پوستر سی‌وسومین جایزه کتاب سال رونمایی شد
کد خبر: 3468095
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹

پوستر سی‌وسومین جایزه کتاب سال رونمایی شد

گروه ادب: پوستر سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبج امروز رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی از پوستر سی‌ و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز 27 دی‌ما با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر جایزه کتاب سال و مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در این نشست گفت: امسال جایزه کتاب سال با تحول و نقطه عطفی بر شانه‌های پربار سال‌های گذشته ادامه می‌یابد، این تحول حرکت به سوی الکترونیکی شدن این جایزه است.



وی افزود: جایزه کتاب سال که برآیند تلاش‌ها و قلم زدن‌های یک جامعه است، نشان از فرهیختگی جامعه داشته و توجه به آن نیز توجه به اهمیت کتاب و میراث مکتوب را به نمایش می‌گذارد. این جایزه از یک سو تکیه بر اندیشه‌های ناب قرآنی دارد. از سوی دیگر ایران از گذشته تاکنون پایگاه فرهنگی بوده و طبیعی است که از سال‌های آغازین به کتاب توجه شود.
دبیر جایزه کتاب سال در ادامه از پایان داوری کتاب‌های این دوره خبر داد و گفت: در این دوره 4900 عنوان کتاب بررسی شده و 218 عنوان نیز به مرحله دوم راه یافته است که این آثار از سوی 872 داور مورد بررسی قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در ادامه به اهمیت پوستر و فضاسازی آن در جامعه اشاره و عنوان کرد: به نظر می‌رسد در رابطه با آثار هنری و کتاب به نقش و اهمیت آن بی‌توجه هستیم، در حالی که پوستر می‌تواند درباره موضوعی خاص فضاسازی کند؛ از این رو امسال برای نخستین بار است که برای جایزه کتاب سال پوستر طراحی و رونمایی می‌شود.
غلامی‌جلیسه در ادامه این نشست گفت: امسال در دو جشنواره نقد کتاب و کتاب سال تصمیم بر این شد که با سبک جدیدی در روند اجرایی و علمی برگزار شود؛ از این رو استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی برای جشنواره نقد کتاب در سال جاری برای نخستین بار به صورت 100 درصدی الکترونیکی شد و امکان فوق‌العاده‌ای فراهم شد تا اتفاقات خوشایندی رخ دهد و تا هفته آینده نیز فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب منتشر می‌شود و این موضوع زمان مناسبی را برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند تا برای بارگذاری مقالات خود اقدام کنند، در حالی که در سال‌های گذشته شتابزده عمل می‌شد.
وی ادامه داد: از ابتدای بهمن‌‌ماه نیز نویسندگان، منتقدان و اهالی قلم می‌توانند آثار خود را در سایت الکترونیکی بارگذاری کنند و این موضوع سبب می‌شود، داوری‌ها با طمأنینه انجام شود.
غلامی‌جلیسه در ادامه بیان کرد: جایزه کتاب سال نیز اولین جایزه کتابی است که به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این جایزه یکی از مهمترین جایزه‌های کتاب بوده و آیینه تمام‌نمای کتاب‌های منتشر شده ایران در یک سال گذشته است و از سوی دیگر برای نویسندگان و ناشران نیز حائز اهمیت است.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: امسال 50 درصد داوری‌های جایزه کتاب سال به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و امیدوارم این موضوع برای سال آینده 100 درصد شود که این مو‌ضوع مزایای بسیاری دارد و سبب می‌شود امور مربوط به جایزه با آرامش بیشتری برگزار شود؛ از این رو از ابتدای اسفندماه فراخوان دوره آینده منتشر می‌شود و زمان مناسبی را برای برنامه‌ریزی برای مسائل اجرایی جایزه فراهم می‌کند.
وی در ادامه اظهار کرد: در جایزه کتاب سال این دوره تلاش شده از ظرفیت‌های داوری کشوری استفاده شود و در سال آینده این موضوع با گستردگی بیشتری انجام خواهد شد؛ چرا که تمام ایران، تهران نیست و نویسندگان و صاحب‌نظرانی از استان‌های دیگر و حتی کسانی که در خارج از کشور هستند، در روند داوری‌ها حضور می‌یابند. همچنین نویسندگان و منتقدان نیز می‌توانند در جریان داوری‌ها قرار گرفته و از امتیاز خود باخبر شوند.
غلامی‌جلیسه عنوان کرد: ما تا پیش از این مجبور بودیم همه کتاب‌هایی را که اداره کتاب ارسال می‌کند، بررسی کنیم، اما اکنون به صورت الکترونیکی و توسط ناشران و نویسندگان غربالگری اولیه انجام می‌شود و از سوی دیگر در این زمینه نرم‌افزاری طراحی شده که می‌تواند برای جشنواره‌های دیگر نظیر جشنواره کتاب سال دانشجویی، جایزه پروین اعتصامی، جایزه جلال و ... کاربرد داشته باشد.
افشین داورپناه، معاون امور فرهنگی خانه کتاب نیز در این نشست با اشاره به اینکه طراح پوستر جایزه کتاب سال ساعد مشکی است، گفت: استمرار یک رویداد نشان‌دهنده استمرار و حیات آن موضوع در جامعه است و جایزه کتاب سال نیز با وجود تنگناها و مشکلاتی که وجود داشته، تاکنون برگزار شده و این موضوع نشانگر این است که دغدغه‌مندان این حوزه سعی کرده‌اند این حوزه را زنده نگه‌دارند.
وی افزود: نماد و نشانه خواست عمومی علاقه‌مندان به فرهنگ و ادامه حیات کتاب است و در فرهنگ ایرانی سرو و نخل، نماد جاودانگی و سرسبزی همیشگی است و در فرهنگ اسلامی و تشیع به فرهنگ جدی تبدیل شده؛ از این رو از این نماد نیز در پوستر سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال استفاده شده است.
captcha