مهم‌ترین ابزارهای فریب شیطان از منظر قرآن کریم
کد خبر: 3470909
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
آیت‌الله ری‌شهری در جلسه تفسیر تبیین کرد:

مهم‌ترین ابزارهای فریب شیطان از منظر قرآن کریم

گروه اندیشه: آیت‌الله ری‌شهری در جلسه تفسیری خود مهم‌ترین ابزارهای فریب شیطان را تبیین و دام‌های جنسی، فرزندان، مرکب و امکانات مادی را از ابزارهای شیطانی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله ری‌شهری در جلسه 279 تفسیر سوره حمد و در ادامه تفسیر آیه «غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ»، گفت: بحث در تبیین آخرین فراز از سوره مبارکه فاتجه الکتاب بود و به این جا رسیدیم که برای پیشگیری از ضلالت غیر از دعا کردن کارهای دیگری هم لازم است و علاوه بر اینکه در نماز به دلیل اهمیت موضوع و نقش آن در سرنوشت انسان لازم است مکرر هر روز در هر نماز از خدا این درخواست را داشته باشیم، خودمان هم باید کارهایی را انجام دهیم و آن آشنا شدن با شیوه‌های فریب و جنگ نرم شیطان از منظر قرآن است.
تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی، ادامه داد: چند نمونه از مهم‌ترین ابزارهای جنگ نرم و شیوه‌های اضلال که شیاطین استفاده می‌کنند، در برنامه‌های گذشته تبیین شد که یکی دروغ بود و دین‎‌تراشی، تحریف، ادیان آسمانی، تظاهر به خیرخواهی، سو استفاده از هنر، سواستفاده از تمایلات نفسانی از دیگر ابزارها است.
وی تصریح کرد: تمایلات نفسانی یکی از امتیازات انسان است و هیچ موجود دیگری مثل انسان دارای نفس اماره نیست، این نفس اماره یکی از امتیازات انسان است که اگر از این امتیاز انسان به جا استفاده کند، زمینه‌ساز دستیابی به بالاترین مراتب کمالات انسانی خواهد بود و اگر مورد سوءاستفاده باشد و بد استفاده کند، او را تا اسفل السافلین پایین می‌آورد.
ری‌شهری افزود: در حقیقت شیوه‌های گوناگون فریب‌کاری و جنگ روانی که در دست شیاطین جن و انس است، برای گمراهی انسان هدف‌شان سوءاستفاده از تمایلات نفسانی است و شیوه‌هایی قبلی که توضیح داده شد، برای این هدف است که با تحریک تمایلات انسانی، او را گمراه کند.
وی تصریح کرد: قرآن کریم در تبیین نقش تمایلات انسانی در سعادت و شقاوت انسان در سوره مبارک آل عمران آیات 14 تا 17 «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ* قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ* الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ * الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ : دوستى خواستنی‌ها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‏هاى نشاندار و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [ليكن] اين جمله مايه تمتع زندگى دنياست و [حال آنكه] فرجام نيكو نزد خداست* بگو آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم براى كسانى كه تقوا پيشه كرده‏اند نزد پروردگارشان باغ‌هايى است كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است در آن جاودانه بمانند و همسرانى پاكيزه و [نيز] خشنودى خدا [را دارند] و خداوند به [امور] بندگان [خود] بيناست * همان كسانى كه مى‏گويند پروردگارا ما ايمان آورديم پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب آتش نگاه دار* ]اينانند] شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق‏كنندگان و آمرزش‏‌خواهان در سحرگاهان». خیلی قشنگ این مسئله را توضیح داده است.
تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چیزهایی که انسان با آن فریب داده می‌شود در این آیات مورد توجه قرار گرفته شده است، گفت: این موارد توسط شیطان تزئین می‌شود. او انسان را از این طرق به گمراهی می‌کشاند. تمام آن ابزارهای قبلی با این نکات مرتبط است. اولین مورد حب جاذبه‌های نفسانی از جمله تمایل جنسی است، شیاطن انس از طریق ماهواده، سی دی و ... تمایلات جنسی را تحریک می‌کنند.
وی ادامه داد: علاقه به فرزند، پول و ثروت و امکانات مادی، مرکب، اسب‌های زیبا در آن روز و امروز ماشین‌های قیمتی، دامداری، کشت و زرع، برشمرده است و گفته شده است، همه این‌‎ها لذات مادی و زندگی دنیوی و نزدیکی انسان است. اگر کسی فریب اینها را خورد، ممکن است در همین دنیا به اندازه تقدیرش لذت ببرد، ولی در آن دنیا خبری نیست.
این مفسر قرآن افزود: قرآن آن سوی سکه را نشان می‌دهد و کسانی را که فریب نخورده‌اند را خطاب داده و می‌گوید، اگر انسان فریب‌ این‌‎ها را نخورد، به بهشت‌هایی خواهد رسید که از زیر درخت‌هایشان نهرها جاری است و در آن جاودان خواهند بود که ایشان بنده خدا بودند و به خداوند ایمان آورده بودند.
تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی افزود: اگر کسی بخواهد در این دامنه‌ها گرفتار نشود، باید صبرکند، فرمانبردار و دست و دلباز بوده و راستگو باشد. در این آیه شهوت به چه معناست، شهوت به معنای تمایل شدید به چیزی است و تنها به معنای تمایل جنسی نیست. در این آیه به معنای چیزهایی است که انسان به آنها علاقه دارد. بنابراین معنای آیه این است که چند نمونه عامل گمراهی را گوشزد کند. اولین چیز و مهم‌ترین، خطرناک‌ترین دام شیطان، تمایلات جنسی است. غریزه جنسی یکی از نیرومندترین غرایز انسان است که مبدا بسیاری از انحرافات است و امروز ماهواره و شیطین انس به تحریک شیاطین جن سرمایه‌گذاری می‌کنند، در این زمینه به این خاطر است که جوانان را معتاد می‌کند و انواع گمراهی ها پشت این می‌آید.
این مفسر قرآن ادامه داد: پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند: مردها آزمونی خطرناک‌تر از تمایلات جنسی ندارند. باز در روایتی می‌فرماید: تمایلات جنسی چه برای زن و چه برای مرد، دام‌های شیطان است، اگر انسان بخواهد انسان را به دام بیاندازد از این راه وارد می‌شود. امام صادق(ع) نیز دو نیروی نیرومند شیطان را تمایلات جنسی و عصبانیت معرفی می‌کنند.
ری‌شهری در پایان گفت: جاذبه امور جنسی لغزش‌گاه خطرناکی است که کمتر کسی می‌تواند خود را آن نجات دهد و  الان یکی از دام‌ها برای جاسوس کردن افراد مهم است. پس از این جاذبه‌ها مساله فرزند و دلبستگی به فرزند است و ممکن است کسی از راه اول منحرف نشود، اما از راه دوم منحرف شود. نمونه این مساله زبیر است، او چهارمین نفر بود که اسلام آورد. در برخی از روایات کسی خوانده شده است که در دفن مخفیانه حضرت زهرا(س) حضور داشته است، اما علاقه او به عبدالله باعث شد تا وی از حق منحرف شود.

captcha