کنگره شهدای عرصه‌ موسیقی کشور برگزار می‌شود
کد خبر: 3466232
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

کنگره شهدای عرصه‌ موسیقی کشور برگزار می‌شود

کنگره شهدای عرصه‌ موسیقی کشور در آستانه اجلاس اصلی کنگره ملی 2000 شهید هنرمند، روز چهارشنبه 23 دی از ساعت 19 در سالن سوره‌ حوزه‌ هنری برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: کنگره شهدای عرصه‌ موسیقی کشور برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) دکتر حسین قنادیان و علیرضا پاشایی رئیس و دبیر کنگره تخصصی در گفتگویی به تشریح اهم برنامه‌های این رویداد هنری پرداختند. دکتر قنادیان با بیان اینکه برگزاری کنگره موسیقی و تجلیل ازشهدای هنرمند عرصه موسیقی و نقش آن‌ها در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در واقع، باز روایتی نوین از رابطه‌ی دفاع مقدس و هنر است. افزود: این کنگره‌یِ تخصصی به همت سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج هنرمندان بیست و سوم دی‌ماه 1394 در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این برنامه ضمن تداعی خاطره و یاد هنرمندان شهید، به خدمات هنر موسیقی به انقلاب اسلامی و اثربخشی آن در دوران دفاع مقدس اشاره دارد.

اجرای گروه‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، نواحی و آیینی در کنگره

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شهدای موسیقی اضافه کرد: درکنگره‌ تخصصی شهدای موسیقی کشورکه با حضور هنرمندان موسیقی، فعالان فرهنگی و برخی مسئولین برگزار خواهد شد، گروه‌های موسیقی در ژانرهای مختلف اجراء خواهند داشت، این اجراها شامل گروه‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، نواحی و آیینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیام حماسه‌ جاوید ما در عرصه‌ی هنری بازتاب‌های فراوانی داشته است اما شاید تاکنون با این نگره به هنر نگریسته نشده بود که در کنار آثار هنری دفاع مقدس و رزمندگان، ادای دین هنر بویژه، موسیقی به مقوله دفاع مقدس، یک جلوه‌ تام و تمام دیگری نیز داشته و آن مشارکت فعال هنرمندان در جبهه‌ها و امضای قاب‌های حماسی، چکامه‌ای آتشین و قصیده‌های مقاومت و سوردهای حماسی و احساسی به خون هنرمندانی است که به نمایندگی از جامعه هنر، دل و جان خود را فدای آئین و وطن کرده‌اند.

هنر اصیل یک طیف گلخانه‌ای و بی‌مسئولیت نیست

وی معتقد است کنگره بازروایی جریانی است که ادعا دارد هنر اصیل یک طیف گلخانه‌ای و بی‌مسئولیت نیست و تعهد در آن امری عینی و عملی است به گفته وی، هنر متعهد و فاصله‌ آن با بخشی دیگر که در آن هنر، یک تفنن و یک راه کسب تلقی می‌شود؛ امری جدی و کاملا واقعی است و به نظر می‌رسد به دلیل تهاجم فرهنگی انحرافات تجاری، سیاسی و اخلاقی از طرف غرب در میان هنرمندان در حال ترویج است که می‌توان از طریق الگوسازی از شهدای هنرمند با این نقشه‌ی شوم مبارزه کرد.

دکتر قنادیان با بیان اینکه کنگره‌های بزرگداشت شهدا، بنا به انتساب به مقام شهید همواره مقدس هستند، خاطرنشان ساخت: شهدای شهری و روستایی ما، عشایر و کارگران ما، دانشجو و استاد، مهندسی و بازاری، دانش‌آموز و همه و همه برای حماسه‌ی دفاع مقدس جانفشانی نموده‌اند و برای ما عزیز و ارزشمند هستند. با این حال به نظر می‌رسد این کنگره ملی که برای اولین بار پس از دفاع مقدس در این سطح برگزار می‌شود به دلیل ویژگی‌ها و حساسیت‌های عمومی که در حوزه‌ی هنر و هنرمندی وجوددارد همواره حساسیت‌های خود را داشته و خواهدداشت و در این حوزه باز موسیقی برآمده از فرهنگ شهید و شهادت منحصربفردتر است.

