استفاده از آسان‌ترین روش برای تعلیم قرآن/شوق قرآن‌آموز با سخت‌گیری به انزجار تبدیل نشود
کد خبر: 3459362
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

استفاده از آسان‌ترین روش برای تعلیم قرآن/شوق قرآن‌آموز با سخت‌گیری به انزجار تبدیل نشود

گروه اندیشه: قرآن جاذبه‌های لازم را برای تعلیم و تعلم با خود به همراه دارد؛ یعنی هر انسانی این رغبت را دارد که آن‌را کامل و درست فرا گیرد، پس بهترین شیوه تشویق معلم قرآن این است که چنین رغبتی را با سخت‌گیری از میان نبرد و آن‌را به تنفر و انزجار تبدیل نکند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خداوند متعال، پیامبراکرم(ص) را برای دریافت قرآن و تبلیغ و تعلیم آن، با آسان‌ترین روش‌ها و روان‌ترین شیوه‌ها آماده ساخت و در آیه هشت سوره اعلی د راین رابطه فرمود: «وَنُیَسِّرُکَ للیُسرَی».

علامه طباطبایی در جلد 20 تفسیر المیزان، صفحه 445 ذیل این آیه نوشته است: «یسری» (مونث أیسر به‌معنای آسان‌ترین) صفتی است که جانشین موصوف محذوف خود شده و به‌معنای آسان‌ترین راه است.تیسیر نیز به‌معنای تسهیل و سهولت آفرینی است.معنای آیه چنین است که تو را به‌گونه‌ای قرار می‌دهیم که همیشه آسان‌ترین راه‌ها را برای دعوت و تبلیغ اتخاذ کنی.
رسول خدا(ص) نیز با در نظر گرفتن وضعیت قرآن‌آموزان تا آن‌جا که ممکن بود در مسیر آموزش و ترویج قرآن را آسان کرد تا همه مردم با همه تفاوت‌ها و سلایق به سادگی بتوانند آن‌را بیاموزند و بخوانند و هرگز قرآن را امری سخت و دشوار و برخلاف فطرت خود نیابند.
از این‌رو آن حضرت همواره معلمان قرآن را سفارش می‌کردند که در آموزش قرآن به تسهیل و تیسیر، توجه جدی کنند، برای نمونه هنگامی‌که معاذبن جبل را به همراه یکی دیگر از معلمان قرآن به سرزمین یمن فرستادند به آن دو، سفارش اکید کردند که «آسان بگیرید و سخت‌گیر مباشید، بشارت دهنده باشید و تنفر ایجاد نکنید، اطاعت کنید و تخلف نورزید».
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: پیامبراکرم(ص) بعثت و رسالت همه پیامبران الهی را برپایه «تیسیر» اعلام فرموده است که «ما پیامبران بر آسان‌گیری برانگیخته شدیم نه بر سخت‌گیری و فرمود: «من متکلفین را دوست ندارم» و همین مضمون را در حدیث دیگری بدین صورت مطرح می‌کند که «ما پیامبران و اولیا، از تکلیف بیزاریم».
وی افزود: این تاکید پیامبرگرامی اسلام از آن روست که قرآن چون کلام خداست انگیزه‌ها و جاذبه‌های لازم را برای تعلیم و تعلم با خود به همراه دارد؛ یعنی هر انسانی این شوق و رغبت را دارد که آن‌را کامل و درست فرا گیرد، پس بهترین شیوه تشویق معلم قرآن و نظام آموزشی این است که چنین شوق و رغبتی را با سخت‌گیری از میان نبرد و آن‌را به تنفر و انزجار تبدیل نکند.
این مفسر قرآن‌کریم در رابطه با سیره پیامبراکرم(ص) در تلاوت قرآن، گفت: آن‌چه از سیره پیامبراکرم(ص) استفاده می‌شود، آن است که تلاوت قرآن یک عبادت مهم است، پیامبر(ص) قرآن را به‌صورت مرتب در نماز و غیر آن تلاوت می‌فرمود و به مسلمانان دستور تلاوت همیشگی قرآن را می‌داد؛ به‌طوری‌که در مسجد پیامبر(ص) حلقه‌های متعدد تلاوت قرآن برقرار بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی اضافه کرد: تلاوت پیامبراکرم(ص) همراه با آداب و ویزگی‌هایی بود که به‌عنوان اسوه حسنه برای همه درس‌آموز است.

captcha