مسائل درمان ناباوری از نظر فقهی تبیین شود
کد خبر: 3467444
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
عضو گروه فقه جهاد دانشگاهی:

مسائل درمان ناباوری از نظر فقهی تبیین شود

گروه اجتماعی: عضو گروه فقهی جهاد دانشگاهی بر لزوم تبیین مسایل فقهی درخصوص درمان ناباروری تاکید کرد و گفت: مسایل فقهی کلانی در این بحث ایجاد شده است که اگر به خوبی برای مردم بیان نشود می‏‌تواند مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‏ الاسلام والمسلمین سید طه مرقاتی امروز 24 دی در همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یک مسایلی که در اسلام به شدت روی آن تاکید شده است، مساله درد و درمانی است که خداوند می‎دهد و نقش واسطه‎ای اطبا است.

وی افزود: اسلام طبیب را واسه می‎داند و در عین حال این طبیب را حکیمی می‎داند که باید روی مسایل روانی بیماران رنیز کار کند نظر اسلام آن است که طبیب ،حکیم است و در موقع درمان باید روانشناسی خوبی برای درمان بیمار داشته باشد.

فعال فقهی در زمینه درمان ناباروری بیان کرد: امروزه کشور ما به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در زمینه درمان ناباروی است ولی مسایل مرتبط با درمان ناباروری نیست بسیار مهم است.

وی گفت: مسایل فقهی کلانی در این بحث ایجاد شده است که اگر به خوبی برای مردم بیان نشود می‏‌تواند مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد کند.

وی اظهارکرد: یکی از مشکلاتی که ممکن است گربیانگیر بسیاری از خانواده‎ها شود مثل تجری است که به این معنی است که فرد کار حلالی انجام می‎دهد ولی توهم حرام بودن برای آن کار را پیدا میکند.

این استاد حوزه بیان کرد: در این زمینه ممکن است که گیرنده تخمک و جنین حس حرام بودن این انتقال تخمک یا جنین را داشته باشند و اگر این کار را با تفکر حرام بودن این عمل انجام دهد، در آینده این طفل را نیز نامشروع می‎پندارد.

وی گفت: در این زمینه نیاز بسیار مهمی در زمینه مشاوره های فقهی داریم و حوزه های علمیه و جهاددانشگاهی که در این زمینه پیشگام است باید همکاری و تعامل بیشتری باشند.

مرقاتی بیان کرد: امروزه بسیاری از مردمی که برای حضور در مراکز درمان ناباوری اقدام می‎کنند نگرانی‎های بسیاری در این زمینه دارند که باید برای آنها به خوبی شرح داده شود که این اعمال شرعی است و کاملا تحت نظارت فقها قراردارد و اگر مشکلی باشد اصلا چنین عملی انجام نمی‎شد.

وی گفت: از جمله فعالیت‎هایی که می‎توان در این زمینه انجام داد این است که حوزههای علمیه موضوع رساله های طلاب را به این سمت و مسایل مستحدثه سوق دهند.

captcha