روشندلان در اندونزی و مشکل کمبود مربی قرآن
کد خبر: 3467161
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

روشندلان در اندونزی و مشکل کمبود مربی قرآن

گروه بین‌الملل: کمبود مربی و مدرس آموزش قرآن و هزینه بالای قرآن‌های بریل از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌هایی است که روشندلان در اندونزی برای یادگیری قرآن کریم با آن مواجه هستند.

روشندلان در اندونزی و مشکل کمبود مربی قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الجزیرة‌ نت»، روشندلان قرآن‌آموز اندونزی برای یادگیری قرآن کریم با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند که نبود تعداد کافی مربیان و مدرسان قرآنی و هزینه بالای قرآن‌هاي بریل از مهم‌ترین مشکلات آنها به شمار می‌آید.

در سال 1999 میلادی، انجمني در زمینه تواشیح دینی در اندونزی با عنوان «ابن أم مکتوم فویس» تأسیس شد و مسئولان این انجمن پس از مدتی احساس کردند که کشورشان نیازمند راه‌اندازی مؤسسه‌ای برای چاپ قرآن ویژه نابینایان که تعداد آن‌ها به سه میلیون نفر می‌رسد، است.

دانی نور الرحمن، مسئول بخش خدمات این انجمن در این‌ باره گفت: بی‌توجهی به نابینایان و کمبود قرآن‌های بریل در اندونزی باعث نگرانی مسئولان انجمن «ابن أم مکتوم فویس» شد که آنها را به حل این مشکل از طریق تهیه قرآن بریل یا تربیت مربیان قرآنی مسلط به خط بریل وا داشت.

وی افزود: در همین راستا، انجمنی ویژه روشندلان در سال ۲۰۰۷ میلادی با همین عنوان (ابن أم مکتوم فویس) تأسیس شد که هدف اصلی آن آموزش تلاوت قرآن به نابینایان و تهیه نسخه‌های قرآن به خط بریل برای آنان است و چاپ قرآن به خط بریل از اقدامات بعدی این انجمن است.

دانی در ادامه به فعالیت‌های این انجمن اشاره و تأکید کرد: این انجمن از زمان تأسیس تا سال گذشته میلادی حدود ۲۷۰۰ نسخه‌ از قرآن کریم به خط بریل را چاپ و آن را به صورت رایگان میان روشندلان جزیره «جاوه» این کشور توزیع کرده است.

نورالرحمن تصریح کرد: هزینه چاپ هر نسخه قرآن به خط بریل تقریبا 200 دلار است و وزن هر جزء از این مصحف به حدود 500 گرم می‌رسد.

گفتنی است، براساس آمار وزارت بهداشت اندونزی، تعداد نابینایان این کشور به بیش از سه میلیون نفر می‌رسد که در این میان تقریبا ۱۵۰ هزار نفر آنان قادر به خواندن به خط بریل هستند و حدود ۱۰ هزار نسخه قرآن به خط بریل در میان آن‌ها توزیع شده است.

نورالرحمن در ادامه، کمبود اطلاعات انجمن ابن أم مکتوم فویس نسبت به اماکنی که نابینایان در آن‌ها زندگی می‌کنند و همچنین، دوری مسافت را از موانع و چالش‌های پیش‌روی این انجمن دانست و گفت: جامعه اندونزی اطلاعات کافی نسبت به فعالیت و اهمیت این انجمن ندارد.

چالش‌های آموزش قرآن به نابینایان در اندونزی

captcha