تامین نیازهای اندیشه‌ عقل‌مدار و انگیزه‌محور؛ دو رسالت جشنواره‌های قرآنی
کد خبر: 3467160
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد:

تامین نیازهای اندیشه‌ عقل‌مدار و انگیزه‌محور؛ دو رسالت جشنواره‌های قرآنی

گروه دانشگاه: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیام خود به همایش توسعه پژوهش و آموزش عالی گفت: جشنواره‌های قرآنی دو رسالت دارند: یکی تامین نیازهای اندیشه عقل‌‌مدار و دوم تامین نیازهای انگیزه‌محور.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پیام آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 23 دیماه در همایش توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی که با حضور اساتید شاخص قرآنی دانشگاه‌ها در وزارت علوم در حال برگزاری است به صورت تصویری پخش شد. مشروح این پیام در ادامه می‌آید

انسان از این جهت که مسافر است، نیازمند آن است که هم مبدا حرکت را بشناسند و هم پایان حرکت را درست ارزیابی کند. و هم ره‌توشه این راه طولانی را بشناسند و تهیه کند. قرآن کریم همه این مزایا را دارد.

خداوند قرآن را نازل کرد، اما نه آن طور که باران را نازل کرد. خداوند قرآن را بر زمین آویخت از آن جهت است که از قرآن به عنوان حبل المتین یاد می‌شود.

دو اثر از اتصال به قرآن مطرح است: یکی نجات از سقوط و یکی وسیله برای صعود. اگر کسی این طناب را محکم گرفت از خطر سقوط نجات پیدا می‌کند و اگر طناب را محکم گرفت، می‌تواند بالا برود و ترقی کند «واعتصموا» یعنی محکم بگیرید تا از خطر سقوط رهایی یابید.

قرآن کریم که کلام الهی است دو چیز را به ما اهدا می‌کند. قرآن مفهومی و دیگری راه رسیدن به شهود قلبی حادثه‌ای که پیش می‌آید. همگان در حد علم اصولی از آن با خبر می‌شوند. انسان دو شان دارد با یک شان مسئله را درک می‌کند و با شان دیگر با مفهوم مصداق آن در ارتباط است. عقل نظری متولی اندیشه است و انسان با انگیزه به خدا دل می‌بندد، گرچه هراس از دوزخ و امید و شوق به بهشت حق است، اما ادراک محضر خدای سبحان از همه اینها لذت‌بخش‌تر است.

جشنواره‌های قرآنی دو رسالت دارند یکی تامین نیازهای عقل اندیشه‌مدار و دوم تامین نیازهای عقل انگیزه‌محور.

قرآن ما را هم با برهان آشنا کرده و هم وجدان. از این جشنواره‌ها باید حداکثر بهره را گرفت و اگر کسی مشکل علمی دارد باید حل شود و اگر کسی مشکل علمی ندارد، باید تلاش کند تا به مرحله محبوب بودن الهی هجرت کند.

captcha