هنر تلاوت قرآن تقویت شود/ داوران مسابقات آگاه و مطلع باشند
کد خبر: 3463113
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
موسوی‌ بلده:

هنر تلاوت قرآن تقویت شود/ داوران مسابقات آگاه و مطلع باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت علوم قرآنی با تأکید بر اینکه داوران مسابقات قرآنی باید قوی، آگاه و مطلع باشند، بر لزوم تقویت هنر تلاوت از سوی دانش‌آموزان تأکید کرد.

سیدمحسن موسوی‌ بلده، استاد و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به حضور در دوره تربیت داوری تجوید قرآن که از سوی آموزش و پرورش استان خوزستان در یک ماه اخیر برگزار شده بود، اظهار کرد: این دوره با توجه به برنامه مشابه سازمان دارالقرآن کشور که در تهران برگزار شده بود در استان خوزستان و بر اساس همان رویه در قالب تربیت داوری تجوید قرآن و با هدف تأمین داوران قرآنی استان خوزستان اجرا شد.

موسوی بلده با بیان اینکه در دوره که به صورت تکمیلی و در دو وقت زمانی برگزار شده، شاهد پیشرفت شرکت‌کنندگان بودیم، گفت: شرکت کنندگان از بین کسانی بودند که اطلاعات و زمینه لازم را در زمینه قرائت داشته اند. همچنین معلمانی هستند که گزینش شده بودند؛ گزینش نیز به صورت آزمون کتبی و اطلاعات تجربه‌ای صورت گرفت. در طی دوره نیز به شکل تئوری دوره‌های کارورزی و کارگاهی داوری اجرایی شد.

این پیشکسوت علوم قرآنی افزود: در نوبت اول دوره که در شهرستان دزفول برگزار شد بیش از 40 نفر به صورت کارگاهی و کارورزی حضور داشتند. در پایان دوره نیز آزمونی (به صورت کتبی و کارگاهی) با حضور شرکت کنندگان برگزار شد که در دوره تکمیلی شهرستان خرمشهر که هفته گذشته برگزار شد بیش از 25 نفر حضور یافتند.

وی در ادامه با بیان اینکه انس مردم با قرآن به خصوص دانش‌آموزان و نوجوانان یکی از اهدافی است که مدنظر بوده است، گفت: تحقق این امر خوب و عالی است و هر اقدامی که به منظور برقراری ارتباط مردم با قرآن صورت گیرد باید تقویت شود.

موسوی بلده تصریح کرد: یکی از اقدامات این بوده که حضور مردم در جلسات قرآنی دلخواه باشد. تلاوت قرآن نیز به صورت هنر به مخاطب القا شود. هنر تلاوت قرآن نیز تقویت شود و دانش‌آموزان با دلخواه خود در این جلسات حضور پیدا کنند.

این استاد و پیشکسوت قرآنی ادامه داد: همچنین برگزاری مسابقات قرآنی ویژه دانش‌آموزان نیز در این مسیر می‌تواند باعث جذابیت‌هایی شود که اگر این گونه شود بسیاری از جذابیت‌های نامناسب و وسوسه‌ها از دانش‌آموزان دور می‌شود.

وی تصریح کرد: باید این نکته را در نظر بگیریم که تلاوت قرآن هم هنر است و هم عبادت که باید به آن توجه شود.

موسوی بلده با اشاره به اینکه داوری در زمینه برگزاری مسابقات از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: این مهم باید تقویت شود. داورانی در مسابقات حضور داشته باشند که قوی، آگاه و مطلع باشند. داوران در حدی باشند که لیاقت و قدرت داوری را داشته باشند. دیگر اینکه به نحوه اجرا و تجوید قرآن آگاه باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه تربیت داوران با علم و آگاه و حضورشان در این دوره‌ها مدنظر بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه انسجام و استقبال قابل توجهی در برگزاری این دوره از سوی مسئولان و همچنین شرکت‌کنندگان خوزستانی با یکدیگر صورت گرفت.

موسوی بلده تصریح کرد: استان خوزستان اولین استانی است که اقدام به برگزاری این دوره تربیتی کرده و می‌توان گفت که خوب عمل کرده است. مردم مشتاق و علاقمندی دارد که زبان عرب و نزدیکی به تجوید و حسن ادا مردم استان نیز در این امر بی‌تأثیر نبوده است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه برگزاری این دوره آموزشی در استان خوزستان با موفقیت همراه بوده، امیدواریم استان‌های دیگر نیز نسبت به برگزاری چنین دوره‌های آموزشی و تربیتی داوران اقدام کنند.

captcha