تفکرات فرقه‌ای و قبیله‌ای حکام؛ ریشه اصلی مشکلات جهان اسلام/ هشدار نسبت به خطر منحرفین
کد خبر: 3467139
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
عبدالرحیم نیکخواه عنوان کرد:

تفکرات فرقه‌ای و قبیله‌ای حکام؛ ریشه اصلی مشکلات جهان اسلام/ هشدار نسبت به خطر منحرفین

گروه سیاسی: رئیس جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی درباره تنش‌های موجود در جهان اسلام ضمن اشاره به اینکه اغلب حکام و رهبران کشورهای اسلامی بر اساس تعصبات و تفکرات فرقه‌ای و قبیله‌ای عمل می‌کنند، گفت: ما به عنوان کشورهای اسلامی قدر وحدت و اتحاد را نمی‌دانیم و برای تحقق آن تلاش نمی‌کنیم و لازم است حاکمان اسلامی به پالایش افکار و اندیشه‌های خود بپردازند تا بتوانند در عمل سیاست‌های وحدت‌گرایانه را اتخاذ و اجرایی کنند.

عبدالرحیم نیکخواه، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تنش در روابط ایران و عربستان گفت: به عنوان یک نکته کلی می‌توان گفت بخش مهمی از مشکلات موجود در جهان اسلام را فارغ از دخالت‌ها و توطئه‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای، باید در خود این مجموعه جست‌وجو کرد. باید دانست هر نوع تنش، بحران، منازعه، ستیز و ... در روابط میان کشورها نامطلوب است؛ حال می‌خواهد این تنش‌ها میان دو کشور شیعه، دو کشور سنی، کشور سنی و با شیعه یا یک کشور اسلامی با غیر اسلامی باشد.

چرا اغلب تنش‌های چند سال اخیر در جهان اسلام رخ داده است؟


وی افزود: اما سؤال اصلی این است که چرا اغلب تنش‌ها، نزاع‌ها، جنگ‌ها و ستیزه‌جویی‌ها در حدود بیست سال اخیر در سطح جهان در منطقه خاورمیانه و به عبارتی در جهان اسلام به وقوع پیوسته است. پاسخ من آن است که ما به عنوان کشورهای اسلامی قدر وحدت و اتحاد را نمی‌دانیم و برای تحقق آن تلاش نمی‌کنیم و نکته مهم اینکه اغلب حکام و رهبران کشورهای اسلامی به جای عاقلانه رفتار کردن براساس احساسات، تعصبات و تفکرات فرقه‌ای و قبیله‌ای عمل می‌کنند و در این میان تحریکات دشمنان جهان اسلام به تشدید این اختلافات و تنش‌ها می‌انجامد.

نیکخواه اظهار کرد: به عقیده من حاکمان جهان اسلام باید به تفکرات و اندیشه‌های خود و تطبیق آن با اسلام اصیل رجوع کنند و به پالایش افکار و اندیشه‌های خود بپردازند تا بتوانند در عمل سیاست‌های وحدت‌گرایانه را اتخاذ و اجرایی کنند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: به عبارتی جهان اسلام در کنار توجه به دشمن بیرونی باید مشکلات درونی خود را حل کند و لازم است اختلافات میان کشورهای اسلامی در فضای گفت‌وگوی مبتنی بر منطق و عقلانیت حل شود.   

کشورهای اسلامی برجام را دستاوردی برای جهان اسلام تلقی کنند

نیکخواه درباره نقش برجام و تقویت موقعیت منطقه‌ای ایران در تنش‌‌آفرینی عربستان گفت: برجام نقطه قوت بزرگی در پرونده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است و گزاف نیست اگر بگوییم دستیابی به برجام در شرایطی که کشور و منطقه قرار داشت معجزه قرن بود.
تفکرات فرقه‌ای و قبیله‌ای حکام؛ ریشه اصلی مشکلات جهان اسلام/ مسلمانان قدرت وحدت را بدانند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی ادامه داد: نکته مهم آن است که برجام باید از سوی همه کشورهای اسلامی تقویت شود و این مسئله به عنوان دستاوردی برای جهان اسلام مورد توجه قرار بگیرد زیرا براساس تفکر ناب اسلامی همه مسلمانان با هم برادرند و موفقیت یک کشور اسلامی موفقیتی برای کل جهان اسلام است.

