگار و یا ناسازگار است، بنویسند و این بخش نیز شامل: «نقد عملکرد قوای سه‌گانه در نسبت با شعار سال، نقش و جایگاه مردم در تحقق شعار سال، نقد عملکرد نخبگان، رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی در نسبت با شعار سال، نقد فضای کنونی دانشگاه در نسبت با شعار سال» می‌باشد. بخش چهارم یا بخش هنری جشنواره نیز در قالب‌های: عکاسی، فیلم کوتاه، کلیپ، طراحی پوستر و کاریکاتور برگزار می‌شود و بخش ادبی در سه بخش: شعر (کلاسیک، نو، طنز)، متن طنز و کاریکلماتور طراحی شده است. بخش رسانه جشنواره نیز از بخش‌‎های: گفتگو، یادداشت، گزارش تحلیلی و گزارش تصویری تشکیل شده است و بخش هفتم که به نام بخش جنبی جشنواره نام گذاری شده است شامل: نشست‌های علمی تبیینی توسط واحد‌ها با حمایت و هدایت مرکز و کرسی آزاد‌اندیشی (مناظره) می‌شود.

%d8%aa%d9%82%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%87%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%88%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%b9%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%9b-%d9%87%d8%af%d9%81-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1
وی افزود: پس از سال‌ها که جشنواره بهار توسط جهاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، امسال نخستین سالی است که این جشنواره از سوی مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و‌‌ همان تیم با تجربه که ادوار گذشته جشنواره را برگزار کرده است در این مرکز مستقر است و امور جشنواره را پیش می‌برد. امیدواریم با تمرکز بیش‌تری که امسال روی جشنواره صورت گرفته است، شاهد استقبال کمی و کیفی بیشتری نسبت به ادوار گذشته جشنواره باشیم.
مشاور فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به استقبال هفت هزار نفر از دوره گذشته جشنواره، ابراز امیدواری کرد: امسال استقبال بیشتری از جشنواره در بخش‌های مختلف صورت بگیرد. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به نشانی‌های اینترنتی: www. baharfestival. ir و www. cc. ir در بخش کتاب‌خوانی جشنواره شرکت کنند و آثارشان را نیز از این طربق به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

تفاوت نهمین دوره جشنواره با ادوار گذشته
مهدی فیض در پاسخ به این پرسش که تفاوت نهمین دوره جشنواره بهار در مقایسه با ادوار گذشته در چیست گفت: تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته یکی در محتوای کتاب است که در این دوره در تعامل با یک انجمن علمی محتوای کتاب تالیف شده است و تفاوت دیگر اضافه شدن دو بخش نقد تحلیلی و توصیفی و بخش رسانه به جشنواره است.
وی در پایان یادآور شد: آیین اختتامیه جشنواره ملی بهار اسفندماه است و علاقمندان تا ۳۰ آذرماه مهلت دارند تا آثارشان را به این جشنواره ارسال نمایند.

captcha