به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه اربعین حسینی مراسم با شکوهی از سوی انجمن جعفریهای ترکیه و با همکاری اتحادیه علمای جعفری شب گذشته، هفتم آذرماه در سالن اجتماعات 12 هزار نفری «یحیی کمال بیاتلی»، در منطقه شیعهنشین هالکالی استانبول با حضور حجتالاسلام والمسلمین صلاحالدین اوزگوندوز از علمای برجسته ترکیه و رئیس انجمن شیعیان زینبیه، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمع کثیری از شیعیان و علویون و محبان اهل بیت(ع) برگزار شد.
ابوذر ابراهیمیترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به دعوت انجمن جعفریهای ترکیه در این مراسم شرکت کرده بود، در سخنانی با بیان اینکه اصلیترین هدف نهضت امام حسین(ع)، هدایت انسان و نجات بشر از جهالت و ضلالت بود، گفت: توجه به دنیا، انسان را به اوج غفلت رسانده است و تصور میکند که اگر سهم بیشتری از دنیا داشته باشد به همان میزان موفقتر است.
وی افزود: انسان تصور میکند که با افزوده شدن چیزی از بیرون به او، اندوه درونش نیز کاهش مییابد؛ در حالی که «بودن» غیر از «داشتن» است و امام حسین(ع) به جای آنکه داشته باشد، ترجیج داد که باشد. به جای آنکه دنیا و زینت دنیا را داشته باشد و به جای آنکه حیات بیاثر داشته باشد، ترجیح داد که مؤمن باشد، بنده خدا باشد و عبد صالح خداوند باشد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه امام حسین(ع) خود را از خویش جدا کرد و به خدا سپرد تا مردم را متوجه کند که در پس ظاهر دین، باطنی هم وجود دارد، تأکید کرد: قیام امام حسین(ع) اوج کرامت انسانی است. امام حسین(ع) در کربلا با گذشت از همه چیز فهماند که ظاهر دین، باطنی دارد و نباید از باطن دین غفلت کنیم. باطن دین هدایت بشر به سوی خداست.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: در قرآن کریم سه راه کوشش در راه خدا، ایمان به خدا و اطاعت عملی از اوامر خداوند برای هدایت ذکر شده است که در کربلا همه این سه راه اتفاق افتاد.
ابراهیمیترکمان در بخش دیگر سخنان خود نجات بشر از جهالت را از اهداف قیام امام حسین(ع) برشمرد و گفت: هنوز مدت زیادی از رحلت پیامبر اکرم(ص) نگذشته بود که انحرافات زیادی بین مردم بهوجود آمد و به یک جهالت همگانی تبدیل شد. امام حسین(ع) در آغاز نهضت خود نجات بشر از این جهالت را از اهداف مهم قیام خود نامید.
وی در ادامه تأکید کرد: درباره این جهالت، منظورم از جهل، جهل در برابر علم نیست؛ بلکه جهل در برابر عقل و شعور است. عقل همیشه بقا را بر فنا ترجیح میدهد؛ اما امام حسین(ع) و یارانش در کربلا، شهادت را ترجیح دادند. این نه از آن جهت بود که فنا را بر بقا ترجیح داده باشند؛ بلکه بقا را در شهادت دیدند. شهید شدند اما باقی ماندند؛ مانند نور که هم خودش روشن است و هم روشنی میبخشد، از آن زمان تا کنون شهادت امام حسین(ع)، هم درخشنده است و هم دل همه مؤمنان را نورانی کرده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فرهنگ اهل بیت(ع) را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت دانست و گفت: متأسفانه اگر چه دوران بتپرستی گذشته است و انسانها به خداپرستی روی آوردهاند؛ اما در جاهلیت مدرن امروز، انسانها، بتهای مختلفی را میپرستند بیآنکه ظاهر مخصوصی داشته باشد و نام بت را بر خود گرفته باشد. اگر در گذشته خدایان ساختگی از سنگ و چوب را پرستش میکردند؛ اما اکنون از سنگ و چوب، برای خود خدا نمیسازند بلکه خدایان موهوم ساخته خود را میپرستند. به همین دلیل میتوان گفت دوران چندخدایی نوین پدید آمده است که درصدد آن است تا راه انسان را از توحید و یکتاپرستی منحرف کند.
وی با ابراز تأسف درباره رواج چندخدایی نوین، عنوان کرد: تبعیت از خدایان موهوم تا جایی پیش رفته است که حتی از میان بردن همنوع را نیز به پای عمل به تکلیف دینی مینویسند.
ابراهیمیترکمان در پایان سخنان خود با اظهار اینکه خشونت و افراطگرایی در زمان ما از جنس همان کاری است که دشمنان امام حسین(ع) در کربلا انجام دادند، بیان کرد: پیرو اهل بیت(ع) باید پیرو صلح و مدارا وعقل باشد. امروز در اینجا جمع شدهایم تا بگوییم یا حسین، تو جان خود و خاندانت را در راه هدایت ما فدا کردی، ای کاش در کربلا بودیم و جانمان را در راه حمایت از تو فدا میکردیم.
شیعیان هیچگاه بهسوی افراطگرایی نرفتهاند
در ادامه این مراسم حجتالاسلام حسن کارابولوت، رئیس اتحادیه علمای جعفری در سخنانی با اشاره به جستوجوی حضرت هاجر برای یافتن آب برای فرزندش حضرت اسماعیل و تسلیم شدن ایشان به خواست خداوند به حادثه کربلا پرداخت و گفت: اگر امروز امام حسین(ع) و اهداف قیام آن حضرت به خوبی شناخته شود شاهد حوادث تروریستی نخواهیم شد.
وی سپس به مظلومیت پیروان اهل بیت(ع) در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: شیعیان همواره پیرو و رهرو مکتب اهل بیت(ع) بوده و هیچگاه بهسوی افراطگرایی نرفتهاند.
رئیس اتحادیه علمای جعفری با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در اشاعه فرهنگ عاشورا و نقش آن حضرت در زنده نگاهداشتن یاد و خاطره قربانیان کربلا، گفت: اقدامات آن حضرت در فاصله حادثه عاشورا تا اربعین شهدای کربلا موجب احیای اسلام راستین شد.
حجتالاسلام والمسلمین صلاحالدین اوزگوندوز، رئیس انجمن شیعیان زینبیه نیز در این مراسم در سخنانی ضمن آرزوی قبولی عزاداریهای شیعیان، گفت: اربعین چهلمین روز حادثه عاشوراست، جابر بن عبداله انصاری خود را با زحمت بسیار به مراسم چهلم شهدای کربلا رسانید و این موضوع یکی از امارههای وقوع این حادثه است و این موضوع در منابع اهل سنت نیز ذکر شده است.
وی در ادامه با اشاره به مسائل روز ترکیه و سیاستهای آمریکا در منطقه بر ضرورت حفظ اتحاد و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.