نظرسنجی‌ یک عامل مؤثر در توسعه کشور محسوب می‌شود
کد خبر: 3465352
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی:

نظرسنجی‌ یک عامل مؤثر در توسعه کشور محسوب می‌شود

گروه اجتماعی: آقاسی با بیان این‌که نظرسنجی فقط مربوط به ایام خاص نیست، گفت: نظرسنجی‌ها به‌طور جدی می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور تأثیر داشته باشد، تنها عامل پیشرفت و توسعه کشور نظرسنجی نیست اما یک عامل بسیار مؤثر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور، چهارشنبه، 16 دی‌ماه در جلسه هم‌اندیشی فعالان فرهنگی و اجتماعی استان لرستان که در استانداری برگزار شد، گفت: اگر نظرسنجی با استاندارد و با صحت و دقت در گردآوری اطلاعات انجام شود می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: نظرسنجی فقط مربوط به ایام خاص مانند ایام انتخابات و مربوط به یک رسانه خاص نیست و برای انجام نظرسنجی روش‌های مختلفی وجود دارد.
آقاسی با اشاره به این‌که ما به دو وجه می‌توانیم به مردم‌سالاری دینی نگاه کنیم، اظهارکرد: یکی مردم سالاری وکالتی است، یعنی ما در یک دوره چهار ساله یک رئیس جمهور و یک نماینده مجلس را انتخاب می‎کنیم و در دوره انتخابات هم ما با او کار داریم هم او با ما کار دارد، وجه دیگر مردم‌سالاری مشارکتی است، یعنی در تمام لحظاتی که آن نماینده ما در هر منصبی که قرار می‌گیرد با همه مردم ما ارتباط برقرار می‌کند.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که یک رئیس جمهور و یک نماینده مجلس نمی‌تواند با تمام مردم مخاطب خودش ارتباط داشته باشد، اینجاست که جایگاه و نقش نظرسنجی اهمیت پیدا می‌کند.
وی افزود: زمانی‌که نگرش مردم به‌طور مستمر، پیاپی و مرتب استخراج شود و افکار عمومی نمایان شود آن زمان کسی‌که انتخاب می‎شود می‌تواند به‌راحتی با همه مردم مشارکت داشته باشد.
آقاسی ادامه داد: این چیزی است که انقلاب اسلامی از آغاز حرکتش در نظر داشته که به آن برسد و یکی از ابزارهای رسیدن به آن نظرسنجی است، نظرسنجی‌ها به‌طور جدی می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور تأثیر داشته باشد، تنها عامل پیشرفت و توسعه کشور نظرسنجی نیست اما یک عامل بسیار مؤثر است.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: در تمام کشورهایی که توسعه را محور حرکت خود قرار داده‌اند، علم دارای اهمیت بوده است، علم کره مریخ را روی زمین نمی‌آورد و ما را نیز به کره مریخ نمی‌برد، کاری که می‌کند فهم مسئله را انجام داده و کمک می‌کند که راه‌حل آن به‌دست آید.
وی عنوان کرد: نظرسنجی علم را از حالت تخته‌سیاهی شدن نجات می‌دهد، یعنی این‌که ما صرفاً جایی بریم که علم تدریس می‌شود و عده‌ای آموزش می‌بینند برای این‌که خودشان بتوانند این علم را به دیگران تدریس کنند، که در یک کلاف تودرتو تحصیل تدریس، تدریس تحصیل گرفتار شده‌اند، نظر سنجی چون به بطن و متن مشکلات مردم رجوع می‌‎کند و تلاش می‌کند واقعیات جامعه را آن‌طور که هست نشان دهد یک علم حلال مسئله و معطوف به حل مسئله است.
آقاسی با اشاره به این‌که ایسپا از ابتدای دولت تدبیر و امید که تعامل خوبی با مفهوم نظرسنجی و داده‌های آن داشتند، با دستگاه‌های مختلف کشور تعامل خوبی داشتیم، عنوان کرد: ازجمله طرح خیلی بزرگی به طور ملی در فروردین 93 با موضوع «نگرش مردم به آسیب‌های اجتماعی» را انجام دادیم، همچنین، سنجش «سرمایه‌های اجتماعی» کل کشور را داشتیم.
رئیس مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: در این خلال کارهای متعددی مانند «دلایل استرس مردم ایران» را انجام داده‌ایم، اکثر کارهای ما ملی بود و صرفاً پایتخت را مورد بررسی قرار ندادیم.
وی افزود: در نظر داریم «فرهنگ سیاسی مردم ایران» را بررسی کنیم، تا این لحظه 5 طرح نظرسنجی در تهران و کشور پیرامون انتخابات پیش‌رو انجام داده‌ایم، شامل آگاهی مردم از زمان انتخابات، میزان مشارکت، نوع نگرش مردم نسبت به جناح‌های سیاسی کشور و درصد مشارکت آن‌ها بوده است.
آقاسی با اشاره به این‌که در این آمار نمی‌توانیم بگوییم نتیجه انتخابات پیش‌رو چه است صرفاً از وضعیت موجود خبر می‌دهد، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم برای شکل‌گیری گفتمان نظرسنجی در کشور چهار عنصر مردم، مسئولان، نخبگان و اصحاب رسانه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
captcha