انتشار جزئیاتی از بودجه قرآنی سال 94/ اعلام برنامه‌های قرآنی دهه فجر
کد خبر: 3469050
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
رویدادهای قرآنی هفته/

انتشار جزئیاتی از بودجه قرآنی سال 94/ اعلام برنامه‌های قرآنی دهه فجر

گروه فعالیت های قرآنی: مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته حول برگزاری جلسات کمیته قرآن ستاد گرامی‌داشت دهه فجر و بودجه سال 94 چرخید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته جاری جلسات متعددی توسط کمیته قرآن دهه فجر برای بزرگداشت این دهه برگزار شد و تصمیماتی در مورد فعالیت‌های قرآنی اتخاذ شد. همچنین از دیگر خبرهای مهم این هفته بیان جزئیات بودجه قرآنی سال 94 و نحوه پرداخت آن بود.
برگزاری نشست ارزیابی مسابقات سراسری قرآن
روز شنبه اولین روز هفته جاری نشست «ارزیابی سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن» با حضور حبیب مهکام، علی‌اکبر حنیفی و سیدمحسن موسوی‌بلده از اساتید و پیشکسوتان قرآنی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست اظهار کرد: نظام جامع مسابقات قرآن که هم‌اکنون در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در حال تدوین است، استراتژی مسابقات قرآن خواهد بود.
همچنین سیدمحسن موسوی‌بلده در این نشست با اشاره به اینکه اصطلاح مضر قاری بین‌المللی باید از دهان‌ها بیفتد و متروک شود؛ گفت: آنچه در مسابقات قرآن یک مسئله و مشکل بزرگ است استرسی است که قاریان و شرکت‌کنندگان همواره در مسابقات قرآن دارند؛ این رقابتی که در مسابقات قرآن ما وجود دارد و استرسی که شرکت‌کنندگان دچار آن می‌شوند در هیچ کشور دیگری احتمالاً وجود ندارد و شنیده‌ام که این اواخر در عراق و لبنان هم این فضا در حال شکل‌گیری است.
برگزاری جلسات کمیته قرآن ستاد دهه فجر
اولین جلسه کمیته قرآنی ستاد دهه فجر استان تهران روز یکشنبه 27 دی‌ماه با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، در این نشست در مورد برنامه‌های مهمی که قرار است در دهه فجر اجرا شود بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد تا علاوه بر تجدید میثاق اعضای این ستاد و نیروهای تابعه آن با آرمان‌های امام راحل(ره) در روز هفتم بهمن‌ماه،‌قاریان بین‌المللی کشورمان نیز در این ایام به دیدار خانواده‌های شهدا بروند.
اعلام زمان‌بندی جشنواره قرآن دانشجویان وزارت علوم
در اوایل هفته جاری زمان‌بندی سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم اعلام شد که بر اساس آن این مسابقات در یک بازه زمانی هفت ماهه برگزار خواهد شد، مرحله دانشگاهی این مسابقات بهمن ماه و مرحله کشوری نیز مردادماه سال 1395 برگزار خواهد شد. این مسابقات شامل بخش‌های شفاهی، کتبی، هنری، ادبی، پژوهشی و فناوری و در مجموع بخش‌ها شامل 36 رشته است.
انشتار جزئیاتی از بودجه قرآنی سال 94
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: 50 درصد از بودجه قرآنی سال 94 از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت شد و در حال حاضر 100 میلیارد تومان بودجه در خزانه داریم. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست آموزش عمومی قرآن که پیش از ظهر امروز، 27 دی‌ماه در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: ما تخصیص 50 درصدی بودجه را از سازمان مدیریت دریافت کرده‌ایم و هم‌اکنون 100 میلیارد تومان بودجه در خزانه است که این بودجه نیز قابل دریافت است و حتی ممکن است، بیش از این بتوانیم بودجه دریافت کنیم؛ تلاش داریم بتوانیم بودجه بیشتری برای سال 94 دریافت کنیم.