به گفته وی بارآوایی و مسئولیت آگاهی بخشی و همراه‌سازی طیف‌های مختلف با حماسه انقلاب و دفاع مقدس از طریق هنر موسیقی و نغمه‌های انقلابی محقق شده است.

دکتر قنادیان خاطرنشان ساخت: در گمامه‌ها این طور حس می‌شود که هنر موسیقی هنر بی‌تعهد و برج عاج‌نشین و فاقد مسئولیت اجتماعی است ولی موسیقی ما در متن انقلاب و در طول دوران دفاع مقدس نشان داد که نه تنها پا به پای سایر رشته‌های هنری جلو آمده بلکه در بسیاری مواقع پیشتاز هم بوده است. کنگره تخصصی شهدای موسیقی ادای احترام به شآن و جایگاه شهدای این عرصه است.

وی اضافه کرد:به نظر می‌رسد، فارغ از تکریم مقام شهدا، بازروایی که درباره‌ی ارتباط هنر و شهادت در این کنگره صورت می‌پذیرد، جذابیت و ملاحظات تازه‌ای دارد و جامعه را فرا روی اطلاعات و معرفتی ارزشمند از ابعاد وجودی شهدای هنرمند کشور قرار خواهد داد. هنرمندان برای حضور فعال در این کنگره می‌توانند ضمن یاری برگزارکنندگان در جهت شناخت بهترشهدای هنرمند، راه‌های نوین ارائه‌ی مطلب و یادآوری این شهدا را به روش‌های گوناگون و جذاب پیشنهاد نمایند.

وی ادامه داد: کنگره‌ بزرگداشت شهدای هنرمند، باید در همه جوانب از عنصر هنر بهره ببرد و طریقه‌ی ارائه مطالب در آن به گونه‌ای باشد که بدون هیچ تکلّف و کلیشه‌ای اشاره‌ی مستقیمی، تفاوت آن با سایر کنگره‌های مشابه حس شود. در این زمینه نیز، تنها خود هنرمندان هستند که باید وارد میدان شوند و بتوانند با حضور خود جذابیت افزایی نمایند و برکت و اثر کنگره هم مشارکت در اداره، برپایی و تولیدات هنری- ادبی این کنگره است که ان‌شاء‌الله شاهد آن خواهیم بود.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شهدای موسیقی با بیان اینکه کنگره شهدای موسیقی با چند هدف دنبال و برگزار می‌شود عنوان کرد: یکی اینکه در جامعه یک فضای معنوی ایجاد شود که روح صمیمیت و وحدت ملی در سایه ولایت ایجاد شود. بر این مبنا که شهدا با پیام امام و به تاسی از فرمایشات ایشان کار هنری خود را کنار گذاشته و جانشان را فدا کردند. این فضا باید دوباره احیا شود؛ فضایی که براساس این سخن امام که هنر باید متعهد و انقلابی باشد، هنرمدان برای منافع ملی و دفاع از مملکت خود جانشان را فدا کردند.

وی اضافه کرد: از اهداف دیگر برگزاری این کنگره، ایجاد فضای خدمتی در جامعه است تا هرکس با هر نوع تخصص و حرفه‌ای که دارد در راستای خدمت به مردم و ممکلت خویش حضور داشته و این هنر شهدا که با هنرشان به مردم خدمت کردند احیا شود.

به گفته وی، هنرمندان عرصه موسیقی بیشترین خدمت را به این کشور داشته‌اند. این هنرمندان با سرودن، ساخت موسیقی و خواندن اشعار روح حماسی را در جامعه دمیدن. با نگاه به آثار دوران دفاع مقدس و بعد از دفاع در حوزه‌های مختلف سرود، شعر، سمفونی و ... می‌توان این امر را ثابت کرد.

