آثار نماز را مختص دنیای اخروی ندانیم/ نیت آگاهانه؛ شرط اول نماز مطلوب
کد خبر: 3465394
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
منیری:

آثار نماز را مختص دنیای اخروی ندانیم/ نیت آگاهانه؛ شرط اول نماز مطلوب

گروه فعالیت‌های قرآنی : معاون مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز گفت: متأسفانه از بزرگترین مشکلات جامعه ما این است که نتایج کارها را به دنیای اخروی واگذار می‌کنیم و این توانایی را نداریم که آثار نماز را برای دانش‌آموزان در همین دنیا بیان کنیم زیرا متأسفانه خودمان از این آثار غافل هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی منیری، معاون مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز کشور امروز، 16 دی‌ماه در کارگاه «آشنایی با یاوران نماز» که در قالب دوازدهمین دوره آموزشی طرح مبین در خمین درحال برگزاری است گفت: شناخت مردم نسبت به نماز باید بیشتر شود زیرا هنوز عده‌ای نمی‌دانند نماز مطلوب مورد نظر قرآن و مکتب اسلام چه نمازی است.

یاور نماز مروج نماز مطلوب در جامعه است

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان نمازخوان در سطوح بالاتر تحصیلی نسبت سطوح پایین‌تر کمتر است افزود: یاور نماز کسی است که علاوه بر آنکه می‌کوشد نمازش را آنگونه که مطلوب قرآن و رسول خدا(ص) است به جا آورد به اندازه توانایی خود در راه اقامه نماز در جامعه نیز همت می‌کند.

منیری نیت خالصانه و آگاهانه را شرط اول نماز مطلوب در فرهنگ دینی دانست و ادامه داد: مانع فحشا و منکر بودن، دائمی بودن، خشوع، متوجه خانواده، فقرا و نیازمندان و مسائل اقتصادی جامعه بودن، به دور از سهل‌انگاری و ریاکاری، به جماعت برگزار کردن، اولویت اول بودن، آرامش بخشی از شروط دیگر نماز مطلوب است و پیامبر(ص) علاوه بر این شروط، اقامه نماز در مسجد را نیز تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آرامش، گمشده امروز بشریت است تصریح کرد: آرامش حاصل از توکل بر خدا باعث سلامتی می‌شود و حتی برخی ازمتخصصان تجربی سعی دارند برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج از راهکار نماز به خصوص نماز صبح و آرامشی که از این طریق به دست می‌آید بهره ببرند.

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز گفت: کسانی که می‌خواهند خانواده خود را دعوت به نمازکنند باید صبور باشند، باید با بیان احادیث و روایات و آیات و گفت‌وگو آنها را به نماز خواندن دعوت کرد و به تأکید قرآن در سوره آل‌عمران نماز جماعت مختص زن یا مرد نیست بلکه برای همه است.

کم‌توجهی جوانان به نماز ریشه در رفتار بزرگ‌ترها دارد

وی با اشاره به اهمیت اقامه نماز اظهار داشت: اگر جوانان جامعه‌ای به نماز اول وقت اهمیت نمی‌دهند باید این اشکال را در رفتار بزرگترها جست‌وجو کرد، در بعد فردی باید فرد نمازخوان باید به نمازش کیفیت ببخشد و در بعد اجتماعی نیز ترویج و همگانی کردن نماز بسیار مهم است است مقام معظم رهبری برای ترویج نماز سه محور همگانی شدن، تبیین اهمیت نماز و دسترسی آسان به نماز را عنوان کرده‌اند.

منیری با بیان اینکه به منظور تبیین اهمیت نماز باید لزوم خداباوری در جامعه درک شود افزود: برای تحقق آن باید قالب‌های ذهنی عوض و الگوهای ذهنی کنار گذاشته شوند، یادگیری اکتشافی ماندگارترین یادگیری است، باید به دانش‌آموزان اجازه سوال پرسیدن درباره دین و خدا را داد و اینکه خودشان هم به دنبال کشف پاسخ بروند برای نمازخوان کردن افراد باید به آنها کمک کرد خدا را بشناسند.

