از آزادی و عقلانیت تا روحیه حماسی تبلور یافته در شیعه
کد خبر: 3459211
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
ضرورت شناخت مؤلفه‌های برتری اسلام اصیل؛

از آزادی و عقلانیت تا روحیه حماسی تبلور یافته در شیعه

گروه اندیشه: معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: آزادی، عقلانیت، جامعیت و روحیه حماسی مؤلفه‌های برتر دین اسلام است که در معرفی این آئین باید مدنظر قرار گیرد.

مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: اگر به دنبال دستیابی به هدف معرفی اسلام اصیل هستیم در وهله اول باید مؤلفه‌های برتری آن نسبت به اندیشه‌ها و مذاهب رقیب را به درستی بشناسیم.

وی اظهار کرد: در یک مصداقیکی از این مولفه‌های برتر بحث آزادی است، که به ویژه در تشیع جلوه خاصی داشته و به آزادی فکر و اندیشه افراد بها داده می‌شود و در قرآن نیز آیه«لا اکراه فی الدین» نیز این مسئله را تأیید کرده است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: ما در فرهنگ اصیل اسلام هیچ کجا نداریم که کسی را مجبور به اسلام کرده باشند، البته بحث بر سر اسلام واقعی است و نه گروه‌های افراطی که به نام دین عمل می‌کنند.

دین هیچگاه کسی را اجبار به مسلمانی نکرده/ آزادی؛ شاخصه مهم اسلام

شیدایی ادامه داد: حتی در فتوحات مسلمانان نیز شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به درستی مطرح می‌کنند که هیچ‌گاه اجباری مبنی بر مسلمان شدن مردم سرزمین‌های فتح شده وجود نداشته است.

وی افزود: اختصاصاً در مورد ایران نیز بسیاری از افراد صدها سال بعد از فتح ایران، اسلام آورند و هیچ‌گونه اجباری نبود و البته اگر مسلمان نمی‌شدند باید هزینه تأمین امنیت خویش را تحت عنوان جزیه می‌پرداختند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: مولفه دیگر برتری اسلام اصیل نسبت به ادیان، مذاهب و اندیشه‌های رقیب بحث عقلانیت آن است و کمتر دینی پیدا می‌شود که مردم را دعوت به اندیشیدن و تعقل کند.

عقلانیت؛ شاخصه بی‌رقیب اسلام

شیدایی بیان کرد: به عنوان مثال اگر از بزرگان مسیحیت بحث عقلانی اعتقاد به تثلیث که از جمله عقاید بنیادین آنان است بپرسیم تنها پاسخ خواهند داد که این مسائل امور پیچیده‌ای است در حالی که از منظر اسلام اصول اعتقادات را باید منطقی و عقلانی درک کرد.

وی ادامه داد: از منظر شیعه عقلی که به یاری ما می‌آید عقلی است متعادل که حد خود را می‌داند و نه مانند گروه‌هایی چون معتزله و اشاعره در این مسیر راه افراط و تفریط طی کنند یا پاسخی به سؤالات منطقی مردم ندهیم و یا آیات قرآن را به بهانه عقل‌گرایی بی حد و مرز تأویل کنیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: یکی دیگر از مؤلفه‌های برتری اسلام اصیل جامعیت آن است، وقتی سخن از جامعیت اسلام می‌زنیم یعنی این دین بین فرد و جامعه، دنیا و آخرت و عبادت و تلاش دنیوی جمع کرده و در واقع در آئین و مکتب ما تضادی بین این موارد نمی‌بینیم.

در اندیشه اسلام فرد و جامعه، دنیا و آخرت با یکدیگر قابل جمع است

شیدایی با اشاره به اینکه این جامعیت در عرصه‌های مختلف خود را نشان داده است، اظهار کرد: اتفاقا غرب با همین جامعیت اسلام مشکل دارد و بی‌شک اسلامی که این جامعیت را نداشته باشد برای کفار بی‌خطر است.

وی بیان کرد: از دیگر نکات قابل توجه در اسلام و مذهب شیعه بحث حاکمیت است و نگاه شیعه در این زمینه بسیار معقول و منطقی است و بیان می‌دارد که حاکمیت تنها از آن خداوند است و هیچ کس نمی‌تواند جز به اذن خدا بر انسان حکومت کند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس این عقیده تنها پیامبر(ص) و ائمه(ع) به وصیت حضرت رسول(ص) می‌تواند حاکم مسلمانان باشند و در زمان حاضر نیز که در عصر غیبیت به سر می‌بریم خود امام(ع) تکلیف را میشخص کرده است.

شیدایی گفت: چه نظری منطقی‌تر از این دیدگاه که رهبر جامعه باید فردی دین‌شناس، عادل، زمانه‌شناس و مدبر باشد و آیا غیر از این است که بی‌توجهی به این اصل موجب شده برخی از انقلاب‌هایی که در منطقه رخ داد به نتیجه مطلوب نرسد؟

روحیه حماسی و ظلم‌ستیزی، مؤلفه‌ای که در شیعه بسیار پررنگ است

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مؤلفه‌های برتری اسلام اصیل که در مذهب شیعه بسیار پررنگ است روحیهحماسه و شهادت بوده و شیعیان در طول تاریخ همواره نسبت به ظلم و بیداد قیام کرده‌اند و قیام سیدالشهدا(ع) همواره نماد این مبارزات بوده است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به فرموده شهید مطهری شاخصه شیعه حق‌گرایی است، یادآور شد: چقدر زشت است این مذهب که آزادی، عقلانیت، جامعیت، حاکمیت فرد عادل و شایسته مؤلفه‌های آن است را با کارهای زشتی چون قمه زنی معرفی کنیم.

captcha