«رحیم»؛ صفت مشترک خداوند و پیامبر(ص) در قرآن
کد خبر: 3463564
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷

«رحیم»؛ صفت مشترک خداوند و پیامبر(ص) در قرآن

گروه بین‌الملل: رئیس کالج اسلامی لندن گفت: در قرآن کریم صفت «رحیم» در ۱۲۶ مورد به‌کار رفته است که ۱۲۵ مورد آن در توصیف خداوند و یک مورد آن در توصیف پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم جشن میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) روز سه‌شنبه، هشتم دی‌ماه با حضور جمعی از مسلمانان و شیعیان در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی جهانگیر، رئیس کالج اسلامی لندن در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: در قرآن کریم صفت «رحیم» در 126 مورد به‌کار رفته است که 125 مورد آن در توصیف خداوند و یک مورد آن در توصیف پیامبر(ص) است. رحیم فقط در معنای مهربانی نبوده و دارای معنای گسترده‌تری همچون بخشندگی بدون چشم‌داشت است. رحمت مثل تابش خورشید است که بر همه بدون استثناء می‌تابد.

وی خوش‌رویی و خوش‌اخلاقی را از بارزترین ویژگی‌های پیامبر(ص) دانست و افزود: آن‌طور که می‌توان از قرآن آموخت، خلق‌و‌خوی نرم و مهربان پیامبر(ص) یکی از مهم‌ترین عوامل در پذیرش گسترده اسلام در جهان بوده است. به فرموده قرآن کریم اگر آن حضرت شدیدالقلب بود مردم از دور ایشان پراکنده می‌شدند.

رئیس کالج اسلامی لندن در ادامه سخنان خود تعیین هفته وحدت همزمان با میلاد پیامبر(ص) را به‌عنوان یکی از بهترین ابتکارات دانست و گفت: نام‌گذاری این هفته نه فقط به‌دلیل اختلاف چند روزه شیعه و سنی در روز میلاد پیامبر(ص) است بلکه بیشتر به دلیل آن است که مأموریت همه پیامبران ایجاد وحدت بوده است، بنابراین برای نام‌گذاری روزی به‌عنوان روز وحدت هیچ زمانی شایسته‌تر از روز میلاد پیامبران الهی نیست.

وی ضمن ابراز خرسندی از همزمانی میلاد حضرت محمد(ص) و حضرت عیسی(ع)، اظهار کرد: شایسته است که امسال نه فقط از وحدت شیعه و سنی، بلکه از وحدت بین همه خداپرستان و دین‌داران سخن بگوییم.

جهانگیر عنوان کرد: پیامبران آمده‌اند تا اختلافات بین امت‌ها را حل و فصل کنند؛ آنها آمده‌اند تا ظهور کلمه توحید در تجلی بیرونی و اجتماعی آن یعنی وحدت را جامه تحقق بپوشانند.

وی با بیان اینکه وحدت به معنی نفی تنوع و تکثر در بین مسلمانان نیست، افزود: تنوع و تکثر به‌ویژه تنوع آراء در بین علما و مفاخر جهان اسلام در طول تاریخ همواره از عوامل بالندگی تمدن اسلامی بوده است؛ اما باید توجه داشت که این تنوع و تکثر همواره بر پایه اشتراک در اصول محکم اولیه بوده است، اصولی که از دست رفتن آنها موجب تفرقه می‌شود.

رئیس کالج اسلامی لندن از پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان منادی راستین وحدت یاد کرد و گفت: پیامبر(ص) در حالی وارد مدینه شد که دو قبیله اوس و خزرج در حال جنگ و اختلاف بودند؛ آن حضرت نفرمود که باید این دو قبیله منحل شوند، بلکه با حفظ هویت‌شان آنها را با هم و بر سر اصول اساسی متحد کرد.

وی در توصیف صفت «حنیف» که در قرآن در خصوص حضرت ابراهیم(ع) بیان شده است، اظهار کرد: بر اساس نظر واژه‌شناسان زبان عربی و مفسران، حنیف به معنای کسی است که تمایل به حد وسط داشته و از افراط و تفریط پرهیز می‌کند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که دین حنیف حضرت ابراهیم(ع) دین اعتدال و اعتقاد به عقاید فطری است.

حجت‌الاسلام جهانگیر با اشاره به آیاتی، رسالت همه پیامبران را ایجاد وحدت دانست و افزود: بر اساس آیات قرآن، اهل دوزخ حتی در داخل جهنم نیز با یکدیگر در حال اختلاف و دشمنی هستند حال آنکه مؤمنان در حالی وارد بهشت می‌شوند که در قلب‌شان آثاری از کینه، حسد و دشمنی نیست.

captcha