دکتر قنادیان گفت: امیدوارم بتوانیم با برگزاری این کنگره روحیه مقاومت را دوباره در جامعه احیا کنیم، زیرا مبارزه با استکبار همیشه هست و دشمن هیچ گاه از دشمنی دست برنخواهد داشت و جامعه بدون دشمن هیچگاه وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به تنوع برنامه‌های پیش‌بینی شده در کنگره شهدای موسیقی کشور خاطرنشان ساخت: همچنین تکریم از صبوری خانواده شهدا و قدردانی و سپاسگذاری از این عزیزان از دیگر اهداف برگزاری کنگره موسیقی است.

وی گفت: اجرای زنده 5 گروه موسیقی در سبک‌های مختلف، تجلیل از خانواده شهدای عرصه موسیقی، ایراد سخن توسط بزرگان عرصه موسیقی، ذکر خاطرات از سروده‌ها و آهنگ‌های حماسی، دیدار با خانواده معظم شهدا قبل از برگزاری کنگره، تقدیر از دو نفر از بزرگان موسیقی حماسی کشور، بازسازی و اجرای کارهایی از شهید نظام و یدالهی، ایراد سخنانی از مادر شهید نظام و برپایی سفره اطعام به یاد شهدا و ... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

در ادامه علیرضا پاشایی با تاکید بر اهمیت و جایگاه این اتفاق در شرایط فعلی و در فضای فرهنگی امروز کشور تاکید کرد: برگزاری کنگره‌های تخصصی و موضوعی از قبیل کنگره شهدای هنرمند در شرایط امروز در حقیقت فضای از دست رفته معنوی را احیاء می‌کند.

وی ادامه داد: این کنگره بستری را فراهم می‌سازد تا به خدمات هنر موسیقی به انقلاب اسلامی و نقش موثر و کارآمد و مستمر آن در طول دوران دفاع مقدس متمرکزتر و جدی‌تر پرداخته شود.

پاشایی با بیان اینکه در میان همایش‌ها و برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری واقعا جای چنین حرکتی محسوس و ملموس بود و متاسفانه تاکنون به صورت جدی به نقش هنر موسیقی و شهدای این عرصه پرداخته نشده است.

پاشایی خاطرنشان ساخت: این کنگره و حرکت‌هایی از این دست می‌تواند خط سیر و نقشه راه را برای هدایت موسیقی به سمت هنر متعهد کشور فراهم سازد.

رونمایی از کتاب پیانوی سفید به قلم محبوبه معراجی‌پور

دبیر کنگره تخصصی شهدای موسیقی، خبر داد: در این کنگره همچنین، از کتاب "پیانوی سفید" به قلم محبوبه معراجی‌پور که با قلمی جذاب در یک رمان به زندگی شهید حمیدرضا نظام می‌پردازد، رونمایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای گروه‌های مختلف موسیقی با سبک‌های متنوع از تعدادی از نامداران شهید این عرصه با حضور خانواده‌هایشان تجلیل به عمل می‌آید ضمن اینکه از یکی دو تا از چهره‌های معاصر نیز قدردانی خواهد شد.

وی افزود: تجلیل از خانواده‌ی معظم شهدای موسیقی کشور از دیگر برنامه‌های این کنگره‌ تخصصی است. همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند با این ستاره‌ها می‌شود راه را پیدا کرد، امیدواریم با ستارگان شهید عرصه ی موسیقی کشور بتوان مسیر اصلی و اهداف متعالی موسیقی کشور روشن‌تر شود.

یادآور می‌شود کنگره‌ی تخصصی شهدای موسیقی با مجموعه‌ای از برنامه‌های هنری و اجراهای موسیقایی، روز چهارشنبه بیست و سوم دی‌ماه 1394 از ساعت 19 در سالن سوره‌ حوزه‌ی هنری برگزار خواهد شد. کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.


منبع: خبرگزاری فارس

captcha