مشکلات منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود/ لزوم همکاری نزدیک ایران و چین برای مقابله با تروریسم
کد خبر: 3469577
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
رئیس‌جمهور:

مشکلات منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود/ لزوم همکاری نزدیک ایران و چین برای مقابله با تروریسم

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تروریسم را خطر بزرگی برای ملت‌های منطقه و جهان دانست و تأکید کرد: معتقدیم که مشکلات منطقه از جمله مشکلات سوریه، عراق و یمن راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور خلق چین، صبح امروز، شنبه 3 بهمن و در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با اشاره به جزئیات بیانیه مشترک مشارکت جامع راهبردی، اشتراک نظر تهران و پکن در زمینه ضرورت همکاری و هماهنگی نزدیک برای مبارزه با تروریسم و حل و فصل مسائل کشورها و اختلافات منطقه‌ای از طریق سیاسی و گفت‌وگو را مورد تأکید قرار دادند.
رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در این نشست، روابط دو کشور را  تاریخی، دوستانه و راهبردی توصیف و اظهار کرد: چین همواره در روزهای سخت در کنار ملت ایران بوده و این رفتار دوستانه سرمایه‌ای است که باید از آن برای توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر آمادگی تهران برای انعقاد سند جامع همکاریهای ‌بلندمدت و راهبردی بین تهران و پکن اظهار کرد: برای توسعه روابط دو کشور، دو طرف از اراده سیاسی کاملی برخوردار هستند و ضرورت دارد این اراده در سایر بخش‌ها به‌ویژه در عرصه اقتصادی نیز تقویت بیشتری یابد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با استقبال از تدوین سند جامع و اجرایی همکاری‌های ۲۵ ساله میان دو کشور  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تدوین این سند، همکاری‌های لازم را تسریع کند تا این سند هر چه زودتر نهایی و امضا شود.

رئیس‌‌جمهور در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مختلف توسعه همکار‌ی‌های تهران و پکن در همه بخش‌ها از جمله صنعت، معدن، حمل و نقل، راه‌آهن، بنادر، فناوری‌‌های نو، فرهنگی و دانشگاهی، گردشگری، مسائل زیست محیطی و انرژی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف از جمله بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در چین سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشد. ضمن این‌که ایران از لحاظ جغرافیایی این استعداد را دارد که به هاب فعالیت‌های اقتصادی چین در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز تبدیل شود.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین از لزوم ایجاد تحول بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور در فضای پسابرجام و رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم رقم مبادلات اقتصادی تهران و پکن در ۱۰  سال آینده به ۶۰۰ میلیارد دلار  ارتقا یابد.

رئیس‌‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تروریسم را خطر بزرگی برای ملت‌های منطقه و جهان دانست و تأکید کرد: تهران و پکن می‌توانند همکاری‌های مؤثر برای تأمین امنیت و ثبات منطقه را افزایش دهند و ما معتقدیم که مشکلات منطقه از جمله مشکلات سوریه، عراق و یمن راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: باید مرزهای ملی کشورها مورد احترام بوده و آینده هر کشوری به اراده مردم آن کشور واگذار شود.

رئیس‌‌جمهور همچنین افزود: ایران و چین در زمینه مقابله با تروریسم و افراطی‌گری می‌توانند همکاری‌های سازنده و نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین با تجلیل از نقش سازنده و مثبت چین در مذاکرات ایران با ۱+۵ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ادامه راه و اجرای برجام همچنان مصمم است روابط و همکاری‌های خود را با چین گسترش دهد و علاقمند هستیم همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را، علاوه بر نوسازی رآکتور اراک، در سایر بخش‌های مختلف نیز ارتقا دهیم.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، نیز در این دیدار با تبریک توافق بزرگ هسته‌ای به دولت و ملت ایران و اظهار خرسندی از سفر به تهران اظهار کرد: روابط تهران و پکن از جایگاه بسیار مهم و استراتژیکی برخوردار است و امروز اراده راسخ چین توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف است.

رئیس‌جمهور چین با تأکید بر لزوم ترسیم چشم‌انداز روشنی برای آینده روابط دو کشور گفت: چین مصمم است مناسبات و همکاری‌های خود را بر پایه اعتماد متقابل و منافع مشترک دو کشور ارتقا دهد و در این راستا به دنبال تدوین هر چه زودتر سند جامع و اجرایی همکاری‌های ۲۵ ساله با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی با بیان این که امروز برای توسعه روابط راهبردی تهران و پکن فرصت جدیدی ایجاد شده است، اظهار کرد: چین در همکاری‌ و روابط خود با ایران به دنبال سود متقابل بوده و در مسیر برد - برد حرکت کرده است و آمادگی داریم با استفاده از فرصت بوجود آمده، چشم‌انداز درازمدتی را در زمینه روابط دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی ترسیم کنیم.

شی جین پینگ در ادامه با تأکید بر حمایت چین از حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای اظهار کرد: پکن آمادگی دارد در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.

وی همچنین تأکید کرد که جمهوری خلق چین از عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند.

captcha