نگرش آماری؛ مهمترین ضعف در حوزه قرآن/زمینه تقویت نخبگان قرآنی فراهم شود
کد خبر: 3462388
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸

نگرش آماری؛ مهمترین ضعف در حوزه قرآن/زمینه تقویت نخبگان قرآنی فراهم شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان، نگرش دستگاه‌های متولی در ساختار تربیت حافظان قرآن، نگرش آماری است، افزود: اگر آمار دستگاه‌های متولی قرآنی را با یکدیگر جمع کنیم می‌بینیم که آمار آن‌ها از جمعیت کشور بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی حافظان قرآن‌کریم، گفت: چالش‌هایی که در حال حاضر وجود دارد به بحث ساختار بیرونی و ساختار درونی برمی‌گردد.
وی با اشاره به این‌که حفظ قرآن‌کریم شروطی دارد که گاهاً به آن توجه نمی‌شود، ادامه داد: ساختار درونی به خود شخصی که می‌خواهد قرآن را حفظ کند، برمی‌گردد.
امیدیان تصریح کرد: اولین چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که گاهی اوقات کسانی‌که در عرصه حفظ قرآن‌کریم حضور پیدا می‌کنند، انگیزه‌هایی دارند که بعد از یک فرآیند زمانی پس از حضور در این عرصه فروکش می‌کند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی لرستان ادامه داد: برخی از افراد بعداز ورود به این عرصه به این دلیل که به اهمیت و ارزش قرآن توجه ندارند یا این‌که در رابطه با مسئولیت خودشان در رابطه با یادگیری و یادسپاری و هم به‌کارگیری و یاددهی معلوماتی که دارند، کوتاهی می‌کنند از این عرصه دور می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که بیشتر مشکلات درونی اجازه پیشرفت را به حافظان قرآن ما نمی‌دهد، عنوان کرد: نیت اصلی در کار حفظ باید یادسپاری و نگه‌داشتن محفوظات باشد، اما این افراد در مقابل یادگیری احساس مسئولیت نمی‌کنند و اگر هم یاد می‌گیرند، قدم‌های محکمی در راه کار حفظ برنمی‌دارند.
امیدیان ادامه داد: این افراد ممکن است در یادگیری موفق باشند اما در یادسپاری مشکل دارند، این درحالی است که زمانی یادسپاری و زمینه بروز و ظهور آن آشکار می‌شود که آن‌ها بتوانند محفوظات خود را به‌کار گرفته و به دیگران نیز آموزش دهد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان با اشاره به این‌که نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که خود حفظ قرآن یک اهمیت و ارزشی دارد که باید به آن توجه شود، تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد آثار و فوایدی است که خود حفظ قرآن می‌تواند داشته باشد، که در همه این‌ها هدف و انگیزه حفظ قرآن مؤثر است.
وی ادامه داد: بعد از ایجاد انگیزه و انتخاب درست هدف؛ خود شخص نیز باید در راستای حفظ قرآن برنامه‌ریزی داشته باشد و نیاز است که این برنامه‌ریزی از لحاظ زمانی‌، برنامه‌ای و ساختاری در حفظ قرآن کریم مؤثر است، اگر این‌ نکات در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار نگیرد؛ یقیناً در حفظ، تکرار محفوظات و یاددهی نیز تأثیر منفی دارد.
امیدیان با بیان این‌که نکته حائز اهمیت این است که حفظ با حضور استاد برگزار شود، عنوان کرد: هر فرد برای حفظ قرآن باید برنامه مدونی داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان ادامه داد: چالش‌های بیرونی که مشاهده می‌شود دستگاه‌های دولتی متولی این امر هستند.

