فهرست‌نویسی سلیقه‌ای؛ چالش حوزه نسخ خطی
کد خبر: 3468853
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
شکراللهی عنوان کرد:

فهرست‌نویسی سلیقه‌ای؛ چالش حوزه نسخ خطی

گروه ادب: مديركل نسخه‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: فهرست‌نویسی سلیقه‌ای نسخ خطی یکی از چالش‌های این حوزه است که سبب شده کتابخانه ملی به سمت قالب استاندارد برود.

احسان‌الله شکراللهی، مديركل نسخه‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چالش‌های حوزه نسخ خطی گفت: یکی از چالش‌های حوزه نسخ خطی مربوط به کیفیت فهرست‌نویسی است؛ چرا که فهرست‌نویسی‌ها به شکل‌های گوناگون و اغلب سلیقه‌ای نوشته می‌شود، اما همین بحث‌ها و چالش‌ها سبب شد برخی از کتابخانه‌ها مانند کتابخانه ملی به سمت قالب استاندارد و تعریف شده بروند.
وی افزود: چالش دیگر شیوه‌های تصحیح متن است که درباره آن آثاری پدید آمده و زمانی که آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی را آغاز کردیم، بیش از چند اثر در زمینه تصحیح وجود نداشت. اما امروز ما ده‌ها مقاله و کتاب داریم که دستمایه کسانی است که در حوزه نسخ خطی پژوهش می‌کنند.
شکراللهی شیوه‌های فاکسی‌میله را یکی از چالش‌های دیگر این حوزه خواند و بیان کرد: در دهه اخیر دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه مطرح شده است که برای چاپ اصلی نسخ، چه ویژگی‌هایی باید مورد توجه باشد، با چه کیفیتی چاپ شود، همچنین کیفیت صحافی، چاپ و ... چگونه باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: پرداختن به نسخه‌های خطی، توجه به تاریخ علم بوده و بازنویسی فهرست نسخ خطی و نگهداری و حفاظت از آنها نقش مهمی در تاریخ دارد. همچنین به عنوان میراث ماندگار ملی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

captcha