آگاهی از روانشناسی اسلامی برای روحانیون لازم است/اهمیت نماز در کنترل قوای نفسانی
کد خبر: 3463069
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
دیانت:

آگاهی از روانشناسی اسلامی برای روحانیون لازم است/اهمیت نماز در کنترل قوای نفسانی

گروه اجتماعی: عضو هیأت علمی مرکز تخصصی نماز گفت: آگاهی از روانشناسی اسلامی برای روحانیون لازم است زیرا مسجد مکانی برای حضور تمام اقشار جامعه با سلایق و ویژگی‌های شخصیتی مختلف است که این امر می‌طلبد روحانی مخاطب‌شناس باشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا دیانت، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی نماز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به شرایط روحانیون برای دعوت به نماز گفت: آگاهی از روانشناسی اسلامی برای روحانیون لازم است زیرا مسجد مکانی برای حضور کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال است که هر کدام ویژگی شخصیتی و سلایق خاصی دارند پس ائمه جماعت باید مخاطب‌شناس باشد.

لزوم توجه بیشتر به روانشناسی کودک

وی با بیان اینکه درباره روانشناسی کودکان خیلی کم کار کرده‌ایم افزود: روانشناسی کودک بسیار ضروری است اما به ندرت کتابی در این زمینه نوشته شده در حالی که ائمه(ع) درباره شیوه رفتار با کودک نکات بسیاری داشته‌اند، همچنین طلاب باید علم خود را از طریق مطالعه تفسیر تاریخ و احکام افزایش دهند، طرح سؤال در ذهن افراد برای مطالعه ایجاد انگیزه می‌کند به ویژه اینکه این سؤال مربوط به دغدغه‌های افراد باشد.

حجت‌الاسلام دیانت ادامه داد: روحانیون و ائمه جماعات برای فعالیت‌های تربیتی مانند نماز و حجاب در مدارس ابتدا باید سیره معصومین(ع) را مطالعه کنند زیرا اهل‌بیت(ع) ازبهترین ابزارها و شیوه‌های آموزشی استفاده می‌کردند، برای شناخت افراد در سنین مختلف باید به ویژگی‌ها، نیازها، آرزوها، دغدغه‌ها و آسیب‌های آنها توجه کرد.

بیان روزانه مسائل نماز

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی نماز تاکید کرد: برای مردم باید هر روز یک مسئله به صورت موضوعی با استفاده از ابزار صحیح بیان شود مانند بیان مسائل وضو برای بیماران بستری در بیمارستان یا وضو گرفتن صحیح در جمع دانش‌آموزان  حاضرین در نماز جماعت، متأسفانه همچنان وضوی بعضی مردم اشکال دارد یا درصدی از نمازگزران که در رکعت دوم وارد مسجد می‌شوند نماز را فرادا می‌خوانند.

وی نمازجماعت را دارای چهار عنصر نماز، امام، جماعت و مأموم دانست و گفت: 35 هزار روایت درباره نماز وجود دارد، 25آیه درباره نمازدر ادیان گذشته وهفت آیه با موضوع نماز در خانواده در قرآن کریم آمده است، شروع آموزش نماز به فرزندان در خانواده از سن سه سالگی است، درواقع نماز خواندن باید سال‌ها قبل از بلوغ آغاز شود و این کار هم بر عهده والدین است تا فرزندان خود را با نماز آشنا کنند.

توصیف قرآن از نمازگزاران

حجت‌الاسلام دیانت با اشاره به اینکه  قرآن نمازگزاران را بندگانی به دوراز بی‌صبری و حرص معرفی می‌کند اظهار داشت: بیشتر پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها به علت حرص و بی‌صبری است زیرا حرص، شهوت‌رانی و بی‌صبری عصبانیت وخشم به دنبال داردو همچنین آمار بالای طلاق ناشی همین دو ویژگی است که با توجه و تمرکز در امر نماز می‌توان آنها را کنترل کرد.

وی گفت: جوانان به اسرار نماز علاقه‌مند هستند و در روایات بیشتر به آثار نماز پرداخته‌ شده است، اما اسرار نماز با زبانی روان و تاثیرگذار باید برای جوانان بیان کرد زیرا بهترین راه جذب آنها به نماز همین بیان ساده است، همچنین اخلاق روحانی در جذب جوانان به نماز بسیار مهم است، یکی از دلایلی که مردم به خدا ایمان آوردند اخلاق خوش رسول خدا(ص) بود و بیشتر اختلافات خانوادگی، عقده‌های جوانان و طلاق به بی‌اخلاقی و نبود محبت در خانواده وابسته است

صحیح‌خوانی ائمه جماعات و جذب جوانان به نماز

عضوهیأت علمی مرکز تخصصی نماز با اشاره به اینکه یکی از اشکالات وارده توسط مردم به ائمه جماعات، قرائت نماز است افزود: صحیح خوانی بر امام جماعت واجب و فصیح خوانی مستحب است، اگر امام جماعتی نماز را با صدای خوش و صوت زیبا قرائت کند و در رکعت‌های نماز از سوره‌های مختلفی استفاده کند مردم به خصوص جوانان نسبت به اقامه نماز جماعت علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام دیانت در پایان با اشاره به اینکه قرآن به کیفیت وکمیت نماز اهمیت می‌دهد و دریک جای قرآن ازمسلمانان خواسته محافظ نماز باشند خاطرنشان کرد: اگر کسی نمازش برای خدا باشد، زندگی‌اش نیز برای خدا می‌شود، در هیچ روایت و آیه‌ای اقامه‌ کنندگان نماز مذمت نشده‌اند زیرا این افراد از معصیت به دور خواهند بود.

captcha