وی تأکید کرد: جهان اسلام باید به جایگاهی برسد که اگر روزی دو کشور غربی با هم دچار تنش و اختلاف شدند میانجی حل اختلافات آنها شوند تا بشریت در امنیت و آرامش باشد و انسان‌ها در کنار هم در صلح زندگی کنند. زیرا در تفکر اسلامی آرامش و امنیت حق همه بشریت است نه نژاد، طبقه و گروه خاصی.

نیکخواه یادآور شد: متأسفانه به نظر می‌رسد برخی رهبران و حکام در جهان اسلام هدف اصلی را گم کرده‌اند و به جای توجه به حل مشکلات کشورهای اسلامی، با سیاست‌ها و برنامه‌های نادرست منطبق بر همان سیاست‌های قبیله‌ای و فرقه‌ای تنها بر مشکلات جهان اسلام افزوده‌اند.

اهمیت تنش‌زدایی به عنوان مولفه مهم توسعه/ حمله به سفارت عربستان نتیجه اداره جامعه براساس تبلیغ و تهییج است

وی در این باره به تجربه مطالعه شخصی خود از دستاوردها و پیشرفت‌های چین اشاره کرد و گفت: چینی‌ها حدود بیست سال پیش یک منشور ده بندی را نوشتند و همه ملزم به رعایت آن شدند. اولین بند این منشور، تنش‌زدایی با جهان بود. به عقیده من محور مدیریتی کشور باید به سمت تنش‌زدایی برود تا کشور پیشرفت کند. اساسا تنش با توسعه ناسازگار است و جایی که تنش وجود دارد توسعه از آنجا خارج می‌شود. تا وقتی باب دعوا و تنش باز باشد پول نفت کشور به بالاترین میزان هم برسد خرج توسعه و پیشرفت کشور نخواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی اظهار کرد: در قضیه حمله به سفارت عربستان نیز شاید این حرکت به خاطر خشم و ناراحتی مردم از فاجعه منا و اعدام شیخ نمر و سایر قضایا به لحاظ احساسی باعث خرسندی شد اما به لحاظ عقلانی کاملا نادرست و محکوم بود و بخشی از آن به آن دلیل است که ما متأسفانه کمتر کشور و جامعه را بر اساس عقلانیت اداره کردیم و بیشتر جامعه را بر اساس احساس، عواطف، تهییج و تبلیغ مدیریت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اعدام شیخ نمر بهترین موقعیت بود که ایران با توجه به ابزارهای بین‌المللی و تعامل مطلوبی که اکنون با کشورهای دنیا پیدا کرده‌‌ است از منظر حقوق بشری، عربستان را تحت فشار بگذارد که این فرصت تا حد زیادی با این حرکت غیر عقلانی و ضد منافع ملی از دست رفت.

دستگاه دیپلماسی در جریان تنش‌آفرینی عربستان منطبق بر منافع ملی عمل کرد
 
نیکخواه درباره عملکرد وزارت امور خارجه در قضیه اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت این کشور با توجه به برخی انتقادات گفت: به عقیده من وزارت امور خارجه در این قضیه کاملا عاقلانه و منطبق بر منافع ملی عمل کرده است.
نیکخواه در پایان ابراز کرد: لازم است منشاء این افراطیون و منحرفینی که اقدام به این قبل رفتارها می‌کنند، شناسایی شود و ریشه‌ آنها خشکانده شود زیرا این عده شاید در جمعیت 75 میلیونی کل کشور به هزار نفر هم نرسند لذا لازم است قاطعانه با این عده برخورد شود.
captcha