اختصاص نعمت‌های الهی به عده‌ای خاص مغایر با منطق خلقت است/ توجه ویژه به ساماندهی حاشیه‌نشینی در لایحه بودجه 95
کد خبر: 3471295
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

اختصاص نعمت‌های الهی به عده‌ای خاص مغایر با منطق خلقت است/ توجه ویژه به ساماندهی حاشیه‌نشینی در لایحه بودجه 95

گروه اجتماعی: معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اینکه منطق خلقت اختصاص نعمت‌های الهی به همگان است، لذا هر عاملی که سبب شود این نعمت‌ها به عده‌ای خاص داده شود، مغایر با منطق خلقت و اراده الهی است؛ بر اختصاص بودجه‌ای ویژه به ساماندهی حاشیه‌نشینی در لایحه بودجه سال 95 اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خراسان رضوي، محمدرضا واعظ‌‌مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مراسم افتتاح مرکز سلامت جامعه حجت مشهد که در راستای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، همزمان با افتتاح 2875 مرکز و پایگاه سلامت جامعه در حاشیه شهرهای 17 استان کشور امروز، 10 بهمن ماه صورت گرفت با بیان اینکه خداوند آنجا که در قرآن سخن از خلقت انسان می‌کند، در آیه 10 سوره اعراف و یا آیه 70 سوره اسراء می‌فرماید که ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و برای آنان روزی‌های پاکیزه فراهم کردیم.

وی ادامه داد: در واقع خداوند بر اساس این آیات شریفه عنوان می‌کند که برای همه انسان‌ها موهبت و نعمت قرار داده است به گونه‌ای که این نعمت‌ها اختصاص به همگان دارد و همه بشریت را در بر می‌گیرد.

اختصاص نعمت‌های الهی به عده‌ای خاص مغایر با منطق خلقت است
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: منطق خلقت اختصاص نعمت‌های الهی به همگان است، لذا هر عاملی که سبب شود نعمت‌های الهی به عده‌ای خاص اختصاص پیدا کند و بقیه محروم شوند، مغایر با منطق خلقت و اراده الهی است.

واعظ‌مهدوی با بیان اینکه حکومت‌ها و دولت‌ها وظیفه دارند، با عوامل سلب نعمت‌ها از بندگان خدا مقابله کنند به ویژه حکومت‌هایی که بر پایه و آرمان الهی شکل می‌گیرند، گفت: حتی امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه هدف حکومت را فراهم کردن شرایطی برای بهره‌مندی همه موجودات از نعمت‌های الهی و امنیت پیدا کردن مظلومان می‌دانند زیرا در این صورت است که حدود الهی یعنی برقراری عدالت همگانی محقق می‌شود.

پوشش 11 میلیون حاشیه‌نشین در کل کشور

وی با بیان اینکه امروز وزارت بهداشت، دغدغه مردم را دارد و هدفش برخورداری همه انسان‌ها  از حقوق پایه در امر سلامت است، ابراز کرد: پوشش 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها در حوزه سلامت و بهداشت، مهم‌ترین مصداق این امر و آرمان و هدف‌گیری مناسب در این عرصه است که جای تقدیر دارد.

واعظ‌مهدوی افزود: تمرکز امکانات اقتصادی و مزیت‌های اجتماعی در کلان‌شهرها در کنار وجود سرمایه‌ها، فرصت‌های اشتغال و توسعه و رشد در شهرها سبب شده که اشخاص به امید یافتن درآمد و شرایط بهتر به این مراکز مهاجرت کنند، لذا مشکل همه کلان‌شهرها و روستاها حاشیه‌نشینی است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: به جهت هزینه‌های بالای زندگی در شهرها این افراد به ناچار به حاشیه شهرها کشیده می‌شوند و در نهایت حاشیه شهرها در پیرامون مراکز برزگ جمعیتی شکل می‌گیرد به گونه‌ای که ساکنان آن از ابتدایی‌ترین خدمات بی‌بهره می‌مانند.

وی اظهار کرد: یک حاشیه‌نشین به جهت کمبود درآمد نمی‌تواند برای خود خانه و امکانات رفاهی در  شهر تهیه کند اما متأسفانه با زدن برچسب حاشیه‌نشین بر این افراد، آن‌ها را از حقوق شهروندی و امکانات حداقلی محروم می‌کنیم.

 
واعظ‌مهدوی با بیان اینکه همه ما، حتی نظام تخصیص درآمد، اشتغال و همه بخش‌های کشور در برابر  حاشیه‌نشینان مسئول هستند، عنوان کرد: اراده و عزم وزارت بهداشت برای توجه به حاشیه‌نشینی در چند سال اخیر شکل گرفته است تا نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت صورت گیرد.

اختصاص بودجه ویژه به ساماندهی حاشیه‌نشینی در لایحه بودجه


 وی با بیان اینکه این نوع برخورد و برنامه‌ریزی که در آموزه‌های دینی ما نیز  بسیار آمده است، به صراحت بر حقوق و حق سلامت افراد تأکید شده است، گفت: دولت در سال آینده برنامه جامع ساماندهی موضوع حاشیه‌نشینی را مورد پیگیری جدی قرار می‌دهد که در این زمینه در لایحه بودجه سال آینده، 200 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور  عنوان کرد: همان گونه که پیشگیری بر درمان مقدم است، در موضوع حاشیه‌نشینی باید بر پیشگیری از ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها قبل از گسترش آن توجه ویژه‌ای شود و اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: توانمندسازی مناطق روستایی و نقاط مبدأ، توجه به علل ترک مناطق زندگی توسط این افراد و فراهم آوردن ابزار مورد نیاز برای استقرار آن‌ها در مناطق سکونت اولیه از مهم‌ترین عوامل پیشگیری حاشیه‌نشینی است که در اولویت قرار دارد.
captcha