رفتار سلیقه‌ای در ترویج نماز توفیقی به همراه ندارد/ لزوم پرهیز از آمارگرایی در آموزش امور فطری
کد خبر: 3465674
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
نوش‌آبادی:

رفتار سلیقه‌ای در ترویج نماز توفیقی به همراه ندارد/ لزوم پرهیز از آمارگرایی در آموزش امور فطری

گروه اجتماعی: معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: تحقیقات سال‌های 84 تا 90 درباره برنامه‌های نماز نشان می‌دهد برخی مسئولان برای نمازخوان کردن دانش‌آموزان سلیقه‌ای اقدام می‌کنند، گاهی به سخت‌افزار توجه دارند و گاهی به نرم‌افزار که در هر دو صورت به لحاظ تک بُعدی بودن، این برنامه‌ها توفیق لازم را نداشتند.

شاهین نوش‌آبادی، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در حاشیه دوازدهمین دوره طرح «مبین» در خمین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: بچه‌های فراموش شده که در خانواده‌های طلاق و پر از اختلاف تربیت می‌شوند و در مدرسه نیز همیشه سکوت اختیار می‌کنند یا گاهی رفتارهای پر خطر از خود نشان می‌دهند نیاز به پناه مدیران و معلمان دلسوز دارند.

اعمال سلایق در ترویج نماز

نوش‌آبادی با اشاره به تحقیقات سال‌های 84 تا 90 درباره برنامه‌های نماز ادامه داد: این تحقیقات مشخص کرد در نظام اسلامی برخی از مسئولان برای نمازخوان کردن دانش‌آموزان سلیقه‌ای اقدام می‌کنند، گاهی به سخت‌افزار توجه دارند و گاهی بر نرم‌افزار اما در هر صورت به لحاظ تک بُعدی بودن، این برنامه‌ها توفیق لازم را نداشتند.

وی تصریح کرد: امروز در بین تمام برنامه‌های پرورشی و آموزشی وزارتخانه برنامه توسعه نماز با نگرش سیستمی و با هماهنگی همه عوامل به عنوان یک سند و نظریه وجود دارد و دیگر سلایق مهم نیست و همگی باید در چارچوب این طرح اقدام به اجرای سیاست‌های پرورشی کنند.

جبر و گزارش‌های آماری نماز

نوش‌آبادی با بیان اینکه عده‌ای از مدیران با هدف گزارش‌های آماری نماز، از جبر استفاده می‌کنند گفت: این کار زیربنایی و فطری نیست و مدیران حق ندارند دین فطری خدا را به اجبار به دانش‌آموزان آموزش دهند، قرآن و اسلام منطبق با فطرت انسان است و البته کتاب راهنمای الهی را نباید به حفظ یا خواندن صرف محدود کرد درواقع دشمنان به خواندن این کتاب هدایت بدون درک آن خشنود هستند.

نوش‌آبادی افرود: امروز نسل دهه 60 و 70 به روش تربیتی مدارس آن زمان اعتراض دارند زیرا قرار گرفتن مدارس در ورطه آماری و بخشنامه‌های اجباری به عنوان سریعترین روش مدیران، این نسل را از نماز و دین دلسرد کرده است.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور قرآن را دارای خاصیت جذب انسان دانست و افزود: قرآن با قلب ارتباط دارد و به گفته خود قرآن، ذکر و یادآوری است زیرا در انسان در عالم زر با این کتاب آسمانی آشنا شده است.

نوش‌آبادی ادامه داد: مدیریت موفق، نگرشی به ما می‌دهد که چگونه در مدرسه با همه عوامل مدرسه نماز واقعی و داوطلبانه و آگاهانه دانش‌آموز برپا شود، هدف ما از توسعه فرهنگ نماز حضور با رغبت دانش‌آموزان در نماز جماعت است و این رغبت نیز به مدیران و معلمان بستگی دارد.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: بزرگان دین آموزه‌ها را با روش‌های عالی و جذاب به مردم آموزش دادند و افرادی که به بهانه‌هایی مانند اینکه ترویج دین کار بزرگان است یا ما در مقام تغییر اخلاق جامعه نیستیم باید بدانند که پیامبر(ص) از جنس انسان‌ها بود اما در اخلاق الگو شد و افرادی مانند ابوذر غفاری را تربیت کرد.

وی با اشاره به آیه 12 سوره یاسین گفت: این آیه نکات بسیاری برای فرهنگیان و روحانیون دارد و بر طبق آن تمام اعمال و رفتار انسان آثاری در این دنیا و آخرت دارد و اثر تربیتی معلمان با تربیت افراد صالح یا بی‌توجهی به هدایت افراد گنهکار همیشه باقی است.

ویژگی‌های مدیران موفق

نوش‌آبادی مدیران موفق را شامل ویژگی‌های شخصیتی و مهارتی عنوان کرد و افزود: بزرگ‌منشی، صداقت، صبوری و سعه صدر، خوش‌رویی، تواضع، آراستگی و صمیمی و جدی بودن، آینده‌نگری و بیان خوش از جمله ویژگی‌های مهارتی مدیران موفق است، مدیران نماز باید تصویری از آینده خود و مدرسه داشته باشند و زمانی که مدیران آینده‌نگر و به دنبال تغییر باشد کارکنان مدرسه نیز در جهت بهتر شدن تغییر می‌کنند.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد: یکی از نقش‌های مدیر استفاده بهینه از همه منابع و امکانات است و از مهمترین منابع یک مدرسه، دانش‌آموزان، نیروی انسانی اولیای دانش‌آموزان، فضای فیزیکی و امورمالی است، توجه و دقت به این منابع و استفاده برنامه‌ریزی شده سبب ایجاد انسجام در اجرای برنامه‌های نماز می‌شود.

نوش‌آبادی با تأکید بر استفاده از چهره‌های محبوب و الگو در توسعه نماز مدارس گفت: این افراد باعث رغبت بیشتر دانش‌آموزان برای حضور در نماز جماعت می‌شوند همچنین می‌توانند پاسخ سوالات خود را درباره نماز از زبان این افراد بشنوند.

عوامل کم‌رنگ بودن نماز جماعت در مدارس

وی گفت: آشنا نبودن با فلسفه و آثار نماز، غلط بودن روش‌های دعوت به نماز، جذاب نبودن برنامه‌های اقامه نماز، اجبار، خستگی و گرسنگی به هنگام ظهر، بوی بد پا در نمازخانه و دلایلی که مربوط به امام جماعت می‌شود از مهمترین دلایل عدم حضور دانش‌آموزان در نمازجماعت مدرسه است.

معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در پایان پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات دانش‌آموزان را مهم دانست و افزود: اسلام دین یقین است و خداوند نمی‌خواهد مسلمان موروثی باشیم در واقع اسلام همراه با یقین، خود و خانواده را حفظ می‌کند.

captcha