وی بعد از آنو در مصاحبه‌ای دیگر گفت: 50 درصد این بودجه که معادل 100 میلیارد تومان است توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به خزانه رفته است.  این موضوع به ما اطلاع داده شده است و در حال حاضر این مبلغ در خزانه است و هنوز به شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی داده نشده است.
اعلام جزئیات مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)
یکی دیگر از رویدادهای مهم این هفته اعلام زمانبندی نهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بود. بر همین اساس این مسابقات ویژه آقایان با حضور 2600 نفر از قاریان و حافظان برتر سراسر کشور در تهران برگزار می شود. این مسابقات طی روزهای پنجم تا نهم بهمن ماه در محل یادمان شهدای هفتم تیر، واقع در سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. از مجموع 2600 نفر متقاضی شرکت در این مسابقات، حدود 1000 نفر از استان‌های تهران و البرز و حدود 1600 نفر از دیگر استان‌های کشور هستند.
درگذشت یکی دیگر از خادمان قرآن
در اواسط هفته جاری بود که «محمد غفران‌نیا» مدیر مؤسسه دارالقرآن و پدر «وحید غفران‌نیا» حافظ کل قرآن کریم کشورمان دار فانی را وداع گفت، با درگذشت این خادم القرآن مدیران دستگاه‌‌ها و نهادهای قرآنی پیام های جداگانه‌ای صادر کردند.
برگزاری 60 هزار محفل انس با قرآن در مدارس
روز چهارشنبه نیز از سوی محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اعلام شد که همزمان با ایام‌ الله دهه فجر انقلاب اسلامی بیش از 60 هزار محفل انس با قرآن در مدارس کشور برگزار می‌شود. وی گفت: هرساله سه دوره محافل انس با قرآن در مدارس کشور برگزار می‌شود که اولین دوره آن همزمان با هفته قرآن و عترت(هفته آخر آذرماه)، دومین دوره آن همزمان با ایام‌الله دهه فجر و سومین دوره همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار می‌شود.
مسابقات قرآن دانش‌ آموزی برگزار می‌شود
روز چهارشنبه نیز مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن دانش‌آموزی طی روزهای گذشته آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد، گفت: امسال اتفاق خوبی در حوزه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی رخ داد و طی تدبیر خوبی که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف صورت گرفت دیگر مسابقات قرآن شکوفه‌ها نخواهیم داشت و از این پس فقط مسابقات قرآن دانش‌آموزی که 33 سال سابقه برگزاری دارد به همت وزارت آموزش و پرورش و با حمایت سازمان اوقاف برگزار می‌شود.
برگزاری مسابقات قرآن کارکنان ثبت اسناد و املاک
دومین دوره مسابقات سراسری قرآن و اذان کارکنان ثبت اسناد و املاک کشور، نیز روز 30 دی‌ماه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ (5،10،20 و حفظ جزء 30 قرآن کریم) و اذان در حوزه آقایان و در بخش بانوان نیز در رشته ترتیل و با حضور 45  متسابق برگزار می‌شود.  این مسابقات یک روزه است و برگزیدگان به مسابقات قرآن قوه قضائیه راه می‌یابند. مرحله کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه تا پایان سال برگزار خواهد شد.
تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره)
روز 30 دی‌ماه نیز نشست تشریح برنامه‌های کمیته قرآنی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در سی و هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب، با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر کمیته قرآن این ستاد برگزار شد. وی در این نشست خبری از تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام در روز هفتم‌ بهمن‌ماه خبر داد و گفت: اولین برنامه قرآنی ما گردهمایی مدیران خانه‌های قرآن شهری و روستایی است که پنجشنبه، اول بهمن‌ماه در کرمان برگزار می‌شود. همچنین همایش تکریم از چهره‌های قرآنی نیز روز 23 بهمن‌ماه با تجلیل از 28 فعال قرآنی برگزار خواهد شد.
captcha