شهادت آیت‌الله النمر اعلان جنگ با همه مخالفان رژیم آل‌سعود است
کد خبر: 3463932
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

شهادت آیت‌الله النمر اعلان جنگ با همه مخالفان رژیم آل‌سعود است

گروه بین‌الملل: علی‌اکبر ضیائی گفت: شهادت آیت‌الله شیخ باقر النمر به منزله اعلان جنگ آل سعود با همه مخالفان و چراغ سبزی به طرفداران افراط‌گرایان و جریان‌های تکفیری برای وارد شدن به فاز شیعه‌کشی پس از مرحله شیعه‌هراسی است.

علی‌اکبر ضیائی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر به عموم مسلمانان جهان، به‌ویژه شیعیان مظلوم عربستان و خانواده این شهید مجتهد، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند «فَوقَ کُلِّ ذی بِرّ بِرٌّ حَتَّی یُقتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ؛ هیچ فضیلتی بالاتر از شهادت در راه خدا نیست». شهادت شیخ نمر بیانگر درماندگی و ناتوانی رژیم آل سعود در حکومت و سازماندهی نابسامانی‌های ناشی از درگیری در جبهه‌های مختلف یمن، عراق و سوریه است.

وی با بیان اینکه شهادت شیخ نمر در عربستان پرده از ائتلاف این رژیم برای مبارزه با ترویسم برداشت، افزود: مبارزه با تروریسم بر اساس قاموس عربستان حذف فیزیکی مدافعان حقوق انسانی و مخالفان سیاسی آل سعود است. محاکمه آیت‌الله نمر در دادگاه ظالمانه عربستان با هیچ یک از قوانین بین‌المللی حقوقی سازگار نبود؛ شهادت این مبارز سیاسی به منزله اعلان جنگ با همه مخالفان رژیم آل سعود و چراغ سبزی به طرفداران افراط‌گرایان و جریان‌های تکفیری برای وارد شدن به فاز شیعه‌کشی پس از مرحله شیعه‌هراسی است.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی با اشاره به اقدام رژیم آل سعود نسبت به اعدام آیت‌الله النمر، گفت: ائتلاف عربستان برای مبارزه با تروریسم این گمانه را در میان مدافعان تکفیری رژیم عربستان تقویت کرد که پشتوانه‌های مالی و سیاسی گروه‌های تکفیری تضعیف خواهد شد، اما عربستان با اعدام آیت‌الله نمر پیام دلگرم‌کننده‌ای را برای جریان‌های تکفیری ارسال کرد و بر مواضع فرقه‌گرایانه و تکفیری خود صحه گذاشت.

ضیائی با بیان اینکه این رژیم با اقدام مذکور سعی کرد تا خود را هم‌پیمان گروه‌های تکفیری در سراسر جهان نشان دهد، ادامه داد: هم‌زمانی به شهادت رساندن شیخ زکزاکی در نیجریه با اجرای حکم آیت‌الله نمر بیانگر نوعی سازماندهی بین‌المللی جریان تکفیری برای ورود به فاز خشونت‌های فرقه‌گرایانه در سراسر دنیا است.

وی اظهار کرد: اشتباه محاسباتی عربستان در اعدام آیت‌الله نمر این بوده است که این مجتهد شیعی، شخصیتی سیاسی با وجهه مثبت بین‌المللی بوده و هیچ‌گونه جرمی جز انتقاد به عملکرد رژیم آل سعود در تضییع حقوق اقلیت‌های دینی مختلف از مذاهب گوناگون شیعی، اسماعیلی، زیدی، مالکی، حنفی و طریقت‌های مختلف در سرزمین حجاز نداشته و تنها به جرم اعتقادی و سیاسی محکوم به اعدام شده است و این سرآغازی برای مبارزه همه آزادی‌خواهان در سراسر جهان و از جمله جوانان عربستان است که با ماهیت نظام خود بهتر آشنا شوند و برای آینده سیاسی کشور حجاز تصمیم بگیرند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی گفت: اشتباه عربستان در این اعدام سیاسی در نادیده انگاشتن افکار عمومی مردم عربستان و به‌ویژه نسل جوان است که به دنبال نظامی مردم‌سالار با ویژگی‌ها و خصوصیات یک نظام اسلامی مبتنی بر آرای عمومی مردم هستند و این گونه اقدامات حذفی در صحنه سیاسی عربستان زمینه را برای مخالفت‌های مدنی اقشار مختلف این کشور فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: نه تنها شیعیان و اقلیت‌های دینی از این اقدام عربستان عصبانی هستند، بلکه آزادی‌خواهان جوان عربستان نیز با چالشی بزرگ مواجه شده‌اند؛ این اعدام نشان داد که رژیم عربستان در برابر خواسته‌های مردمی و اجتماعی تنها به سلاح زور، فشار و اعدام پناه می‌برد.

ضیائی در پایان یادآور شد: تجارب تاریخی نظام‌های خودکامه جهان نشان داده است که بهره‌گیری از حذف فیزیکی برای مخالفان سیاسی آخرین مرحله آن نظام برای ورود به تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی است.

مطالب مرتبط
captcha