لزوم بیان آثار نماز در دنیای مادی

وی نعمت شماری و یادآوری عذاب را از راه‌های دعوت به نماز بیان کرد وگفت: علمای تربیتی می‌گویند برای تربیت، انگیزش، تنبیه و تشویق مهم است، متأسفانه بزرگترین مشکل جامعه ما این است که نتایج کارها را به دنیای اخروی واگذار می‌کنیم و این توانایی را نداریم که آثار نماز را برای دانش‌آموزان در همین دنیا بیان کنیم زیرا متأسفانه خودمان از این آثار غافل هستیم.

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز ادامه داد: وقتی دانش‌آموزان درباره چرایی نماز سوال می‌کنند از تکنیک اولین‌ها باید استفاده کرد زیرا اولین‌ها همیشه در ذهن باقی می‌مانند یعنی به او بگوییم اولین فرمان خدا به رسول(ص)، اولین همایش اجتماعی و اولین حمله دشمنان به اسلام در نماز بود.

وی با اشاره به اینکه آخرین کلام پیامبر(ص) نماز بود ادامه داد: آخرین کلام امام صادق(ع) نیزاین جمله بود که شفاعت ما به کسی نمی‌رسد که نماز را سبک شمارد ، از 130 هزار حدیث 29 هزارحدیث آن درباره نماز است، در تمام ادیان نماز وجود دارد اما به شکل‌های متفاوت، تمام اینها اهمیت نماز را نشان می‌دهد.

مسئولان نماز را وظیفه همگانی بدانند

منیری با ابراز تأسف از مناسب نبودن وضعیت نماز در جامعه افزود: علت آن این است که نهادهای مختلف در کشور پرداختن به نماز را وظیفه ارگان‌های دیگر می‌دانند اما برای عزاداری امام حسین(ع) که اساساً اقامه نماز از اهداف نهضت ایشان بود همه پیشرو هستند ولی به آن اصلی که باید توجه شود بی‌توجهی می‌کنند.

وی اقامه نماز را اولین و مهمترین وظیفه مدیر مدرسه عنوان کرد و اظهار داشت: کمبود منابع مالی، حجم برنامه‌های آموزشی و پرورشی، برگزاری اردوها، اختلاف سطح امکانات مدارس دولتی و غیردولتی، کمبود فضای مناسب و انتظارات متعدد و متنوع اولیاء از چالش‌های اقامه نماز در مدارس است.

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه طرح مبین راهکار مدیران است گفت: به جماعت خواندن نماز شرط لازم اقامه نماز است ولی کافی نیست و در کنار برگزاری نماز جماعت دانش‌آموزی باید جماعتی از دانش آموزان نمازی را تربیت و سازماندهی کنیم.

مدیران مدارس به‌روز باشند

وی ادامه داد: مدیران باید به روز باشند، براساس شعار آکادمی بین‌المللی مدیریت «هیچ ترکیبی ازسوابق و تجربیات نمی‌تواند موفقیت یک مدیر را ضمانت کند»، لازم است مدیر برای موفقیت دانش‌آموز لحظه به لحظه تلاش کند، محورهای طرح مبین مدیران، همکاران مدرسه، خانواده، دانش‌آموزان و هیئت امنای مسجد است و اصلی‌ترین مشکل در این طرح این است که خانواده‌ها همراهی نمی‌کنند و موفقیت طرح بدون این همراهی غیرممکن است.

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز در پایان گفت: قرآن نمازگزار مطلوب را دارای صفاتی مانند دائمی بودن نمازش، قیامت باور بودن، داشتن سبک زندگی همراه با حیاء و عفت، حق گو و حقیقت طلب بودن، خوش‌قولی و امانت‌دار و به یاد عذاب خدا بودن می‌داند.

captcha