نگرش دستگاه‌های متولی در ساختار تربیت حافظان قرآن، نگرش آماری است

وی تصریح کرد: نگرش دستگاه‌های متولی در ساختار تربیت حافظان قرآن، نگرش آماری است، نه نگرش تربیت حافظ و مأنوس با قرآن کریم، در این نگرش یک بستر فعالیتی را چند تا از تشکل‌های متولی به‌صورت چندجانبه مدیریت و آماری را که ارائه می‌دهند آمارهای 100 درصد مشابه است، یعنی نام یک شخص در چند دستگاه به‌عنوان حافظ قرآن برده می‌شود.
امیدیان ادامه داد: اگر آمار دستگاه‌های متولی قرآنی را با یکدیگر جمع کنیم می‌بینیم که آمار آن‌ها از جمعیت کشور بیشتر می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان تأکید کرد: نگرش ما در این عرصه نگرش تثبیت این جایگاه نیست، بلکه جهت ارائه آمار و ارقام و بردن آمپر فعالیت‌های قرآنی به سطح بالاست که نگرش غلطی است.
وی با اشاره به این‌که بودجه قرآنی فراوان است، تصریح کرد: گاهاً به‌علت بی‌تدبیری برخی‌از سازمان‌های مرتبط این بودجه‌ها مدیریت نمی‌شود و چون درست مدیریت نمی‌شود خروجی خوبی نیز ندارد.
امیدیان عنوان کرد: هرساله باید شاهد جهش چشم‌گیر نسبت به حضور و نمود افراد در مسابقات باشیم که متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد و افرادی‌که سال‌های گذشته در مسابقات شرکت کرده بودند در سال جدید نیز در مسابقات شرکت می‌کنند، این درحالی‌است که اگر حضور سازمان‌هایی که خودشان را متولی این امر می‌دانند مؤثر بود باید 10 حافظ ما به 20 حافظ تبدیل می‌شد نه این‌که همان 10 حافظ در همه مسابقات حضور پیدا کنند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان با اشاره به این‎که تعدد مسابقات یکی دیگر از چالش‌های عرصه حفظ قرآن کریم است، ادامه داد: حجم بالای مسابقات قرآن که در سطح استان و کشور برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که این تعدد مسابقات یکی دیگر از چالش‌هاست و متأسفانه حافظان قرآن را گرفتار این مسابقه و آن مسابقه کرده و به نوعی فضا را شرطی کرده‌اند.
وی عدم خودباوری حافظان قرآن‌کریم را یکی دیگر از چالش‌های این عرصه دانست و افزود: دستگاه‌های متولی امر نیز به جای مدیریت این مسئله، حافظان قرآن و کسانی‌که به این عرصه پا می‌گذارند را خواسته یا ناخواسته از حوزه قرآن دور می‌کنند.
امیدیان افزود: این درحالی است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: گرامی‌ترین افراد نزد ما بعد از انبیا و اولیاء حافظان قرآن کریم هستند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان ادامه داد: اگر به سخن حضرت علی(ع) که فرمود: «اولاً قرآن را تلاوت کنید، و آن‌را به‌خاطر بسپارید زیرا خداوند دلی را که قرآن در خود دارد عذاب نمی‌کند» توجه کنیم، چالش‌های درونی و بیرونی حفظ قرآن حل می‌شود، چراکه این منش حفظ قرآن است.
وی تصریح کرد: وقتی قرآن در وجود شخص رسوخ پیدا کرد، یقیناً اثرات مثبت فراوانی در زندگی روزمره آن‌ها دارد و بهاری در دل به‌وجود می‌آورد که برون‌رفت از آن خیلی سخت است.

ضرورت توجه به تدبر در قرآن

امیدیان عنوان کرد: بیشتر متولیان امر در حوزه ساختار دولتی ورود پیدا کردند و به‌ این دلیل که فکر می‌کنند دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه تریبت حافظ قرآن را می‌خواهند اجرا کنند در این حوزه ورود پیدا کردند، متأسفانه باعث شده است که افراد نسبت به حقایق نورانی که می‌تواند آن‌هارا در تدبر در قرآن به‌صورت ویژه وارد کند، فاصله بگیرند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان ادامه داد: تنها راه‌حلی که می‌شود یک مقدار افراد را به‌سمت حفظ قرآن سوق داد این است که سازمان‌های متولی دست ‌از آماردهی و آماربخشی به کارشان بردارند، که حافظان قرآنی که وجود دارند تقویت شوند.
وی تأکید کرد: دستگاه‌های متولی اگر واقعاً در این فضا دغدغه دارند و می‌خواهند آنچه که مدنظرشان است به منصه ظهور برسانند، باید امکانات و وسایل پیشرفت این افراد را نیز فراهم کنند، نه این‌که با برگزاری مسابقات و جشنواره‌های آنچنانی فضا را برای حضور افراد ایجاد کنند تا بخش آماردهی را بالا ببرند.
امیدیان افزود: اگر یک دستگاهی بخش آموزش را جدی بگیرد و بخشی دیگر بعداز آموزش ورود پیدا کنند، زمینه رشد حافظان قرآن فراهم می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان با اشاره به این‌که ما مخالف مسابقات نیستیم، افزود: مسابقه‌ای ارزش دارد که آموزش پشتوانه آن باشد و ترویج قرآن نیز زمانی ارزش دارد که پشتوانه آن آموزش باشد، چراکه اگر حافظ قرآنی آموزش ندیده باشد و در جایگاه یادگیری قرار نگرفته باشد نمی‌تواند به یادسپاری و یاددهی منجر شود.
وی تأکید کرد: آنچه در بستر مسابقات مهم است این است که هر دستگاهی که مدعی این امر است باید تمام امکانات پیشرفت را برای فرد فراهم کند، که امکانات نیز فراهم کردن زمینه و بستر آموزش برای این افراد است.

captcha