روابط استعماری؛ زمینه رشد تروریسم تکفیری
کد خبر: 3472008
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵

روابط استعماری؛ زمینه رشد تروریسم تکفیری

گروه بین‌الملل: شواهد تاریخی به روشنی نشان می‌دهد که تروریسم تکفیری که به ظهور گروه‌هایی مانند داعش منجر شده، در بستر روابط استعماری رشد کرده است.


روابط استعماری؛ بستر رشد تروریسم تکفیری

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، عقاید افراطی همواره به موازات جریانات اندیشمندانه و اصیل در جوامع حضور داشته،‌ هرچند که اندیشه متعالی اسلامی به لطف محتوای غنی و منطق‌محوری که در خود دارد همیشه بر عقاید انحرافی فایق آمده است.

افراطگرایی تکفیری یکی از این ایدئولوژی‌های انحرافی است که به گواه تاریخ، پیش از عصر استعمار نیز دنیای اسلام را تحت تأثیر قرار داده بود. اما شواهد انکارناپذیر تاریخ معاصر نشان می‌دهد که رشد تروریسم تکفیری در بستر روابط استعماری تسریع شد.

پس از سقوط امپراطوری عثمانی حمایت بریتانیا از حکومت در حال احتضار آل‌سعود منجر به احیای این تومور سرطانی شد؛ این مسئله در نهایت به شکل‌گیری تغییرات بنیادین در آینده سیاسی منطقه انجامید و سرانجام قبیله‌ای بادیه‌نشین با عقاید متحجرانه‌ای که به مدت 12 قرن در جهان اسلام ممنوع شده بود، دوباره قدرت گرفت و بذر خشونت و تفرقه در منطقه رشد کرد.

یک قرن پس از آن که رژیم قبیله‌ای آل‌سعود روایت فاسد خود از اسلام را عرضه کرد؛ وهابیت به طرد و تکفیر مسلمانان اقوام مختلف مبادرت نمود و به شدت تلاش کرد از خود چهره واقعی اسلام را به نمایش گذارد‌، رهبران وهابی احکامی را صادر کردند که به موجب آن ریختن خون مسلمانان بی‌گناه و حتی خون زنان و کودکان مباح شمرده شد.

امروزه نیز شیوخ وهابی کشتن مسلمانان در سوریه، عراق و دیگر مناطق را نه تنها مجاز بلکه واجب می‌دانند. رژیم سعودی همچنان با حمایت مالی و عقیدتی از تروریست‌ها بر طبل اختلافات قومی و خشونت‌طلبی می‌کوبد. در این میان دولت‌ها و سیاست‌مداران کشورهای غربی که با شنیدن خبر مصدومیت یک صهیونیست در نقطه‌ای دور افتاده در دنیا عصبانی و ناراحت می‌شوند، با مشاهده بدن‌های بی‌جان حاصل از جنایات ددمنشانه تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه، یمن و دیگر نقاط عالم همچنان سکوت اختیار می‌کنند.

پس از جنگ جهانی دوم یعنی زمانی که آمریکا جای انگلیس را به عنوان قدرت مسلط در جهان عرب گرفت، این کشور رژیم سعودی را به عنوان مستعمره مجازی خود در نظر گرفت و از وهابیت بیش از پیش حمایت کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده در سخنرانی خود مقابل نمایندگان کنگره به طور آشکار به دخالت آمریکا در جهت کمک به جریان وهابی اذعان و تصریح کرد که ایالات متحده بیست سال پیش به تجهیز نیروهای طالبان و القاعده مبادرت کرده بود.

به گفته وی، ایالات متحده دوست نداشت کنترل و تسلط اتحاد جماهیر شوروی را بر آسیای میانه نظاره کند.

از این روی و بنا بر اظهارات رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت آمریکا و برخی نمایندگان کنگره، ایالات متحده با ارتش و نهادهای جاسوسی پاکستان با هدف مسلح کردن گروه موسوم به «مجاهدین» که از عربستان و برخی کشورهای منطقه جمع شده بودند، همکاری کرد و در معرفی و ترویج وهابیت به عنوان نماد اسلام به منظور غلبه بر تسلط شوروی سابق بر افغانستان حمایت به عمل آورد.

پس از واقعه مشکوک 11 سپتامبر 2001 دولت آمریکا به حمایت خود از وهابیون ادامه داد. همزمان سعودی‌ها و قطری‌ها موفق شدند حمایت رسانه‌ای و سیاسی بسیاری از کشورهای غربی را به دست آورند؛ مسئله‌ای که در نهایت منجر به این شد که مفاهیم ارزشمند اسلامی مانند «جهاد» و «شهادت» به ابزاری در دست بازیگران استعمار نو مبدل شود. اکنون آمریکا و متحدانش مدعی هستند که از طریق تشکیل به اصطلاح «ائتلاف ضد داعش» در حال مبارزه با تروریسم هستند.

صرف‌نظر از تبلیغات رسانه‌ای غرب و سخنرانی‌های سیاست‌مداران آمریکایی و اروپایی، مردم سوریه و عراق شاهد عینی جنایات این گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا هستند. شاهدان و ناظران این اقدامات ضدانسانی در سوریه و عراق به دفعات گفته‌اند هواپیماهای نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا در حقیقت مشغول انداختن جنگ افزار، آذوقه و کمک‌های لجستیکی در مناطق تحت کنترل تروریست‌های داعش هستند.

علاوه بر آن، شواهد متقن حاکی از آن است که تروریست‌های داعش در مراکز درمانی رژیم صهیونیستی بستری و مداوا می‌شوند. مقامات اسراییل از جمله نخست‌وزیر آن بنیامین نتانیاهو تا کنون بارها از مصدومان داعش تحت درمان در بیمارستان‌های این رژیم عیادت کرده‌اند.

یکی از نمایندگان مجلس عراق چندی پیش اظهار داشت: مبارزه آمریکا علیه داعش چیزی فراتر از یک دروغ نیست. اگر آمریکا قصد داشت با این گروه تروریستی بجنگد می‌توانست سال‌ها پیش آن را نابود کند.

همان گونه که بسیاری از تحلیلگران بیان کرده‌اند، موضوعی که برای آمریکا اهمیت دارد، این است که این کشور برای پیشبرد اهداف سلطه‌جویانه خود به داعش نیازمند است.

بنابراین بر اساس ظواهر و اسناد و شواهد موجود، می‌توان نتیجه‌ گرفت که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تنها دست نشانده و آلت دست استکبار هستند و نه دشمن اصلی. آ‌ن‌ها از قدرت چندانی برخوردار نیستند زیرا در غیر این صورت با توجه به کمک‌های فراوانی که از سوی حامیان خود دریافت کرده‌اند می‌بایست تا کنون سوریه و عراق را به تصرف کامل خود در آورده باشند. دشمن اصلی آمریکا و اسراییل هستند که از طریق ایجاد و گسترش تفرقه در میان مسلمانان به دنبال پیاده کردن اهداف و مطامع خود در منطقه هستند.

قرآن کریم در آیه 5 از سوره مبارکه «قصص» وعده پیروزی ستمدیدگان بر ستمگران را داده است، آن جا که می‌فرماید: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ: اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم و آنها را پيشوايان و وارثين روي زمين قرار دهيم».

به خواست خداوند متعال و به واسطه نقشی که علما، اندیشمندان، استادان و رهبران دینی در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی امت مسلمان ایفا می‌کنند، نفس‌ تکفیری‌ها به شمارش افتاده و نقشه‌های شوم آنان در نزد عموم برملا شده است. ‌

captcha